آیا روغن زیتون از سکته مغزی جلوگیری می نماید؟

به گزارش کلاه تهران، نظرپردازی های بسیاری در مورد اثربخشی روغن زیتون به جهت جلوگیری از سکته مغزی انجام شده است. در جهت اثبات آن، تحقیقی بر روی مردم فرانسه انجام شد که در ادامه مقاله جزئیات آن را بیابید.

آیا روغن زیتون از سکته مغزی جلوگیری می نماید؟

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

نظرپردازی های بسیاری در خصوص اثربخشی روغن زیتون به جهت جلوگیری از سکته مغزی اجرا شده است. در جهت اثبات آن، تحقیقی بر روی مردم فرانسه انجام شد که در ادامه مقاله جزئیات آن را بیابید.

روغن زیتون به جهت خواص متعددی که در سلامت دارد، شناخته شده است. این روغن در کنترل و درمان بیماری های قلبی عروقی، عوارض گوارشی، دیابت، سرطان روده بزرگ، سرطان سینه، و غیره بسیار مؤثر می باشد. غیر از این فوائد، مطالعات اخیر نشان داده اند که روغن زیتون بعلاوه در جلوگیری از سکته مغزی بسیار مفید می باشد. این روغن به حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی، جدا از دور نگاه داشتن بدن از اختلالات و بیماری ها یاری می کند.

خواص درمانی روغن زیتون برای سکته مغزی

نرسیدن خون کافی به مغز می تواند به سکته مغزی منجر شود. این شرایط بعلاوه ممکن است به علت انسداد در عروق خونی و یا به علت شکل گیری استخری از خون در یک قسمت خاص از مغز ایجاد شود. این محدودیت و مانع در جریان خون ممکن است به مرگ سلولهای مغزی انجامیده و اندام هایی که در ارتباط با این قسمتها می باشند و به وسیله آنها کنترل و نظارت می شوند قادر نخواهند بود به درستی کار کنند. بسیار لازم است که بیمار در کمتر از 3 ساعت از سکته مغزی تحت درمان قرار گیرد، به این علت که شرایط بعد از این ممکن است به عوارض بیشتر انجامیده، که می تواند حتی به مرگ منجرشود. بنابراین برترین راه برای دور ماندن از این شرایط اتخاذ اقدامات پیشگیرانه مناسب است. یکی از برترین راه های پیشگیری از سکته مغزی گنجاندن روغن زیتون در رژیم غذایی روزانه است. روغن زیتون فوائد بسیاری دارد بگونه ای که آن را به روغنی عالی برای مصرف روزانه تبدیل نموده است. این روغن منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است. این چربی اشباع نشده مونو یا با یک پیوند دوگانه به کاهش سطوح تری گلیسیرید یاری نموده، در نتیجه فشار خون بالا را کنترل می کند. بعلاوه LDL (کلسترول بد) را کاهش داده و سطوح HDL (کلسترول خوب) را افزایش می دهد. این امر موجب کاهش احتمال لخته شدن خون و یا ساخت پلاک های چربی در رگ های خونی می شود که به نوبه خود موجب کاهش احتمال سکته مغزی و حمله قلبی می شود.

سکته مغزی در افراد مسن نسبتاً شایع می باشد، از این رو تحقیقات بسیاری در این زمینه به جهت یافتن اقدامی پیشگیرانه اجرا شده است، که به یاری آن بتوان این نرخ را کاهش داد. یکی از این مطالعات به وسیله دکتر سیسیلیا سامیری (Cecilia Samieri) از دانشگاه بوردو در مجله نورولوژی منتشر شده است. در این تحقیق، 7625 فرد 65 ساله و مسن تر که در سه شهر فرانسه یعنی بوردو، دیژون و مونپلیه زندگی می کردند، مورد مطالعه قرار گرفتند. از آنها در خصوص مصرف روغن زیتون در رژیم غذایی روزانه شان سوال شد. بسیاری از آنها از روغن زیتون فوق بکر که در فرانسه بسیار رایج است، استفاده می کردند. این مطالعه نشان داد که پس از پنج سال، از مجموع افراد مورد مطالعه، 148 نفر دچار سکته مغزی شده بودند که بیشتر آنها کسانی بودند که از روغن زیتون استفاده نمی کردند. این تحقیق بعلاوه نشان داد افرادی که از روغن زیتون به طور منظم استفاده می کردند نسبت به کسانی که اصلاً آن را مصرف نمی کردند، 41٪ احتمال کمتری می رفت دچار سکته مغزی شوند. مصرف متعادل از این روغن احتمالاً به کاهش حدود 20 درصدی خطر سکته مغزی یاری می کند.

جلوگیری از سکته مغزی

گرچه این پژوهش نتیجه فوق العاده ای به نفع افرادی نشان داد که از روغن زیتون به طور منظم استفاده می کردند، اما نمی توان آن را به اسم درمان 100% برای سکته مغزی در نظر گرفت. عوامل بسیار دیگری وجود دارند که بعلاوه بایستی در نظر گرفته شوند. از این رو، می توانیم بگوییم که روغن زیتون به تنهایی نمی تواند از سکته مغزی جلوگیری کند. عوامل دخیل بسیار دیگری مانند کشیدن سیگار، اعتیاد به الکل، و غیره، وجود دارند که می توانند شما را مستعد سکته مغزی کنند. به منظور جلوگیری از این شرایط ناتوان ساز، از کشیدن سیگار و مصرف الکل خودداری کنید. مواد غذایی غنی از پتاسیم، مواد غذایی تازه، سبزیجات سبز، و غیره را جهت جلوگیری از خطرات ناشی از سکته مغزی وارد رژیم غذایی خود نمایید. ورزش نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی بدن ایفاء می کند و به جلوگیری از بروز سکته مغزی و سایر اختلالات خطرناک یاری می کند.30 دقیقه ورزش و به اندازه پنج مرتبه در هفته حقیقتاً می تواند به دور ساختن شما از بسیاری مسائل مربوط به سلامتی و از جمله سکته مغزی یاری کند.

بنابراین، اکنون که می دانید، روغن زیتون می تواند از سکته مغزی جلوگیری کند، آن را در رژیم غذایی روزانه خود وارد کنید. روغن زیتون می تواند به راحتی جایگزین روغن ها و چربی های اشباع شده ای مانند کره شود. اگر چه این روغن ممکن است کمی گران باشد، فوائد آن در سلامت می تواند قیمت بالای آن را پوشش دهد و ارزش گران بودن را دارد. اما از قلم نیاندازید برای جلوگیری از وقوع سکته مغزی دیگر اقدامات لازم را دنبال کنید. شیوه زندگی سالم راهی طولانی در جلوگیری از سکته مغزی و سایر چنین عوارضی خواهد بود. مراقب خود باشید!

منبع: راسخون

به "آیا روغن زیتون از سکته مغزی جلوگیری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا روغن زیتون از سکته مغزی جلوگیری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید