نکات سلامتی در شب یلدا؛ در شب یلدا چه بخوریم؟

به گزارش کلاه تهران، بیتوته/ ایرانیان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می شود و تابش نور ایزدی افزونی می یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می کنند.

نکات سلامتی در شب یلدا؛ در شب یلدا چه بخوریم؟

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

میوه و خشکبار، اصلی ترین خوراکی ها در شب یلدا هستند و میوه هایی که برای این شب خریداری می شوند، میوه هایی پاییزی و تابستانی، به خصوص انار و هندوانه هستند. بر اساس یک باور قدیمی، مردم با این کار با میوه های تابستانی وداع می کنند و با خوردن خشکبار گرم به استقبال سرما می فرایند و یلدا را جشن می گیرند تا نشانگر تقابل سرما، ناباروری، پژمردگی و مرگ با گرما، روشنایی، باروری، سبزی و زندگی باشد.

خواص خوراکیهای شب یلدا هر یک از خوراکی های شب یلدا، خواص درمانی و طبیعی مخصوص دارند، چنانچه جعفر شهری در کتاب طهران قدیم در رابطه با خواص مواد غذایی که در این شب خورده می شود، آورده است:

مردم معتقد بودند با خوردنی های سفره شب یلدا، مثل خوراکی های پای سفره هفت سین طبیعت گرم خود را می توانند سرد کنند و طبیعت سرد خود را گرم کنند. به این صورت که اگر از گرمی مزاج رنج می برند، هندوانه و انار و اگر از سردی ناراحت می شوند، توت و کشمش و خرما و مثل آن بخورند.

البته دکتر کوروش جعفریان متخصص تغذیه معتقد است؛ در علم چیزی به نام سردی و گرمی تایید نشده است اما فواید خوراکی های شب یلدا به قدری زیاد است که خوردن هر یک، خواص درمانی خاص خود را دارد.

آجیل هفت قلم بادام، پسته، گردو، نخودچی و کشمش و باسلوق آجیل شب یلدا یا چله را تشکیل می دهند. این متخصص تغذیه با بیان این که مردم باید در انتخاب خشکبار به رنگ و مزه آن دقت کنند، گفت: آجیل را قبل از غذا بخورید تا چاق نشوید.

وی اعلام نمود: خشکبار به دلیل دارا بودن مواد فیبری باعث احساس سیری در فرد می شود و به کسانی که چاق هستند و یا مایل نیستند دچار اضافه وزن شوند، توصیه می شود این مواد را قبل از غذا مصرف کنند؛ چرا که باعث پرشدن حجم معده و در نتیجه احساس سیری در افراد می شود.

خشکبار مصرفی در شب حاوی مواد مغذی و ریزمغذی هایی مانند ویتامین آ، فسفر، منیزیم و دارای ترکیبات امگا 3 هستند که این مواد مغذی نقش مهمی در بدن ایفا می کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: افراد باید تعادل را در مصرف خشکبار رعایت کنند. همچنین مصرف روزانه و مداوم مقدار کمی خشکبار مناسب و موثر بوده و باعث افزایش 3 تا 5 درصدی طول عمر انسان می شود.

مطالعات زیادی نشان می دهد که مصرف مناسب مغزها ریسک بیماری های قلبی عروقی را بین 20 تا 50 درصد کاهش می دهد. همچنین این مواد کاهنده خطرات دیابت هستند و مصرف مداوم مغزها خطر ابتلا به انواع سرطان ها از جمله پروستات، ریه و سینه را کاهش می دهد و حتی در کنترل فشار خون موثر است.

مغز پسته از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و برای افراد گرم مزاج مناسب نیست. این میوه بسیار مقوی است و حاوی ویتامین های ب1، ب3 و ویتامین E بوده و املاح مغذی شامل آهن، پتاسیم، فسفر و کلسیم را داراست. مغز پسته به دلیل دارا بودن آهن، خون ساز است و معمولاً به افرادی که از کم خونی فقر آهن رنج می برند، مصرف آن توصیه می شود. همچنین آن را تقویت کننده نیروی جسمی می دانند. از دیگر خواص پسته می توان به وجود کوآنزیم کیو10 اشاره کرد که نوعی آنتی اکسیدان است و در پیشگیری از بیماری های قلبی نافع است. از سوی دیگر افرادی که مبتلا به نارسایی بد هستند، مبتلایان به نقرس، دیابت و ناراحتی های کلیه باید از خوردن پسته خودداری کنند.

مغز گردو دارای پروتئین، قند، آب و چند اسید آلی، مقدار کمی اسانس و ویتامین های A, B, C, Dو E است. این میوه حاوی اسیدهای چرب مفید و املاح معدنی نظیر کلسیم، پتاسیم، منیزیوم و فسفر است، تا جایی که در بعضی منابع، فسفر آن در رده منابع غنی ذکر می کنند. گردو از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و برای پایین آوردن کلسترول خون و پیشگیری از بیماری های ریوی مناسب است. مصرف این میوه از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری می کند.

بعضی افراد ممکن است به خشکبار آلرژی داشته باشند، گفت: بعضی از افراد بویژه بچه ها زیر 3 سال به خشکبار به ویژه بادام زمینی که جز آجیل شب یلدا نیز هست حساسیت دارند. وی تهوع، شکم درد، دردهای مزمن را از علائم این آلرژی دانست و گفت: خشکبار و بادام زمینی به دلیل آزاد کردن پروئتین ها و فعل و انفعلات بدنی باعث ترشح هیستامین در بدن می شود که با خوردن آنتی هیستامین علائم از بین می رود. بدترین شکل آلرژی به مواد غذایی آلرژن این است که سیستم تنفسی نیز درگیر می شود و به افراد احساس خفگی دست می دهد. با این حال مصرف روزانه یک مشت خشکبار برای هر فرد توصیه می شود.

وی گفت: هر 100گرم خشکبار و شیرینی 500 تا 600 کیلو کالری به همرا دارد و مصرف نامناسب و بی رویه این مواد باعث چاقی افراد درعید می شود. آجیل های فریبنده آجیل و خشکبار جز خوراکی های سنتی هستند که مردم عادت کرده اند، به صورت فله ای خریداری کنند. البته هر کس دلایل مخصوصی دارد، بعضی از افراد به نکاتی مثل این که آجیل باز را می توان از 50 گرم تا چندین کیلو و به میزان دلخواه خریداری کرد، یا آجیل باز قابل تست کردن است و در ضمنً هزینه ای هم برای بسته بندی نمی پردازیم اشاره می کنند. اما بد نیست بدانید آجیل و خشکبار قابلیت آلودگی به قارچی نظیر آفلاتوکسین را دارند که واحدهای صنعتی با توجه به وجود پروانه های بهداشتی، ضوابط و دستورالعمل ها ملزم به اندازه گیری قارچ آفلاتوکسین بر روی محصولاتشان هستند، اما در محصولات سنتی آجیل وخشکبار، این اندازه گیری ها صورت نگرفته و محصول تولیدی قابل ردیابی نیست.

به گفته دکتر جعفریان، طعم و مزه گردو شاخص خوبی برای شناسایی گردوی خوب است. وی به والدین توصیه کرد:

بهتر است مغزها و آجیل را به صورت له و خورد شده به بچه ها خود بدهید.

هندوانه به شرط چاقو! هندوانه میوه شب یلدا بیشتر یک میوه تابستانی است اما در هر زمان که مصرف شود دارای خواص درمانی زیادی است. یک هندوانه به طور متوسط دارای 92 درصد آب و 8 درصد قند طبیعی است. به همین علت فاقد هرگونه چربی اما حاوی مقادیرزیادی ویتامین و مواد معدنی و 49 واحد کالری است. این میوه به علاوه می تواند التهاب ناشی از بیماری هایی مانند آسم، آترواسکلروزیس، دیابت، سرطان روده و آرتروز را تسکین دهد. هندوانه صورتی رنگ منبع آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی موسوم به لیکوپن است.

این آنتی اکسیدان های مهم و قوی در تمام نقاط بدن، مولکول های رادیکال آزاد را که با اکسیده کردن کلسترول موجب چسبیدن آنها به دیواره رگ های خونی شده و در نتیجه منجر به بروز حمله قلبی یا سکته مغزی شوند، در بدن خنثی می کنند. مصرف گوجه و هندوانه بدلیل داشتن لیکوپن به عنوان یک ماده آنتی اکسیدان در جلوگیری از بیماری های سرطانی مؤثرند. همچنین هندوانه حاوی لیپوسین است. لیپوسین یک آنتی اکسیدان است به همین علت انجمن قلب آمریکا مصرف هندوانه را به علت داشتن آنتی اکسیدان به عنوان یک ماده مفید برای قلب مورد تایید قرار داده است. باید دقت کنید که هندوانه برای اشخاص سرد مزاج و آنهائی که دارای معده سرد هستند، مناسب نیست. این اشخاص اگر می خواهند هندوانه بخورند باید آن را با شکر، عسل و یا گل قند بخورند. همچنین هندوانه در اشخاص سرد مزاج باعث درد مفاصل و ضعف جنسی می شود.

انار با طعم شب چله انار نه تنها سرشار از ویتامین است بلکه همچون دشمن قوی در برابر بیماری هایی مانند سرطان، بیماری قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا می ایستد. انار غنی از آنتی اکسیدانهای قوی است. الاژیک اسید موجود در انار از بروز سرطان جلوگیری کرده و رشد تومورهای سرطانی را کند می کند.

انار برای سلامت قلب و عروق، جلوگیری از تصلب شریانها و سکته ها، جلوگیری از پیری زودرس و آلزایمر و پیشگیری از سرطانها بویژه سرطان پروستات مفید است. تحقیقات نشان داده است که آب انار می تواند از خطر بیماری قلبی و سکته مغزی بکاهد. بعضی مطالعات نشان داده اند که آب انار می تواند فشار خون را پایین آورده و به سلولهایی که باعث سرطان سینه می شوند حمله کند.

در یک تحقیق نیز مشخص شده عصاره میوه انار ممکن است حاوی عامل موثری در برابر سرطان پوست باشد. نوشیدن مقداری (حدود 28 گرم) آب انار در روز توسط مردان مبتلا به سرطان پروستات از پیشرفت سریع بیماری جلوگیری می کند. اما به یاد داشته باشید کسانی که سرد مزاج هستند نباید در خوردن انار افراط کنند . زیرا معده را سست کرده و ایجاد نفخ می کند.

زیاده روی در شب یلدا

البته قرار نیست که شما در شب یلدا که شب سلامتی نام گرفته، در اثر مصرف بیش از حد خوراکی ها یا استفاده از خوراکی های آلوده بیمار شوید و طعم بلندترین شب سال را با بیماری و درد تلخ کنید، در زیر توصیه هایی آورده شده که به شما کمک می کند تا از بعضی موارد آزار دهنده پرهیز کنید:

1 - پوست میوه هایی مثل انار و هندوانه را حتماً به دقت بشویید، چرا که خوردن انار آب لمبو و هندوانه در صورتی که آلوده باشند، هرگز لذت بخش نیست.

2 - اگر در آجیلی که می خرید، بادام زمینی بدون پوسته قهوه ای و به شکل فله ای وجود دارد حتماً آن را پاک کنید و دقت کنید که در بین آن دانه های سیاه ریز وجود نداشته باشد.

3 - افرادی که از بالا بودن تری گلیسیرید خون رنج می برند، بهتر است از مصرف دانه های چرب مثل پسته، بادام، گردو و... خودداری کنند.

4 - مصرف آجیل بو داده که حاوی نمک فراوان است به هیچ وجه به کسانی که فشار خون بالایی دارند یا از مسائل کلیوی رنج می برند، توصیه نمی شود.

5 - بهتر است در انتخاب آجیل دقت کرده و به عنوان مثال پسته هایی که پوست بسیار زرد براق یا مغز قرمز رنگ شده دارند و یا تخمه هایی که برای پررنگ تر شدن از رنگ های مصنوعی در آنها استفاده کرده اند را خریداری نکنید.

6 - خوراکی های شب یلدا به اندازه کافی متنوع و حجیم هستند، پس توصیه من به شما این است که یا شام را حذف کنید یا شام بسیار سبکی میل کنید.

7 - به خاطر داشته باشید که آجیل خام تا یک سال قابل نگهداری است، اما بعد از تفت دادن بهتر است هر چه زودتر مصرف شود

منبع: همگردی

به "نکات سلامتی در شب یلدا؛ در شب یلدا چه بخوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات سلامتی در شب یلدا؛ در شب یلدا چه بخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید