گذری بر تاریخ، فرهنگ و ادبیات عامه شهر باستانی ایج

به گزارش کلاه تهران، ناصر جمالی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در فارس، پیرامون این کتاب گفت: هرگاه از گردنه های زیبای اطراف ایج وارد زادگاهم می شوم، تاریخ کهن این دیار سرسبز و سرافراز در ذهنم مرور می گردد. عجیب است شهرها به جا مانده و شهریاران همه رفته اند و ...! همواره حسرتی با من بود که چرا کتابی درخور و شایسته این سرزمین پرافتخار نگاشته نشده است؛ تا اینکه سال گذشته مصمم شدم که در این خصوص بنویسم.

گذری بر تاریخ، فرهنگ و ادبیات عامه شهر باستانی ایج

وی اضافه کرد: اکنون یک سال می گذرد و به کمک پروردگار و همکاری فرهیختگان، اندیشمندان، و بزرگان ایج پیروز شدم، مطالب مفیدی از تاریخ این دیار کهن را جمع آوری و این پژوهش را در قالب یک کتاب به همشهریان عزیزم تقدیم کنم؛ ادعای کامل بودن این کتاب را ندارم، اما ادعا دارم به گفته لوئی پاستور هر آنچه در توان داشتم، انجام داده ام.

این پژوهشگر استان فارس تاکید نمود: راستا این پژوهش برای من کلاس درس بزرگی بود، حُب الوطن من الایمان در ذهنم نقش بست، خاطرات دوران کودکی برایم مرور شد و آینده زیبای این دیار را در رؤیاهایم بارها و بارها تجسم کردم، کوشش و عشق را در هم آمیختم هر آنچه را خواستم یافتم و در هر لحظه شاکر خدا بوده و هستم؛ و به گفته حافظ: شکر خدا که هرچه طلب کردم از خدای/ بر منتهای همت خود کامران شدم.

جمالی ادامه داد: خرسندم که توانستم ره توشه پژوهش هایم را به مردم دیارم تقدیم کنم و خوشحالم که کتابم را به نام شهیدان گلگون کفن این دیار مزین ساختم و شادمانم که در دکمک زندگی می کنم که خاستگاه دانشمندان، عارفان و بزرگان علم و هنر و فرهنگ بوده است و خدای را سپاس که در شهری متولد شدم که نخبگان علمی آن برای ایران افتخارآفرین بوده اند و دنیا را از پیش زیباتر ساخته اند و سُرور واقعی من زمانی خواهد بود که ببینم که نگارش این کتاب در تحول این خطّه عزیز از کشورمان مؤثر و مفید واقع افتاده است.

کرامت یزدانی (اشک)، نویسنده و پژوهشگر در شیرازی که کار ویراستاری و نشر این کتاب را بر عهده داشته است، به خبرنگار ایبنا، گفت: شهر ایج از توابع شهرستان استهبان واقع در استان فارس است و دکتر ناصر جمالی که از فعالان فرهنگی و هنری استان فارس است، با قلمی بسیار عالی و نگاهی والا، حکایت این شهر تاریخی را با قدمتی چهارهزارساله نمایان می سازد.

به گفته مدیر انتشارات نویسندگان پارس، او در این کتاب توانسته است با تحلیل حدود و ثغور جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی، سیاسی، مالی، معماری، مشاهیر و شخصیت هایی که به نوعی در فرهنگ ماندگار این سرزمین نقش داشته اند، کارکردهای متنوع تاریخی را آشکار سازد. در این راستا مفاهیم و موضوعات بنیادین و اثرگذار را با موضوعات دیگر درهم آمیخته و حوادث را از گذشته تا به امروز توضیح داده است. خصوصاً با هنرمندی توانسته است با مصاحبه شخصیت ها و پیوند آن با نقل قول هایی که سینه به سینه در مورد فرهنگ و ادبیات عامه تا به امروز بجا مانده، اثری نامیرایی از خود باقی گذارد.

یادآوری می گردد، کتاب انارستان عشق (ایج در گذر تاریخ)، نوشته دکتر ناصر جمالی با ویراستاری کرامت یزدانی (اشک) در هزار صفحه به زودی توسط انتشارات نویسندگان پارس منتشر می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "گذری بر تاریخ، فرهنگ و ادبیات عامه شهر باستانی ایج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گذری بر تاریخ، فرهنگ و ادبیات عامه شهر باستانی ایج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید