خلاقیت زورکی نیست! برای یافتن منبع الهام بخش تازه، استراحت کنید و با انجام یک کار بی ربط یا اصلا هیچ کاری نکردن از رکود دربیایید!

به گزارش کلاه تهران، آیا تا به حال سعی نموده اید در کاری خلاقیت به خرج بدهید و نوآوری کنید، اما با وجود تمام کوشش ها، آن صدای یگانه الهام بخش به مغز شما خطور پیدا ننموده باشد؟!

خلاقیت زورکی نیست! برای یافتن منبع الهام بخش تازه، استراحت کنید و با انجام یک کار بی ربط یا اصلا هیچ کاری نکردن از رکود دربیایید!

ممکن است این فشار را احساس کنید که فوری بی خیال خلاقیت شوید و به جهت روتین برگردید. با خودتان فکر می کنید که پس چطور در فیلم ها و توضیح داستان زندگی بزرگان، منابع الهام بخشی به فکر آنها می رسیده و به طور جادویی بر رکود خود غلبه می کردند؟

اما همانطور که سارا اوریست گرین اشاره می نماید، گفتن این کار آسان تر از انجام آن است. گرین، مربی هنر و تهیه نماینده سریال PBS The Art Assignment است. او بعلاوه نویسنده کتاب شما یک هنرمند هستید: تکالیفی برای ایجاد جرقه خلاقیت است.

غلبه بر یک رکود خلاقیت آسان نیست. اما اصلاً غیرممکن نیست و احتیاجی به یک لحظه یورکا (یافتم) ندارد.

برای غلبه بر رکود چه می توان کرد؟

به خود یادآوری کنید که همه می توانند خلاق باشند

اولین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که همه ما افراد خلاقی هستیم. همانطور که گرین می گوید، خلاقیت فقط مربوط به هنر های تجسمی یا موسیقی یا ادبیات نیست و برای رسیدن به آن احتیاجی نیست که دانشمند باشید.

خلاقیت می تواند چیز ساده ای مانند یافتن جهتی سریع تر برای رسیدن به خانه، مدیریت برنامه تیمتان یا افزودن یک ماده به یک دستور غذای روتین باشد. اگر تعریف گسترده تری از خلاقیت داشته باشید، فکرتان تشویق می گردد.

درک کنید که مغز چطور خلاق می گردد

بعد از اینکه به خود یادآوری کردید که یک موجود خلاق هستید، قدم بعدی این است که یاد بگیرید خلاقیت چگونه به مغز راه می یابد. درک این موضوع می تواند به شما یاری کند تا تصمیمات عاقلانه تری بگیرید که خلاقیت را پرورش می دهد، نه تصمیماتی که به فرسودگی شغلی دامن می زند.

دکتر وندی سوزوکی استاد علوم اعصاب و روانشناسی در مرکز علوم عصبی دانشگاه نیویورک است. شاید شنیده باشید که افراد خلاق دارای مغز عالی ای هستند، اما سوزوکی می گوید این همواره درست نیست. در عوض، او می گوید تحقیقات و اسکن های مغزی نشان می دهد که خلاقیت شامل سه بخش اصلی مغز ما می گردد: شبکه چابک و جستجوگر، شبکه کنترل اجرایی و شبکه حالت پیش فرض.

تحقیقات بعلاوه نشان می دهد که سرگردانی فکری ، گامی حیاتی در تفکر خلاق است، به ویژه برای کسانی که به موانعی برخورده اند.

طبق گفته انجمن روانشناسی آمریکا، سرگردانی در فکر زمانی اتفاق می افتد که مغز شما آغاز به فکر کردن در خصوص چیز هایی می نماید که مستقیما به کاری که رویش تمرکز نموده اید، ربطی ندارد. این شامل انجام طراحی های بی ربط شدن در یک جلسه کاری یا فکر کردن به سناریو های تصادفی در حالی است که مثلا در صف ایستاده اید. این لحظات ممکن است برای شما آزاردهنده باشد، اما ممکن است مقدمه خلاقیت باشند.

مغز شما، به معنای واقعی کلمه، به زمان احتیاج دارد تا استراحت کند و سرگردانی را تجربه کند تا دوباره آن جرقه خلاقانه در آن روشن گردد. برعکس، نداشتن زمان کافی برای سرگردانی فکری ممکن است به یک رکود خلاقانه دامن بزند.

استراحت های عمدی داشته باشید

اختصاص دادن زمان برای سرگردانی فکر شما در تئوری عالی به نظر می رسد اما در عمل می تواند سخت باشد.

رهاف هرفوش، انسان شناس دیجیتال و مجری برنامه The Thought Experiment، می گوید این تقصیر شما نیست. او می گوید ما در یک فرهنگ وسواس به کار گیر افتاده ایم که مردم را به خاطر استراحت کردن، شرمسار می نماید. فرض کتاب او این است که خلاقیت یک چرخه توقف-آغاز است، به این معنی که باید برای شناوری فکری و استراحت نیز زمان بگذارید.

هرفوش بعلاوه می گوید استراحت انواع مختلفی دارد و بعضی از آن ها برای سلامتی ما مهم تر از بقیه هستند. آنچه مغز ما در واقع به آن احتیاج دارد دوره های بی تحریکی است، یعنی بدون صفحه نمایش، بدون ایمیل، بدون کتاب صوتی باید سر کنید. مغز شما به یک ثانیه احتیاج دارد تا نفس بکشد، به عقب برگردد و تمام محتوایی را که مصرف نموده ایم یکپارچه کند.

یکی از پیشنهادهای هرفوش برای افرادی که می خواهند در جهت خلاقیت قرار بگیرند و استراحت را در زندگی خود بگنجانند، این است که هر از گاهی به مدت 15 دقیقه به دیوار خیره شوند. نه گوشی، نه تلویزیون، نه موسیقی. این 15 دقیقه در هر روز پرمشغله می تواند تفاوت بزرگی در رفاه شما ایجاد کند!

خودتان را مجبور نکنید که ادامه دهید

عامل دیگری که به فرسودگی شغلی دامن می زند سطوح بالای استرس است. من مطمئن هستم که بیشتر دغدغه نزدیک شدن زمان یک ضرب الاجل و نگرانی ناشی از آن را تجربه نموده ایم.

اما هرفوش هشدار می دهد که استرس و فشار گرچه در ابتدای ممکن است نیروی جلوبرنده ظاهری شما برای انجام پروژه ها باشند، پایان زمانی بی اثر می شوند.

تکیه بیش از حد به آن ها به عنوان محرک می تواند باعث افت خلاقیت، اضطراب و افسردگی شما گردد و بدتر از همه، می تواند منجر به فرسودگی شغلی مزمن در آینده گردد.

وقتی احساس آرامش می کنید، انجام کاری را آغاز کنید

نریسا بردلی یک هنرمند چند رشته ای است که بازیگری، آواز خواندن، صداگذاری و حتی کمدی زنده را انجام می دهد. بردلی قبل از اینکه روی صحنه اجرا کند، با مسائل خلاقانه چندین ساله دست و پنجه نرم می کرد. وقتی تصمیم گرفت دوباره درگیر هنر گردد، دوستانش را دعوت کرد تا برای تفریح با آن ها نقاشی نمایند. به زودی، او آغاز به شرکت در کلاس های پیشرفت کاری کرد که در نهایت منجر به اجرای زنده او شد.

به همین سادگی بود: بردلی با درگیر شدن در فعالیت های خلاقانه ای که برای او احساس خوبی داشت، وارد شرایط خلاقانه شد و از رکود خارج شد.

بنابراین اگر امیدوارید دوباره در کاری خلاق شوید: یک جوک تازه بنویسید، در یک کلاس یک روزه شرکت کنید، یک چیز احمقانه را طراحی کنید. فقط مطمئن شوید که از این فرآیند لذت می برید، نه اینکه سعی کنید هر انتظاری را برآورده کنید و به توقعات برسید.

به یاد داشته باشید، شما باید به خود اعتماد کنید و باور داشته باشید که ایجاد یک چیز - هرچیز که باشد- اولین قدم برای گذر از رکود خلاقیت است.

منبع

منبع: یک پزشک

به "خلاقیت زورکی نیست! برای یافتن منبع الهام بخش تازه، استراحت کنید و با انجام یک کار بی ربط یا اصلا هیچ کاری نکردن از رکود دربیایید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلاقیت زورکی نیست! برای یافتن منبع الهام بخش تازه، استراحت کنید و با انجام یک کار بی ربط یا اصلا هیچ کاری نکردن از رکود دربیایید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید