کتواسیدوز دیابتی

به گزارش کلاه تهران، اصطلاح کتواسیدوز دیابتی را وقتی می شنوید که به دلایلی، کتون ها (محصولات فرعی ناشی از تجزیه چربی ها) در بدن تولید می شوند. کتواسیدوز زمانی اتفاق می افتد که در بدن شما انسولین کافی برای بردن قند به داخل سلول ها جهت تبدیل به انرژی وجود نداشته باشد. وقتی که سلول های

کتواسیدوز دیابتی

کتواسیدوز دیابتی

اصطلاح کتواسیدوز دیابتی را وقتی می شنوید که به دلایلی، کتون ها (محصولات فرعی ناشی از تجزیه چربی ها) در بدن تولید می شوند. کتواسیدوز زمانی اتفاق می افتد که در بدن شما انسولین کافی برای بردن قند به داخل سلول ها جهت تبدیل به انرژی وجود نداشته باشد. وقتی که سلول های بدن شما نتوانند قندی را که نیاز دارند از خون برداشت کنند، قند خون تان بسیار بالا خواهد رفت و بدن تان شروع به تجزیه چربی ها برای تامین انرژی خواهد نمود. این عمل باعث آزاد شدن کتون های سمی به داخل خون تان خواهد شد. اگر برای درمان در این حالت انسولین دریافت نکنید، 3 شرایط اتفاق خواهد افتاد:

قند خون تان همچنان افزایش خواهد یافت.

ساخته شدن کتون ها در خون شما ادامه خواهد یافت و مقداری از این کتون ها وارد ادرار شما خواهد شد. نشانه ای که از افزایش خطرناک قند خون شما حکایت می کند.

سلول های بدن تان به شدت آسیب خواهند دید و این می تواند به بیماری شدید یا حتی مرگ منجر بشود. کتواسیدوز می تواند به سرعت اتفاق بیفتد به خصوص زمانی که شما دچار بیماری هایی چون سرماخوردگی، زکام، عفونت و.. هستید.

دلیل اینکه چرا لازم است همیشه در مواقع مبتلا شدن به بیماری یا ملاحظه کردن علامت های هشدار دهنده هیپرگلیسمی (قندخون بالا) قندخون و کتون ادرار خود را اندازه بگیرید، در همین نکته نهفته است. درباره نحوه آزمایش وجود کتون در ادرار باید از پزشک تان اطلاعات بگیرید و ممکن است لازم باشد مطمئن شوید که نحوه آزمایش کتون در ادرار را به درستی یاد گرفته اید.

علایم متعددی وجود دارند که می توانند شما را از اتفاق افتادن کتواسیدوز آگاه کنند.

زمانی که شما علامت های زیر را ملاحظه کردید ادرار خود را آزمایش کنید: احساس تشنگی خیلی زیاد کنید، دفعات ادرار کردن تان افزایش یابد، به طور ناگهانی وزن تان کاهش پیدا کند، احساس ناراحتی در معده خود داشته باشید و استفراغ کنید، درد معده (دل درد) داشته باشید، از دهان تان بوی میوه گندیده بیاید.

اگر قند خون تان خیلی بالا باشد (بیشتر از 240 میلی گرم در دسی لیتر) و ادرارتان کتون وجود داشته باشد، بلافاصله به اورژانس نزدیک ترین بیمارستان مراجعه کنید. با دکتر خود تماس بگیرید. زمان را از دست ندهید. اگر دچار کاهش سطح هوشیار شوید، باید شخص دیگری شما را به پزشک برساند.

البته می توانید از پیدایش کتواسیدوز پیشگیری کنید. برنامه غذایی خود را به طور دقیق رعایت کنید. برنامه فعالیت بدنی روزمره خود را به طور صحیح انجام دهید و تمام احتیاط های لازم را حین ورزش به کار ببندید. قند خون خود را قبل و بعد از ورزش اندازه گیری کنید.

زمانی که قندخون تان از 240 میلی گرم در دسی لیتر بیشتر است، درباره اینکه آیا ورزش کردن کار درستی است یا نه با پزشک خود مشورت کنید. ورزش باعث خواهد شد بدن تان چربی بیشتری تجزیه کند و کتون بیشتری وارد جریان خون تان شود.

منبع: www. salamat.com

منبع: راسخون

به "کتواسیدوز دیابتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتواسیدوز دیابتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید