تغییر فصول از علل تشدید بیماری آسم

به گزارش کلاه تهران، آسم، بیماری شایعی است که با درگیری مجاری هوایی موجب دشواری تنفس می گردد. التهاب مجاری هوایی همراه با تشدید اسپاسم مجاری و ترشح بالای موکوس منجر به تنگ شدن مجاری هوایی شده و علائم آسم یعنی سرفه، خس خس و تنگی نفس بروز نموده و می تواند به کاهش فعالیت و ناتوانی بیمار آسمی منجر گردد.

تغییر فصول از علل تشدید بیماری آسم

درمان نامناسب بیماری یا عدم کنترل مناسب می تواند موجب مراجعه مکرر به مراکز درمانی، تحمیل هزینه های زیاد و تهدید جان بیماران را در پی داشته باشد.

عوامل محیطی و ژنتیکی اصلی ترین علل بروز بیماری آسم بوده که با تاثیر روی سیستم ایمنی موجب تغییر پاسخ های سیستم ایمنی می گردد که در ادامه می تواند علائم بالینی بیماری را به وجود آورد.

فعالیت بعضی ژن ها در فصول سرد و گرم متفاوت بوده و با تاثیر بر سیستم ایمنی موجب تغییر پاسخ های ایمنی بدن می گردد.

عملکرد متفاوت سیستم ایمنی بدن در فصول مختلف سال موجب تغییر شرایط بیماران مبتلا به آسم می گردد. تغییر طول روز و میزان تابش آفتاب نیز می تواند این امر را پررنگ تر کند.

همچنین بعضی عوامل عفونی با تغییرات دمای هوا تغییر نموده که می توانند دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار دهند.

از سوی دیگر تغییر رطوبت هوا همراه با شرایط تهویه منازل و محیط زندگی نیز تاثیر قوی بر شرایط بیماران مبتلا به آسم داشته و لذا توجه به این بیماران، به ویژه بچه ها مبتلا به آسم با تغییر فصل سال و در هوای سرد زمستان لازم و لازم است.

در این زمینه در صورت احتیاج می توان از پزشک یاری گرفت و اگر شیوه نامه درمان نیز به تغییر احتیاج داشت پزشک مربوط با صلاحدید خود می تواند آن را تنظیم نکند. نباید فراموش کنید از هرگونه تغییر رویه درمان و مصرف خودسرانه داروها باید به شدت پرهیز گردد.

دکتر سید شمس الدین اطهاری - فلوشیپ آسم و آلرژی / روزنامه کلاه تهران

منبع: جام جم آنلاین

به "تغییر فصول از علل تشدید بیماری آسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر فصول از علل تشدید بیماری آسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید