دانستنی هایی در رابطه با بیماری سردرد در بچه ها

به گزارش کلاه تهران، بچه ها همان نوع سردردی را دارند که بزرگسالان به آن مبتلا می شوند، اما علائم آنها ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، درد میگرن در بچه ها ممکن است کمتر از چهار ساعت طول بکشد، در حالیکه در بزرگترها میگرن حداقل چهار ساعت طول می کشد.

دانستنی هایی در رابطه با بیماری سردرد در بچه ها

وقتی بچه ها دچار سردرد می شوند!

سردرد یکی از علائمی است که در همه سنین از جمله بچه ها وحتی شیرخواران بروز می نماید و حدود 90 درصد مردم حداقل یک بار در زندگی خود سردرد شدید را تجربه می نمایند.

برخلاف تصور عامه مردم، میگرن در بچه ها بسیار شایع است. بین 7 تا 10 درصد همه بچه ها درجاتی از میگرن را دارند و در دخترها حدود 2 تا 3 برابر شیوع بیشتری نسبت به پسرها دارد.

انواع سردردهای بچه ها و عوامل زمینه ساز آنها کدامند؟

سردردهای بچه ها ممکن است حاد یا مزمن (بیش از یک هفته) یا دوره ای باشند. سردردهای میگرنی یا تنشی که استرس و زمینه ژنتیک در بروز آنها خیلی مهم هستند، جزو سردردهای اولیه محسوب می شوند، اما گاهی سردرد ناشی از علل دیگری مانند مننژیت، آنسفالیک، عفونتهای مغزی، تومور مغزی یا افزایش فشار داخل مغز است که این سردردهای ثانویه بسیار خطرناک و جدی هستند.

گاهی نیز دندان درد یا درد سینوزیت سبب احساس درد در جمجمه می گردد که سردردهای ارجاعی گفته می گردد. انواع سردردها را پزشک متخصص باید آنالیز کند و افتراق دهد.

برخلاف بزرگسالان که سردرد حاد و شدید اولیه در آنها بسیار خطرناک و ممکن است نشانه ای خونریزی مغزی باشد، خوشبختانه سردردهای حاد و ناگهانی کودک در صورتی که حال عمومی وی مساعد باشد، معمولا خطرناک نیست و مربوط به عفونت های سیستم تنفسی فوقانی است.

در این موارد احتیاج به اقدام خاصی غیر از اطمینان بخشی به وسیله پزشک و درمان با مسکن استامینوفن نخواهد بود. البته در صورتی که سردرد حاد کودک با علائمی مانند تحریک مننژ، وخامت حال عمومی یا احتمال مسائل خاصی همراه باشد، آنالیز های دقیق تر به وسیله متخصص و جدی گرفتن مساله اهمیت زیادی پیدا می نماید.

در رابطه با نقش ژنتیک در بروز سردردهای میگرنی نیز باید اشاره نمود که این مساله اثبات شده است و بچه هایی که پدر یا مادرشان سابقه ابتلا به این دردها یا معادل های میگرن مانند ماشین گرفتگی را دارند درمعرض خطر زیاد ابتلا به این مشکل هستند.

علائم سردرد در شیرخواران کدامند؟
علائم سردرد و میگرن در بچه ها، به خصوص شیرخواران و به طور خاص تر در ماه های نخست تولد واضح و مشخص نیست. رنگ پریدگی، دل درد، بی قراری، خواب آلودگی، حرکات پرشی آنی، بی اشتهایی و بی حالی حتی علائم ماشین گرفتگی همراه تهوع و استفراغ می توانند علائم سردرد بچه ها باشند. به طور کلی نباید علائم سر درد بچه ها را مانند بزرگسالان دانست.
سردردهایی که باید جدی بگیریم:
در برخی موارد سردرد بچه ها نشانه ای از مسئله ای جدی است و باید به عنوان یک عامل خطر در نظر گرفته گردد که از جمله مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

سردردهای پیشفراینده که بیش از یک هفته طول کشیده، مزمن تلقی می گردد و به تدریج شدت آنها افزایش می یابد.

سردرد اول صبح پیش از آنکه کودک از رختخواب برخیزد.

سردردی که کودک را از خواب بیدار کند.

اگر سردرد با استفراغ خوب گردد، نوع خطرناکی است.

سردردهای دوره ای و تکرار شونده، به خصوص در سنین کمتر از 6 سال احتیاج به مداخله پزشکی و تصویربرداری مغزی دارد.

سردرد همراه با کاهش وزن و زمانی که کودک به طور مکرر از سردرد شکایت دارد و علائم شاخص میگرن در والدین نیز دیده نمی گردد احتیاج به تصویربرداری مغزی خواهد بود.

سردرد توأم با علائمی مانند بی حسی یا فلجی نیمی از بدن، کاهش بینایی، تشخیص افزایش فشار خون حین معاینه و ورم اعصاب انتهای چشم چنین مواردی بسیار مهم و خطرناک هستند و کودک باید بلافاصله به وسیله پزشک متخصص معاینه گردد و اقدامات لازم مانند تصویربرداری مغز و … انجام گیرد.

درمان سردرد بچه ها
در مرحله حاد سردرد، کودک باید در محیطی تاریک و آرام استراحت کند و داروهای مسکن مانند استامینوفن و حتی استامینوفن کدئین به طور موقت توصیه می گردد. مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند پروفن و ناپروکسن تجویز نمی گردد زیرا عوارض گوارشی و خونریزی روده ای برای کودک دارد که البته در موارد ضرورت ممکن است لازم باشد.

بعلاوه برخی داروهای گروه تریپتانها که برای بزرگسالان مورد استفاده است نباید برای بچه ها تجویز گردد. اگر کودک دچار تهوع و استفراغ شدید است می توان داروهای ضدتهوع را در مرحله حاد سردرد تجویز کرد.

در مواردی که کودک از سر درد شدید، مداوم و مکرر شکایت دارد و معاینات طبیعی است و پزشک مشکل خاصی را مشاهده نکرد باید به درمان های پیشگیرانه توجه داشته باشد.

پیشگیری سردرد بچه ها
اما پیش از اقدامات دارویی، توجه به شیوه زندگی درست برای پیشگیری و کنترل سردرد بچه ها بسیار اهمیت دارد. بچه ها باید برنامه خواب منظمی داشته باشند. خواب خیلی زیاد و خیلی کم عامل تشدید سردرد خواهد بود.

بعلاوه استفاده طولانی و زیاد از وسایلی مانند تلویزیون، رایانه تلفن همراه و … به علت نورشدید صفحات نمایشگر عامل دیگر تشدید سردرد است.

مسلما استرس نیز یکی از عوامل زمینه ساز سردرد است و زندگی در شرایط آرام به پیشگیری و بهبود آن یاری می نماید. در خصوص تغذیه هیچ لیست از پیش مشخص شده ای برای محدودیت های غذایی به هیچ عنوان مطرح نیست و زمانی که مصرف برخی داروها یا مواد غذایی عامل بروز یا تشدید درد گردد باید از مصرف آنها پرهیز کرد.

ابتلا به میگرن اصلا عامل بازدارنده کودک از تحصیل نیست و خوشبختانه بسیاری از مبتلایان به این مشکل از هوش، دقت و توجه خوبی برخوردارند.

در این شرایط کودک کاملا می تواند به درس خواندن ادامه دهد و تنها در صورتی که به علت مطالعه دچار سردرد گردد باید تحت نظر پزشک دارو مصرف کند تا در فرایند تحصیل مسئله ای ایجاد نگردد.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون

به "دانستنی هایی در رابطه با بیماری سردرد در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی هایی در رابطه با بیماری سردرد در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید