سوغات اهواز چیست؟

به گزارش کلاه تهران، همه ما اهواز را با خرماهای خوشمزه اش می شناسیم، ولی این شهر زیبا، سوغاتی ها و صنایع دستی زیادی دارد.

سوغات اهواز چیست؟

اهواز یکی از کلان شهرهای ایران است که امروز به لطف ریز گردها، نیمی از سال آسمانی تیره و تار دارد. این شهر زیبا با مردمانی خون گرم، یکی از زیباترین نقاط ایران است که در فصل بهار، در صورت نبود ریز گردها! یکی از برترین مقاصد سفر است. ریشه نام اهواز از قوم خوزی یا هوزی است که در واقع ساکنان بومی خوزستان بوده اند و زبان آن ها تا زمان ساسانیان و حتی چند قرن بعد از اسلام، زبان رایج در خوزستان بوده است.

از همین الان آماده سفر به اهواز شوید. تور اهواز را در کلاه تهران از لحاظ قیمت با هم مقایسه نموده و آفر موردنظرتان را از فروشنده های معتبر همکار خریداری با پایین ترین هزینه تهیه کنید.

تور زمینی اهواز

اهواز در روزگار ساسانیان از شهرهای عمده خوزستان به شمار می رفت و از مراکز عمده صنایع نساجی خوزستان بود و یکی از کانون های مسیحیت در ایران و از اسقف نشین های خوزستان محسوب می شد. علاوه بر این، این شهر از مراکز عمده بازرگانی بوده و نیز به واسطه واقع شدن درکنار رود کارون (که قابلیت کشتی رانی داشته) محل مناسبی برای تجمع مال التجاره و دادوستد به شمار می رفته است.

این شهر به واسطه سد کارون، یکی از شهرهای مهم منطقه است که نقش مهمی در آبادانی داشته است. از تاریخ شهر اهواز که بگذریم، به سوغاتی ها و صنایع دستی زیبای این منطقه می رسیم. با ما همراه باشید تا خوراکی های خوشمزه اهواز و صنایع دستی شهر را بهتر بشناسید:

خوراکی ها

یکی از محبوب ترین سوغاتی های اهواز، خرما است که انواع مختلفی دارد، در این مطلب سعی نموده ایم تا انواع مختلف خرماهای اهواز را آنالیز کنیم. از دیگر سوغاتی های شهر اهواز می توان به حلواارده، حلواشکری، حلوا کنجدی، شیر ارده، کلوچه سنتی، ادویه و لیف خرما اشاره نمود.

خرما

خرما برترین سوغات اهواز است. استان خوزستان و به ویژه اهواز نخلستان های بسیاری در دل خود جای داده اند که هرسال درصد زیادی از احتیاج کشور را رفع می نمایند. در این شهر می توانیم انواع مختلف خرما را که ببینیم. به طورکلی خرما را می توان در دو دسته تقسیم بندی کرد، خرمای تر و خرمای خشک، خرمای تر خرمایی است که شیره دارد مانند خرمای مضافتی. خرمای خشک هم خرمایی است که دیرتر از نخل چیده شده و نیمه خشک است. خرما درکنار طبیعت گرم، خواص بسیاری دارد که می توان به مواردی چون انرژی زا بودن، منبع غنی آهن، پروتئین، فیبر خوراکی، پتاسیم و ویتامین اشاره نمود.

خرماهای اهواز انواع مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به خرما سایر (استعمران)، خرما زاهدی، خرما کبکاب، خرما خضراوی، خرما گنطار، خرما بریم، خرما برحی، خرما شاکری، خرما دیلگاری، خرما مکسون و خرما سودانی اشاره نمود.

خرما سایر

یکی از مهم ترین خرماهای صادراتی، خرمای سایر یا استعمران، خوزستان و اهواز است که درصد زیادی از آن به اروپا و استرالیا فرستاده می گردد. خرمای سایر، پرفروش ترین نوع خرماست و قیمت مناسبی دارد. این خرما خشک و خیلی خوش طعم است و برای کسانی که خرما را به این سبک می پسندند انتخاب خوبی است.

خرما کبکاب

یکی دیگر از خرماهای مرغوب اهواز، نوع کبکاب است که در شهرهایی چون بهبهان، بوشهر، یزد هم به عمل می آید. ازنظر شکل ظاهری خرمای کبکاب بهبان نسبت به مدل های دیگر کوچک تر است. از شیره و قند این خرما هم نیز می توان به عنوان سوغاتی اهواز یاد کرد که به طور مجزا در دسترس هستند.

خرما زاهدی

شاید تصور کنید که خرما و رطب یکی هستند، ولی این گونه نیست؛ خرما مراحل گوناگونی برای رشد دارد. در یکی از این مراحل خرما در اثر تابش نور خورشید تیره و آبدار می گردد که در این مرحله به میوه حاصل، رطب گفته می گردد مانند رطب مضافتی و کبکاب. حال اگر این خرما روی درخت بماند، بعد از مدتی که نیمه خشک شد، چیده گردد به میوه حاصل خرما می گویند، مانند زاهدی و پیارم.

فرآورده های خرما

چند نمونه از خرماهای محبوب اهواز را آنالیز کردیم. در سال های اخیر از خرما، فرآورده هایی لذیذ تهیه می گردد که از جمله آن ها می توانیم به قهوه هسته خرما، قند خرما، سرکه خرما، شیره خرما، رنگینک، حلوای خرما، چیپس خرما، نان خرمایی، خرمای شکلاتی و انواع شیرینی اشاره نمود.

قهوه هسته خرما

هسته خرما را تف می دهند، سپس پودر می نمایند که همان قهوه خرما است. قهوه خرما را دم می نمایند و درکنار بوی مطبوع آن اثرات درمانی بسیاری برای بدن انسان دارد. بعلاوه از این پودر، پماد هم تهیه می نمایند که ورم پلک را نیز رفع می نماید.

قند خرما

درگذشته های دور از خرما قند آن را استخراج می کردند و چون قند طبیعی بود، ضرری برای بدن نداشت. اکنون شما می توانید این قند را به راحتی تهیه کنید و به عنوان جایگزین مناسبی به جای شکر و قند بهره ببرید. قند خرما سوغات بی ضرر و مفید اهواز برای بیماران دیابتی است.

رنگینک

رنگینک نوعی دسر و شیرینی خشک جنوبی است که بی شباهت به حلوا نیست. برای درست کردن این شیرینی، از خرما و گردو استفاده می گردد که یک غذای بسیار پرانرژی حاصل می گردد.

شیره خرما

شیره خرما بسیار مغذی است و مصرف آن درکنار ارده که یکی دیگر از سوغاتی های اهواز است، وعده غذایی کاملی محسوب می گردد.

صنایع دستی

با توجه به قدمت تمدن در منطقه اهواز و خوزستان، غنی بودن فرهنگ صنایع دستی در این منطقه دور از انتظار نیست. از جمله زیباترین صنایع دستی اهواز می توان به گلیم بافی، خراطی، قلم زنی، بوریابافی و عبا بافی اشاره نمود.

گلیم بافی

گلیم بافی یکی از ارزشمندترین صنایع دستی اهواز است که بیشتر به دست زنان و دختران روستایی و عشایر بافته می گردد. گلیم، همانند قالی به وسیله دار بافته می گردد با این تفاوت که به آن زیراندازی بدون پرز گفته می گردد. گلیم هر منطقه مشخصات مختص به خود را دارد، گلیمی که به وسیله روستاییان عرب نشین اهواز بافته می شوند تار و پود پشمی دارند و رنگ مورد استفاده در بافت آن ها سبز، نارنجی، صورتی، قرمز، سرمه ای، سفید و آبی است. بعلاوه طرح های استفاده شده در آن ها هندسی و الهام گرفته از فکر است. یکی از معروف ترین گلیم های بافته شده در استان خوزستان گلیم مربوط هفتکل است.

خراطی

خراطی هنری است که روی چوب به وسیله ابزاری مخصوص، طرح هایی را ایجاد می نمایند. در خوزستان این هنر بیشتر در شهرهایی مثل دزفول و بهبهان انجام می گردد و آثار زیبایی که فراوری می گردد را هم در این شهرها و هم در اهواز می توانید ببینید. ابزار مورداحتیاج برای خراطی اره، مته، دستگاه خراطی است و چوب مور استفاده باید نرم و مرطوب باشد که چوب درخت سپیدار و توسکا گزینه های مناسبی هستند. با این هنر زیبا معمولا آثاری همانند مبل، گهواره، ظروف تزئینی، تابلو، گلدان درست می گردد.

قلم زنی

قلم زنی یکی از هنرهایی است که در شهرهای مختلف ایران رواج دارد. این هنر سبب خلق ظروف تزئینی می گردد که هرکسی را به خود جذب می نماید. اگر بخواهیم از هنر قلم زنی تعریف ارائه دهیم، می توان گفت قلم زنی هنر طرح انداختن روی فلزات مختلف است. روش کار در قلم زنی به این صورت است که درون ظرف از خاک اره یا قیر آمیخته با خاکستر پر می گردد و روی آن طرحی رسم می نمایند و با چکش و قلم روی طرح ها حالتی فرورفته ایجاد می گردد و پس از آن نواحی فرورفته را با خمیر مینا پر می نمایند و در کوره می گذارند. گذاشتن در کوره سبب ایجاد یک لایه لعابی رنگی و شفاف روی قسمت های فرورفته می گردد.

بوریابافی

بوریا نوعی حصیر زیرانداز است که از نی های مردابی که در استان خوزستان به وفور یافت می گردد، درست می شوند. بافت بوریا کمی سخت است و به نیروی بدنی زیادی احتیاج دارد، به همین دلیل به وسیله مردان بافته می شوند. از بوریا تنها به عنوان زیرانداز استفاده نمی نمایند؛ برای پوشاندن سقف خانه هم گاهی کاربرد دارد. این نوع حصیر بیشتر جنبه خودمصرفی در بین مردم خوزستان دارد.

عبابافی

عبابافی در خوزستان یکی از هنرهای سنتی است که قدمت آن به بیش از 500 سال می رسد. درگذشته عبابافی بیشتر در شهرهایی مثل سوسنگرد، شوش، بهبهان و دزفول رایج بوده است اما امروز در شهر سوسنگرد و بهبهان انجام می شوند. رنگ عباهای بافته شده در این منطقه ها بیشتر سیاه، شیری، خاکستری و خرمایی هستند. بعلاوه ازنظر جنس بافت دو نوع هستند، یک نوع که به وسیله نخی نازک بافته می گردد و در فصل تابستان کاربرد دارد و نوع دوم تاروپودش متراکم تر و مناسب فصل زمستان است.

میناکاری روی طلا

م ی ن اک ار ی رو ی طلا از ه ن ر ه ا ی خ اص اس ت ان خوزستان و به ویژه اهواز اس ت ک ه ت وس ط ص اب ئ ی ن م ن د ای ی (پ ی رو ان ح ض رت ی ح ی ی ( ع )) در اس ت ان ان ج ام م ی ش ود. ت ع د اد ی از ه ن رم ن د ان ای ن رش ت ه در اس ت ان آو ازه ج ه ان ی د ارن د و آث ارش ان م ن ح ص ر ب ه ف رد اس ت . آن ان ب ا ظر اف ت خ اص ی ن ق ش ه ا ی ن خ ل و ق ای ق رو ان ب ر رو ی رود ک ارون و ک ارو ان ه ا ی ش ت ر ر ا ب ر رو ی م ی ن ا ی ری خ ت ه ش ده ب ر ق ط ع ات طلا در آورده و دس ت ب ن د، ح م ای ل، گ ردن ب ن د و س ی ن ه ری ز، گ وش و اره و ان گ ش ت ر ب ه ی ادگ ار م ی ن گ ارن د. ای ن آث ار ع لاوه ب ر ج ن ب ه اق ت ص اد ی، د ار ا ی ارزش ه ن ر ی ب س ی ار ب الای ی ه س ت ن د.

عکس از: ب.مهتابی

منبع: کجارو / fa.wikipedia.org / کافه گردش / ای نشات

به "سوغات اهواز چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات اهواز چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید