کمبود بودجه؛ چالش اصلی تئاتر

به گزارش کلاه تهران، تهران (پانا) - صحبت های محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روزهای اخیر همچنان واکنش های مثبتی در میان اهالی فرهنگ و هنر داشته و تقریباً همگی از ایده تازه وزیر این وزارتخانه مبتنی بر توجه به استان ها و برطرف مسائل و دغدغه های آنها استقبال نموده اند.

کمبود بودجه؛ چالش اصلی تئاتر

به گزارش ایران، هنرمندان تئاتری که این یکسال و نیم، به علت شرایط و کرونا و تعطیلی تقریبی اجراها با مسائل عدیده ای دست به گریبان بودند از چالش ها و مسائل تئاتر استان ها سخن گفتند و ابراز امیدواری کردند که این ایده های مطرح شده به مرحله عمل برسد و در عمل، در وهله اول شاهد افزایش بودجه تئاتر باشند و در وهله دوم به صورت عملیاتی توجه جدی به تخصیص بودجه و شکل ساختاری آن گردد.

بودجه نزدیک به صفر تئاتر خیابانی

بهمن صادق حسنی مدیر انجمن نمایش استان گیلان از نگارش و تنظیم نامه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد خبر می دهد که به گفته او در این نامه که به امضای رؤسای شورای مشورتی انجمن های نمایش استانی رسیده، از دغدغه ها و چالش های پیش روی تئاتر استان ها سخن گفته شده است. او می گوید: ما در این شورای مشورتی به این نتیجه رسیدیم که نگارش و ارسال چنین نامه ای به وزیر، باعث می گردد که او آگاهی بهتر و بیشتری از شرایط تئاتر استان ها داشته باشد و با این آگاهی ترکیب و تدارک لازم را در چینش های مدیریتی و... اعمال کند که در نهایت مسئله ای از مسائل تئاتر کشور حل گردد. صادق حسنی معتقد است: توجه به تئاتر استان ها و در اولویت قراردادن آن به وسیله وزیر تازه فرهنگ و ارشاد اسلامی حتماً می تواند موجبات خیر گردد و از نظر من بسیار حرکت خوبی است. او در گفت وگو با ایران به بحث بودجه، علی الخصوص در حوزه تئاتر خیابانی هم اشاره می نماید و می گوید: تئاتر خیابانی هم همان مسائلی را در استان ها دارد که تئاترهای صحنه ای؛ ولی مسائل در این حوزه از جهات مختلف بسیار بیشتر و عمیق تر است. اول اینکه هنرمندان تئاترخیابانی در استان ها، برای اجراهای عمومی هیچ دستمزدی دریافت نمی نمایند و فقط در شش ماه دوم سال 99 دو میلیون تومان به تئاترخیابانی استان آن هم برای شرکت در جشنواره یاری شده که این دومیلیون بین چهار گروه تقسیم شده که واقعاً می توان گفت با صفر برابر است.

این در حالی است که به تئاتر خیابانی به علت نزدیکی با مردم و وجه آموزشی و آگاهی بخش آن در جامعه یاری بیشتری کرد تا این گروه ها و هنرمندان بتوانند با انگیزه بیشتری کار نمایند. او درپایان درباره شکل و اندازه تخصیص بودجه به تئاتر استان ها هم می گوید: از نظر من استانی مثل تهران وقتی 15 میلیون جمعیت دارد طبیعی است که بودجه بیشتری بگیرد و به عقیده من بودجه تهران، آنقدر نیست که بگوییم تهران بودجه خوبی دارد و استان های دیگر نه. مسأله اصلی اینجاست که کل این بودجه کم است. سال گذشته 4 میلیارد تومان بابت اجراها به تئاتر تمامی استان ها بودجه پرداخت شده که با کسر بودجه استان تهران، به سایر استان ها 2میلیارد و 100 میلیون تومان بودجه پرداخت شده که اگر بنا را بر این بگذاریم که هر استان مبلغی بین 50 تا 70 میلیون تومان دریافت نموده باشد این عدد برای استانی مثل گیلان که سال گذشته 5 اثر فاخر فراوری نموده واقعاً رقم بسیار کمی است. کلیت این بودجه باید افزایش پیدا کند.

ساخت و تجهیز پلاتو

فاتح بادپروا مدیر انجمن نمایش استان کردستان، با اشاره به صحبت های اخیر محمدمهدی اسماعیلی، آن را امیدوارنماینده می داند و از افق هایی روشن برای آینده حرف می زند. او می گوید: صحبت های وزیر تازه فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همه اهالی فرهنگ و هنر، علی الخصوص جامعه تئاتری که در استان ها و شهرهای مختلف فعالیت می نمایند امیدوارنماینده بود و من و همکاران هنرمندم در استان کردستان امیدواریم در این دوره شاهد اتفاقات خوبی باشیم و بتوانیم همه در راه اعتلای کشور قدم های روبه رشد و مهمی برداریم. بادپروا درباره انتظارات اهالی تئاتر کردستان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم می گوید: ما انتظار داریم به صندلی انجمن های نمایشی استان ها توجه بیشتری گردد و اگر این راستا را به اسم یک منظره و ایده اصلی انتخاب نموده ایم به صورت عملی هم به آن مقید باشیم و به این نکته باور داشته باشیم که ایران فقط تهران نیست. خالصانه بگویم که برای ما آرزو شده بود که وزیری بر مسند وزارت بنشیند و توجه و حرف و عمل معطوف به تئاتر استان ها، علی الخصوص استان های کم برخوردار باشد.

استان ما با وجود هنرمندان شاخص و چهره های نخبه، پتانسیل بسیار بالایی برای رشد هرچه بیشتر دارد و این را ما در جشنواره هایی که در استان برگزار نموده ایم بارها و بارها نشان داده ایم و امید داریم این پتانسیل های عظیم، بیشتر از هر زمان دیگر مورد تفقد و حمایت قرار بگیرند. مدیر انجمن نمایش استان کردستان در بخشی دیگر از صحبت های خود درباره مسائلی که هنرمندان استان هم با آن درگیر هستند می گوید: ما دو مشکل اصلی در بحث های زیرساختی و مدیریتی داریم، به اسم مثال طی سه سال اخیر با همکاری اداره کل فرهنگ استان و سازمان برنامه بودجه، قرار شد 5 پلاتو ساخته گردد که ساخت و تجهیز این پلاتوها با سرعت بیشتر و کیفیت بهتر، حتماً می توان باعث ایجاد موجی از امید و حرکت در هنرمندان استان ما باشد. در بحث دیگر، انتظار ما از مدیران فرهنگی این است که ترتیب یا قانونی تصویب نمایند که سالن ها تئاتر یا فرهنگسراها و... را خود اهل تئاتر و فرهنگ مدیریت نمایند و ما برای استفاده از این سالن ها، برای اجرای تئاتر یا.... مجبور نباشیم برویم و آنها را کرایه کنیم. درباره بودجه هم که شرایط تعیین است. ما برای جشنواره استانی، هنوز همان 15 میلیون تومانی را دریافت می کنیم که 10 سال پیش دریافت می کردیم. طبیعی است که در این 10 سال، جهش قیمت در همه چیز داشته ایم و اداره کار با چنین بودجه ای نمی تواند راه به جایی ببرد؛ حق الزحمه هایی که ما پرداخت می کنیم هم همین طور. در مدت یکسال و نیم اخیر هم که کرونا تقریباً همه ما را فلج نموده هنر کارت توانست کمی به بچه ها امید بدهد، ولی واقعاً ضرر و زیان هایی که اهالی تئاتر در این استان و حتماً تمام استان ها متحمل شدند بسیار بیشتر از این هاست و ما در این حوزه هم امیدواریم که دولت تازه و وزیر آن، باری از دوش هنرمندان بردارد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "کمبود بودجه؛ چالش اصلی تئاتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود بودجه؛ چالش اصلی تئاتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید