اهمیت سفر برای سلامتی انسان طبق دلایل علمی

به گزارش کلاه تهران، اهمیت سفر

اگر روش کارآمدی برای این وجود داشت که به راحتی سلامت خود را بهبود بخشید، آن را انجام نمی دادید؟ خب باید به شما بگوییم که تحقیقات گوناگونی روی اهمیت سفر بر سلامتی صورت گرفته که نشان می دهد مسافرت برای سلامت روحی و روانی انسان ها بسیار موثر است. آن هایی که سفر می نمایند نه تنها تجارب جدیدی به دست می آورند، بلکه ناخودآگاه شرایط سلامت خود را نیز ارتقا می بخشند. خبرنگاران در ادامه این متن شما را با روش هایی که سفر، از شما انسان سالم تری می سازد را آورده؛ با ما همراه باشید.

اهمیت سفر برای سلامتی انسان طبق دلایل علمی

1- برنامه ریزی کردن برای سفر، حس شادی شما را بالا می برد.

دانشمندان دانشگاه سرری در انگلیس (University of Surrey) تحقیقی در سال 2002 انجام دادند که نتایج آن نشان می داد زمانی که افراد منتظر یک سفر هستند، مسرورتر از مواقع عادی می باشند. زمانی که ما منتظر سفری هستیم که قرار است در روزهای آینده برایمان اتفاق بیوفتد، حس شادی بیشتری را نسبت به خودمان، شرایط مالی خانواده ها و به طور کلی کیفیت زندگی خود داریم.

مطالعه دیگری در سال 2014 از دانشگاه کورنل نشان داد که در حقیقت زمانی که مردم پیش بینی یک سفر را می نمایند بسیار بیشتر از مواقعی که پیش بینی به دست آوردن یا خرید چیزی را دارند، مسرور هستند. پس همین حالا یک سفر را هرچند کوتاه برنامه ریزی کنید؛ برترین کار برای شادی و سلامت روحی تان!

2- مسافرت به شما یاری می نماید تا احساسات منفی و استرس تان را مدیریت کنید.

برخی مواقع می خواهیم که تا می توانیم از جایی دور شویم… سفر تنها برای تماشا مکان های نو نیست! بلکه شاید فکر ما می خواهد که از قدیمی ها کمی دور گردد. طبق گفته سازمان روانشناسی آمریکا، تعطیلات می توانند کاری نمایند که شما احساسات منفی و استرس خود را با دوری از مکان ها و فعالیت هایی که خودشان موجب استرس هستند، مدیریت کنید.

اهمیت سفر بعلاوه برای تنظیم مجدد احساسات ما به کار می رود. طبق تحقیقات به عمل آمده، ما در خصوص خودمان حس بهتری خواهیم داشت، مخصوصا اگر مقصد سفر ما در کنار آب واقع شده باشد. نویسنده یکی از کتاب های مشهور در زمینه روانشناسی، والاس جی نیکولز (Wallace J. Nichols) می گوید:

آب که اغلب با حس هیجان و شگفتی در ارتباط است، می تواند حس همدردی و دلسوزی در ما را تقویت نموده و ارتباط ما با خودمان، افرادی که در کنار ما هستند و باقی مردم را بهبود بخشد. آب منبع ثابتی برای خلاقیت و بینش است.

3- مسافرت موجب کاهش افسردگی می گردد.

سبک زندگی مدرن ما که با یک شلوغی پایدار همراه است، منجر به استرس، تحریک پذیری و اثرات منفی بر بهره وری، کارآمدی و رفاه ما می گردد. شرایط به قدری بدی است که زنانی که کمتر از یک بار در هر دو سال به سفر می فرایند، از افسردگی و استرس رنج می برند، این در حالی است که زنانی که حداقل دو بار در سال به تعطیلات می فرایند، طبق مطالعه سال 2005 به وسیله کلینیک مارش فیلد در ویسکانسین، کمتر دچار افسردگی می شوند. خوشبختانه، وقتی که به اهمیت سفر بر می گردیم، رهایی از افسردی در بالای فهرست ما قرار می گیرد.

دکتر مارگارت جی کینگ، مدیر مرکز ملالعات و تحلیل فرهنگی اعتقاد دارد که سفر استرس ما را کاهش داده و به طور کلی روی سلامتی ما تاثیر می گذارد. او می گوید:

مزایای روانشناسی زیادی در تغییرات خانه و کار به یک جای سوم وجود دارد. با یک فهرست کوتاه از فعالیت هایی که در طول روز انجام می دهیم و پیچیدگی پروژه هایی که در پیش داریم متوجه می شویم که فکر ما احتیاج به تنظیم مجدد دارد تا خروجی استرس زایی که دارد را از بین ببرد.

4- سفر تجربیات شما و درک واقعی زندگی را غنی می نماید.

برخی مردم فکر می نمایند زمانی که دارایی های مادی آن ها بیشتر شوند، بیشتر شاد خواهند بود. با این حال، شما به زودی خواهید آموخت (اگر تا به امروز متوجه نشده باشید) کالاهای مادی، املاک، طلا و جواهر و غیره به صورتی هستند که با افزایش سن، حس خوب داشتن آن ها از بین می رود در حالیکه تجربیاتی که شما در طول سفرهایتان به دست می آورید به خاطراتی تبدیل می شوند که شما را به انسانی غنی تبدیل می نماید.

حتی اهمیت سفر در مسافرت های کوتاه تر نیز به غنی شدنتان یاری می نماید. شما در سفر خود را در معرض فرهنگ، سنت، دیدگاه و نظریات گوناگون قرار می دهید و در سفرهای خارجی این حالت بیشتر می گردد زیرا شما با بخش دیگری از دنیا در ارتباط هستید. در طول زمان شاید شما بخواهید که ماشین خود را عوض کنید اما متوجه خواهید شد که هرگز نمی خواهید خاطراتی که از سفرهایتان جمع نموده اید را با هیچ چیز دیگری تعویض کنید. مطالعه ای در سال 2010 نشان داد که در دراز مدت، تجربیات سفر شما را از خرید چیزهایی برای زندگی شادتر نگه خواهد داشت.

5- سفر ریسک سکته قلبی را کاهش می دهد.

موارد حمله قلبی در طول سال ها افزایش یافته است و جالب است بدانید که مطالعات علمی نشان داده اند مردانی که چندین سال است که به سفر نرفته اند، 30 درصد بیشتر احتمال ابتلا به حمله قلبی دارند. کسانی که به طور مرتب به مسافرت می فرایند، 21 درصد کمتر از چنین حمله ای جان خود را از دست می دهند. بعلاوه زنانی تنها یک بار در هر شش سال سفر می نمایند، هشت بار بیشتر از باقی خانم ها از حمله قلبی رنج می برند.

با اینکه نتایج این مطالعات ممکن است شوکه نماینده باشند، با دقت بیشتر به موضوع متوجه خواهید شد که چرا این اتفاق می افتد. افرادی که سفر می نمایند بسیار فعال تر از آن هایی هستند که بیشتر عمرشان را صرف کار و پشت میز نشینی می نمایند. شاید باورش سخت باشد اما گردشگران معمولا در طول روز چندین کیلومتر راه می فرایند تا از جاذبه ها و مقصدی که رفته اند تماشا نمایند. آن ها تمایل بیشتری به انجام فعالیت های گوناگون نظیر طبیعت گردی، غواصی و … دارند و همه این فعالیت ها موجب بهبود شرایط فیزیکی و روانی می گردد. طبق گفته سازمان دنیای قلب، فعالیت های میانه می تواند شانس حمله قلبی را بین 30 تا 50 درصد کم کند. پس اهمیت سفر بر سلامت جسمی و روحی همه انسان ها تاثیر مثبت دارد.

منبع: lifehack.org

منبع: الی گشت

به "اهمیت سفر برای سلامتی انسان طبق دلایل علمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت سفر برای سلامتی انسان طبق دلایل علمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید