پیشروی نیرو های یمنی به سمت سواحل راهبردی الحدیده

به گزارش کلاه تهران، منابع خبری از پیشروی سریع نیرو های ارتش و کمیته های مردمی به سمت سواحل استان الحدیده در غرب یمن و فرار شبه نظامیان وابسته به امارات خبر دادند.

پیشروی نیرو های یمنی به سمت سواحل راهبردی الحدیده

به گزارش گروه بین الملل کلاه تهران، رسانه های یمنی امروز (یکشنبه) گزارش دادند که نیرو های ارتش و کمیته های مردمی عملیات جدیدی را به سمت غرب یمن و منطقه ها ساحلی استان الحدیده آغاز کرد ه و به سرعت در حال پیشروی هستند.

به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، نیرو های یمنی در ساعات گذشته توانسته اند تعدادی از منطقه ها بندر الحیمه در استان الحدیده را به کنترل خود در آورند و این بندر در شرف آزادی کامل قرار دارند. بندر الحیمه در شهرستان الخوخه در جنوب استان الحدیده واقع شده و با آزادی این بندر بخشی از فشار محاصره اقتصادی ائتلاف سعودی می تواند کاهش یابد.

همزمان با این پیشروی ها، به گفته منابع مطلع، شبه نظامیان همسو با امارات به فرماندهی طارق صالح نیز پا به فرار گذاشته اند و نیرو های دولت صنعاء تنها چند کیلومتر با بندر الحیمه فاصله دارند.

با وجود امضای توافق استکهلم سوئد در آذرماه 1397 میان دولت صنعاء و دولت منصورهادی برای سرانجام درگیری ها در الحدیده، اما شبه نظامیان دولت هادی به طور روزانه با حملات خود این توافق را زیر پا گذاشته اند. شبه نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی در اردیبهشت و خرداد 1397 توانسته بودند با اشغال خط ساحلی غرب یمن تا جنوی استان الحدیده پیشروی کنند و پس از آن نیرو های ارتش و انصارالله در طی سال های گذشته عناصر ائتلاف سعودی را تا کیلومتر ها از شهر بندری الحدیده دور کنند.

در پی این حملات و گلوله باران منطقه ها روستایی و راهزنی ها و راه بندی های عناصر دولت مستعفی عملیات نیرو های دولت صنعاء از هفته گذشته آغاز شده و منابع خبری روز جمعه، (12 نوامبر)، اعلام کردند که نیرو های وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی به صورت ناگهانی از منطقه ها بسکمک در اطراف الحدیده مانند منطقه کیلومتر 16 و الصالح در شمال شهر الحدیده، مجتمع صنعتی-تجاری اخوان ثابت و منطقه المنظر در جنوب الحدیده عقب نشینی کرده اند.

لحظاتی بعد اعلام شد که نیرو های ارتش و کمیته های مردمی یمن، در ده ها موضع خالی شده از نیرو های متجاوز سعودی، مستقر شدند و کنترل جهت مستقیم میان الحدیده و صنعاء را در دست گرفتند.

گفته می شود که نیرو های ائتلاف پس از خروج از الحدیده، به سمت شهر المخا واقع در غرب استان تعز حرکت کرده اند. ناظران در تحلیل های اولیه، دلیل این عقب نشینی ناگهانی نیرو های ائتلاف متجاوز سعودی را کمک به نیرو های دولت مستعفی یمن و حزب اخوانی الاصلاح در جبهه مأرب اعلام کردند. در این راستا انصارالله یمن شامگاه پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد که منطقه راهبردی الفلج در شهرستان وادی عبیده در استان مأرب را آزاد کرده است. الفلج، آخرین مقر نظامی متعلق به نیرو های دولت مستعفی یمن در جنوب مأرب است.

منابع نظامی گفتند که نیرو های دولتی صنعاء پس از آزادسازی منطقه الفلج، به سمت مواضع راهبردی در جنوب و شرق شهر الوادی پیشروی کردند. بنا بر این گزارش نیرو های یمنی به نزدیکی محله های جنوبی شهر مأرب رسیده اند و شمار زیادی از نیرو های دولت مستعفی به مرکز این شهر گریخته اند. نیرو های یمنی از سه محور، مأرب را در محاصره خود دارند و هر روز به آزادسازی آن نزدیکتر می شوند.

دولت وابسته به ریاض نیز در واکنش به فرار عناصر خود در الحدیده روز شنبه مدعی شد که عقب نشینی نیرو های ائتلاف سعودی از الحدیده بدون هماهنگی و ائتلاف دولت مستعفی اجرا شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پیشروی نیرو های یمنی به سمت سواحل راهبردی الحدیده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشروی نیرو های یمنی به سمت سواحل راهبردی الحدیده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید