مبارزه با کرونا در خط فراوری ضدعفونی کننده ها ، بازار سیاهی که آفت فراوریکننده ها شده!

به گزارش کلاه تهران، شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری اراک این روز ها مشغول فراوری ضدعفونی نماینده های شیمیایی و گیاهی هستند تا دردی از مردم دوا نمایند، البته اگر بازار سیاه اجازه دهد.

مبارزه با کرونا در خط فراوری ضدعفونی کننده ها ، بازار سیاهی که آفت فراوریکننده ها شده!

گروه دانشگاه کلاه تهران، عرفان توانا؛ نقشه هایی که از شیوع کرونا در کشور حکایت می نمایند، تقریبا جای سفید کمی دارند. رنگ استان ها در این نقشه ها از سفید آغاز می گردد و با زرد و نارنجی تا قرمز ادامه پیدا می نماید؛ سفید یعنی هنوز مورد مثبت کرونا در این استان ها ثبت نشده و قرمز هم استان های پرخطر با آمار افراد مثبت و جان باختگان بالا هستند. این نقشه هر روز به روز رسانی می گردد و حالا که حدود 10 روز از اولین امار ها از کرونا در قم می گذرد، این ویروس پرهیجان تقریبا همه کشور را با خود درگیر نموده است.

کارشناسان بهداشت به صورت مداوم به مردم توصیه های بهداشتی ارائه می دهند و متخصصان عفونی هر روز از تحقیقات خود برای مهار این ویروس خبر می دهند. می توان گفت که بر خلاف دیگر ویروس های هم رده اش مانند سارس، ضعیف تر است و با اینکه هر از گاهی در گوشه و کنار جهان خبری از کشف داروی کووید 19 به گوش می رسد، اما هنوز پژوهشگران درمان قطعی برای آن پیدا ننموده اند؛ بنابراین مهم ترین توصیه پزشکان و کارشناسان بهداشت این است که دست های خود را بشویید و محیط را ضدعفونی کنید!

از همان روز های آغازین که خبر فوت دو نفر در قم در اثر ابتلا به کرونا منتشر شد، بعضی از سودجویان دست به احتکار مواد ضدعفونی نماینده یا ماسک زدند و فضایی ناامن برای مردم ایجاد کردند؛ جو متشنجی به راه افتاد و بعضی روی موج آن، فضای مجازی را پر کردند از اخبار منفی که گاهی صحت هم نداشتند. اما در این میان کوشش های بعضی پژوهشگران و فراورینمایندگان مواد شوینده و ضدعفونی نماینده ها، پنهان ماند.

استان مرکزی به دلیل همجواری با استان قم و از طرفی تردد بسیار مردم بین این دو استان، از همان روز های اول گرفتار کرونا شد و البته از همان زمان و حتی پیش از آن، بعضی پژوهشگران این استان برای فراوری هرچه سریعتر مواد ضدعفونی نماینده، اقدام کردند.

اختصاص خط فراوری مواد ضدعفونی نماینده برای یاری به مردم

مثلا شرکت دانش بنیان کیان فرآیند که خط فراوری مواد شیمیایی صنعتی دارد، برای اینکه این روز ها بخشی از احتیاج مردم به مواد ضدعفونی نماینده را رفع کند، ظرفیت یکی از خطوط فراوری خود را برای ساخت این مواد اختصاص داده است.

محمد مهری، مدیرعامل این شرکت در تبادل نظر با خبرنگار ما می گوید: با توجه به شرایطی که پیش آمده و اینکه مردم احتیاج مبرم به مواد ضدعفونی نماینده دارند، تصمیم گرفتیم باری از دوش مردم برداریم و کوشش کنیم تا مواد ضدعفونی نماینده راحت تر در اختیار مردم قرار گیرد.

این شرکت در کار فراوری مواد شیمیایی صنعتی است و با اینکه توان فراوری مواد شیمایی خانگی را دارد، اما برای تغییر خط فراوری خود، احتیاج به مجوز دارد. مهری در این باره شرح می دهد: همان ابتدای کار نامه ای به دادستانی دادیم و درخواست مجوز کردیم. مجوز به سرعت صادر شد. در مرحله بعدی، در جلسه شورای تأمین استان هم که روز سه شنبه برگزار گردید، مجوز فعالیت ما در حوزه مواد شیمیایی خانگی صادر شد و آخرین موانع قانونی هم تا پنج شنبه از سر راه ما برداشته شد.

این شرکت از روز گذشته یکی از خط های فراوری خود را به صورت رسمی به فراوری مواد ضدعفونی نماینده خانگی اختصاص داده است. اما به گفته مدیرعامل شرکت، در هفته گذشته هم کارکنان آن بخشی از احتیاج بیمارستان ها، بهداری های سپاه و دیگر ارگان هایی که پیش از آن در زمینه مواد ضدعفونی نماینده با آنان همکاری داشتند، رفع کردند.

درباره شیوه توزیع مواد فراوری شده از این پژوهشگر اراکی می پرسم، او شرح می دهد: ما شرکت فراورینماینده هستیم و توزیع کار ما نیست. یک ارگانی باید این مهم را به عهده بگیرد؛ ما فراوری می کنیم و آنان بین مردم توزیع نمایند.

در این میان مسائل و کارشکنی هایی هم وجود دارد. راه آنقدر ها هم که به نظر می رسد هموار نیست. شرکت کیان فرایند برای تهیه مواد اولیه دچار مشکل است. مهری درباره این موضوع می گوید: ما یک شرکت پتروشیمی خصوصی هستیم و هیچ سهامدار حقوقی در شرکت ما وجود ندارد. اگر شرایط کشور بحرانی تر هم گردد، می توانیم حتی برای تمام کشور مواد ضدعفونی نماینده فراوری کنیم. از این جهت محدودیتی نداریم، آنچه ما را محدود نموده، بحث تأمین مواد اولیه است.

او شرح می دهد که وزارت بهداشت فروش الکل به صورت عمومی را ممنوع نموده و همین امر باعث شده شرکتش نتواند مواد اولیه مورد احتیاج فراوری مواد ضدعفونی نماینده را تأمین کند.

مهری معتقد است که این تصمیم وزارت بهداشت تصمیمی احساسی و اشتباهی تاکتیکی است که باعث می گردد ظرفیت های شرکت های خصوصی در این میان نادیده گرفته شوند.

شرکت های دیگر فراوری نماینده مواد ضدعفونی نماینده هم وجود دارند که با چنین مسائلی گریبانگیر هستند. ژاله محسنی، مدیرعامل شرکت خوشه چینان مرکزی است که مواد ضدعفونی نماینده گیاهی فراوری می نماید. این شرکت هم در پارک علم و فناوری اراک مستقر است و شرکتی دانش بنیان محسوب می گردد.

بازار سیاه مواد اولیه ضدعفونی نماینده ها!

محصول این شرکت، ضدعفونی نماینده گیاهی است که از اسانس آویشن و چند گیاه دیگر به دست می آید و در آن از مواد شیمیایی و الکل استفاده نشده است. درواقع فناوری نانوامولسیون است که برای فراوری این محصول به کار گرفته شده است. این مواد ضدعفونی نماینده به دلیل اینکه در ترکیبات آن مواد شیمایی به کار نرفته، برای محیط هایی پرخطر برای مواد اشتعال زا، کاربرد بسیار دارد.

محسنی می گوید: این محصول را می توان در مکان های زیارتی یا داخل هواپیما ها و قطار ها مورد استفاده قرار داد و هم ویروس ها و هم باکتری ها و قارچ های مضر را با آن از بین برد.

او ادامه می دهد: این ضدعفونی نماینده می تواند برای هوا هم استفاده گردد، به این صورت که ماده را در هوا اسپری نموده و آن را تنفس می کنیم و این عمل باعث ضدعفونی شدن سیستم تنفسی بدن نیز خواهد شد.

با این حال، شرکت خوشه چینان هم برای تهیه مواد اولیه گرفتار مسائلی هستند؛ اما این بار پای بازار سیاه درمیان است.محسنی شرح می دهد: از وقتی خطر کرونا مردم را تهدید نموده، شیفت کاری را افزایش داده ایم و کارکنان شرکت تا 11 شب هم پای کار هستند، اما مشکل ما بازار مواد اولیه است.

او می گوید: ظروف اسپری را با ظرف های پلی اتلین فراوری می کنیم. تا پیش از انتشار اخبار مربوط به کرونا، ما هر کدام از این ظروف را بین 1500 تا 1700 تومان می خریدیم، اما پس از آن قیمت ظروف به 3000 تومان رسید. اما شنبه هفته گذشته که کرونا در کشور قطعی شده بود، این ظرف ها را کسی حتی به قیمت 3000 تومان فاکتور نمی کرد، تا اینکه قیمت به 6000 تومان رسید و دوشنبه به 8000 تومان ظرف را فاکتور می کردند. الان ما حاضریم هر ظرف با قیمت 10 هزار تومان هم خریداری کنیم، اما در بازار وجود ندارد!

به گفته محسنی قیمت اسانس های گیاهی و خود گیاهان هم بالا رفته و باعث شده مواد اولیه فراوری اسپری ها و ضدعفونی نماینده های این شرکت در بازار نایاب شوند.

اینکه می شنویم پژوهشگران برای یاری به مردم پای کار امده اند، خبر خوبی است؛ آن هم در زمانی که بعضی بر طبل ناامیدی می کوبند و در میان مردم دلهره و اضطراب ترویج می نمایند. بازار سیاه یا سیاست های نادرست، دقیقا چوب لای چرخ فراوری محسوب می گردد؛ آن هم فراورینمایندگانی غیرت و وفاداری خود را برای ملت پای کار آورده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مبارزه با کرونا در خط فراوری ضدعفونی کننده ها ، بازار سیاهی که آفت فراوریکننده ها شده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مبارزه با کرونا در خط فراوری ضدعفونی کننده ها ، بازار سیاهی که آفت فراوریکننده ها شده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید