خودرو مقرون به صرفه قیمت ایران خودرو چقدر به واقعیت نزدیک است؟

به گزارش کلاه تهران، خودرو مقرون به صرفه قیمت همیشه یک شعار رویایی در صنعت خودروسازی کشور است. بسیاری از مسوولان صنعتی و روسای بنگاه های دولتی، همراه با سرانجام فعالیت دولت دوازدهم بر وعده و وعید های خود افزوده اند.

خودرو مقرون به صرفه قیمت ایران خودرو چقدر به واقعیت نزدیک است؟

کلاه تهران - آنچه معین است دولت هایی که در سال آخر یا ماه های پایانی قرار دارند با هدف بهبود کارنامه خود، تمایل به دادن وعده هایی دارند که زمان تحقق آن نامعین است. در حوزه خودرو اما این وعده ها به علت مشکلاتی که متقاضیان در دسترسی به محصول با کیفیت و قیمت مناسب دارند، بیشتر به چشم می آید.

خودرو مقرون به صرفه قیمت با کیفیت و تیراژ مناسب تقریبا وعده تمام مدیران خودروساز در دولت های گذشته بود. حال آنکه به دلایل واضح و معین هیچ گاه عملی نشده است . در این زمینه روز گذشته هم فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو از برنامه ریزی این شرکت برای فراوری خودروی مقرون به صرفه گفت .

وی درباره فراوری خودروی مقرون به صرفه قیمت اسم کرد یکی از مهم ترین موضوعاتی که در حوزه خودروسازی همیشه مورد نقد بوده، بهای تمام شده فراوری خودرو است. یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده، طراحی خودرو و حرکت به سمت پلت فرم های مشترک است .

وی بعلاوه به تجربه جهانی کاهش هزینه فراوری پرداخته و اسم نموده فراوری در بالاترین تیراژ هم یکی دیگر از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده است. زیرا هرچه تیراژ فراوری افزایش یابد، هزینه تمام شده کاهش خواهد یافت.

خودروسازی داخلی خلاف جهت جهانی در حال حرکت است!

مقیمی به اسم مدیرعامل عظیم ترین شرکت خودروساز کشور به طور حتم بر اساس تجربیات شرکت های فراوری کننده عظیم جهان، به تبیین جهتهای کاهش هزینه فراوری پرداخته است. این در شرایطی است که جهت خودروسازی کشور ما برخلاف جهت جهانی در حرکت است.

آنچه معین است طی سال های گذشته به خصوص در سه سال تحریم، خودروسازان هر چه بیشتر بر تیراژ محصولات فراوریی خود افزوده اند، با زیان بیشتری روبه رو شده اند. از سوی دیگر خودروهایی که داخلی سازی بیشتری هم داشتند به علت ناتوانی در پاس کردن استانداردهای 85 گانه از خطوط فراوری خودروسازان خارج شدند.

پراید و پژو 405 جی ال ایکس دو خودروی پرتیراژی بودند که از قضا مقرون به صرفه ترین محصولات فراوریی کشور هم محسوب می شدند. با این حال سال گذشته خودروسازان مجبور به توقف خط فراوری این دو محصول شدند. تجربه خودروسازی کشور طی چند سال گذشته نشان داده خودرو مقرون به صرفه قیمت با تیراژ بالا نمی تواند مطابق استانداردهای ایمنی و رفاهی باشد.

چرا که فراوری چنین خودرویی با این معیار ها به طور حتم گران تمام خواهد شد. با آگاهی از این موضوع سال گذشته وزارت صنعت خاطرنشان کرد سه گزینه فراوری میکروکارها (Micro Car)، فراوری خودرو با موتور کم مصرف و موتورسیکلت های چهارچرخ را در دست آنالیز دارد. این وزارتخانه هم به طور حتم به این موضوع واقف است که با توجه به هزینه فراوری و بعلاوه استانداردهای اجباری فراوری، خودروی مقرون به صرفه نمی تواند عملی گردد.

در همین زمینه، رضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان با توجه به تجربه جهانی، چندی پیش اسم نموده بود خودرویی که بتواند استانداردهای 85 گانه مدنظر سازمان ملی استاندارد را پاس کند نمی تواند کمتر از 6 هزار دلار قیمت داشته باشد. این رقم با نرخ این روز های ارز بیش از 150 میلیون تومان تمام می گردد.

منبع: جهانی اقتصاد

منبع: بیت ران

به "خودرو مقرون به صرفه قیمت ایران خودرو چقدر به واقعیت نزدیک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودرو مقرون به صرفه قیمت ایران خودرو چقدر به واقعیت نزدیک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید