طرح فراوری شیر یددار پس از 10 سال کار تحقیقاتی وارد مرحله تجاری سازی شد

به گزارش کلاه تهران، طرح فراوری شیر یددار پس از 10 سال کار تحقیقاتی، تمام مراحل آزمایشگاهی و مزرعه ای فراوری را گذرانده و با مهیا شدن شرایط فراوری می تواند وارد مرحله تجاری سازی گردد.

طرح فراوری شیر یددار پس از 10 سال کار تحقیقاتی وارد مرحله تجاری سازی شد

به گزارش گروه دانشگاه کلاه تهران، طرح فراوری شیر یددار پس از 10 سال کار تحقیقاتی، تمام مراحل آزمایشگاهی و مزرعه ای فراوری را گذرانده و در سطح نیمه صنعتی با موفقیت به فراوری رسید. این طرح اکنون با مهیا شدن شرایط فراوری می تواند وارد مرحله تجاری سازی گردد.

محمدعلی نوروزیان، عضو هیئت علمی گروه علوم دام و طیور دانشکدگان ابوریحان دانشگاه تهران درباره اهمیت این طرح گفت: ید مهمترین ماده مغذی شناخته شده است که به علت نقش آن در تمام مسیرهای متابولیسمی دستگاه های حیاتی بدن دارای اهمیت است و کمبود آن عوارض جبران ناپذیر بهداشتی و مالی در پی دارد.

به گفته وی، طرح فراوری شیر یددار با هدف تأمین ماده مغذی ید و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد تا بتوانیم کمبود این ماده مغذی را در افراد جبران کند.

نوروزیان اضافه نمود: به علت سرانه پایین مصرف غذاهای دریایی (ماهی و میگو)، مردم ایران در معرض کمبود ید هستند که با فراوری شیر یددار و با مصرف دو لیوان، احتیاج روزانه افراد بالای 12 سال و یک لیوان احتیاج روزانه افراد زیر 12 سال تأمین می گردد.

عضو هیئت علمی دانشکدگان ابوریحان دانشگاه تهران درباره مزیت شیر یددار نسبت به نمک یددار، گفت: بعضی مانند بچه ها نمی توانند مواد جامد مصرف نمایند یا بیماران کلیوی و مبتلایان به فشار خون در مصرف نمک دارای منع و محدودیت هستند. اما محدودیت مصرف نمک یددار نباید باعث فقر ید در افراد گردد. بنابراین شیر یددار می تواند برای این افراد مناسب باشد.

وی اعلام کرد: ید عنصری فرار است و اگر شرایط نگه داری آن مناسب نباشد یا حرارت بالا حین پخت می تواند باعث کاهش اثر ید یا بی اثر شدن آن گردد. با فراوری شیریدار می توانیم اثر آن را حفظ کنیم.

نوروزیان، هزینه پایین فراوری این فرآورده را از مزیت های این طرح برشمرد و گفت: با فراوری شیر یددار می توانیم به تصحیح شیوه تغذیه مردم و افزایش سرانه مصرف شیر هم یاری کنیم.

وی اضافه نمود: علاوه بر اهداف مصارف انسانی، اعمال این طرح در گاوداری ها باعث بهبود عملکرد فراوری شیر و فراوری مثل در گاوها نیز شده است.

این طرح که به تأیید بنیاد ملی نخبگان، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و قطب علمی تحقیقات علوم دامی کشور رسیده است با همکاری فریدون عزیزی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اجرا شده است.

نوروزیان درباره نتایج آزمایش های نهایی محققان دانشگاه تهران بر روی شیر یددار، اظهار کرد: در قالب رساله دکتری یک دانشجوی رشته تغذیه، نمونه ای از مادرانی که به بچه ها خود شیر می دادند، از شیر یددار استفاده کردند. پس از آزمایش ادرار مادر و کودک، دریافتیم که غلظت ید در ادرار مادران افزایش پیدا نموده بود و این موضوع برای کودک نیز مشهود بود.

منبع: خبرگزاری فارس

به "طرح فراوری شیر یددار پس از 10 سال کار تحقیقاتی وارد مرحله تجاری سازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح فراوری شیر یددار پس از 10 سال کار تحقیقاتی وارد مرحله تجاری سازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید