چگونه چچنی ها می توانند در سوریه بجنگند اما ایران حق دخالت ندارد

به گزارش کلاه تهران، خبرنگاران: وزیر خارجه سلطان نشین عمان در بخش دوم مصاحبه با الحیات با دفاع از موضع ایران در قبال جنگ سوریه این سؤال را مطرح نمود که چرا چچنی ها اجازه مشارکت در جنگ را دارند اما ایران نمی تواند حضور داشته باشد.

چگونه چچنی ها می توانند در سوریه بجنگند اما ایران حق دخالت ندارد

به گزارش گروه بین الملل کلاه تهران؛ یوسف بن علوی وزیر خارجه سلطان نشین عمان در مورد روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران گفت: این رابطه براساس تاریخ دیرینه برقرار است و اگر تصور کنید رابطه ما اقتصادی و اقتصادی است باید بگویم حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در مقایسه با دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به چشم هم نمی آید.

بن علوی در بخش دوم از مصاحبه خود با الحیات که شماره اول آن روز گذشته منتشر شد، به حمایت ایران از نظام سوریه اشاره نمود و در این باره مخالفتش را با سؤال جهت دار روزنامه الحیات مبنی بر مشارکت ایران در قتل عام ها در سوریه اعلام نمود و گفت: ایران در بحران سوریه مشارکت دارد، در جنگی داخلی مشارکت دارد که گروه های خارجی بسیاری در آن حضور و مشارکت دارند، چرا چچنی ها اجازه مشارکت در جنگ را دارند اما ایران نمی تواند حضور داشته باشد؟

وزیر خارجه عمان در ادامه به مسئله بحران به وجود آمده بین تهران و ریاض اشاره نمود و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که گفته بود، آیا حضور و نقش ایران در سوریه باعث ادامه یافتن این اختلافات شده است، گفت: مخالفت عربستان با مسئله استقبال از وزیر خارجه ایران دلایل اساسی شناخته شده ای دارد، اما با این وجود وی ضرورتی برای میانجیگری بین تهران و ریاض احساس نمی نماید. وی با این وجود از آمادگی کشورش در صورت فراهم بودن زمینه ها از سوی دو کشور مذکور برای حل اختلافات و ایفای نقش میانجی از سوی مسقط اشاره نمود و اضافه نمود: بعضی از این مسائل و اختلافات به دلیل متراکم شدنشان حاصل شده است و بعضی دیگر مسائل و اختلافاتی شخصی هستند و ربطی به منافع مشترک ندارند.

خبرنگار پرسش دیگری را از وزیر خارجه عمان سؤال کرد: آیا مسقط در صدد میانجیگری بین ریاض و تهران هست؟ وی در پاسخ گفت: به نظر نمی رسد این مسئله به میانجیگری نیازی داشته باشد.

خبرنگار پرسید: وزیر خارجه ایران بارها از مقامات سعودی خواست تا به وی اجازه سفر و ملاقات داده گردد، اما مقامات سعودی این درخواست را رد کردند؟ یوسف بن علوی در این باره گفت: بنا به دلایلی اساسی و شناخته شده اجرا شده است.

خبرنگار در ادامه سؤال کرد: آیا شما نقش میانجیگر را برای حفظ امنیت و ثبات در منطقه را نمی خواهید به وسیله میانجیگری بین ریاض و تهران تأمین کنید؟

بن علوی پاسخ داد: اساس اندیشه وساطت به معنی فکر بازاری این است که شما در بازاری دلالی یک بازار را به عهده داشته باشید، در این بازار باید یک سیستم قابل قبولی حاکم باشد، این فکر زمانی پیروز است که همه این نقش شما را پذیرا باشند، دلال این نیست که حرف کسی را به کسی دیگر تنها منتقل کنید، اما به طور حتم هدف ما این است که منطقه ای آرام و امن داشته باشیم.

خبرنگار سؤال کرد: چگونه می توان نزدیکی دیدگاه ها را بین دو دولت به وجود آورد؟ وزیر خارجه سلطان نشین عمان در این باره گفت: این اصل پرسش است، آیا آمادگی در این رابطه از سوی دو دولت حاصل شده است، از این رو معتقدم اختلاف به دلیل انباشت اختلافات حاصل شده است، بعضی از این اختلافات شخصی هستند و به مسائل اساسی و منافع ربطی ندارند، یعنی این طور نیست که من 10 درصد ببرم و تو 20 درصد ببری، مسائل به این صورت دنبال نمی شوند.

خبرنگار از وی سؤال کرد: شما مرد سیاست مدار و دیپلمات چیره دستی هستید، آیا گمان می کنید گشایش در روابط سلطان نشین عمان در قبال ایران به دلیل بیمش از کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس بوده است؟ یوسف بن علوی در این باره گفت: ما با ایرانیان همسایه هستیم، همان گونه که برادرانمان در کویت، عربستان سعودی، قطر، بحرین و امارات متحده عربی با ایران همسایه هستند، اما اگر منظورت از این سؤال در مورد منافع اقتصادی است باید بگویم حجم مبادلات تجاری ما با ایران بسیار ناچیزتر از آن مقداری است که دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با ایران دارند، اما اگر سؤالت در زمینه مسائل سیاسی مشترک است باید بگویم، سطح روابط ما بسیار بیشتر است و این امر هم به بعد تاریخی روابط بین ما و ایران مربوط می گردد، البته جذر و مدی هم در این روابط بوده است، تاریخ گواه روابط ما با این کشور خواهد بود، و همچنین تاریخ گواه سطح روابط این کشور با ما خواهد بود، چنین روابط خوبی می تواند ثمره های خوبی برای تمام کشورهای عرب منطقه به دنبال داشته باشد، از این رو ما بر این روابط و ادامه دار بودنش حساب نموده ایم چرا که هیچ چیز ادامه دار نیست و شرایط و اوضاع ممکن است تغییر کند، ادامه داشتن حال امری محال است، ایران کشوری بزرگ است و باید این مسئله را به منفعتی برای خود تبدیل کنیم، نباید آن را به دشواری بدل سازیم.

وی درباره سؤال خبرنگار که پرسیده بود: تهران تهدید می نماید تنگه هرمز را خواهد بست، و هرباری که می خواهد غرب را تهدید کند، این تنگه و بستن آن را مطرح می نماید، و آیا اصولاً ایران قادر به انجام چنین اقدامی هست؟ گفت: به نفع ایران است که این گذرگاه آبی و تنگه را مسدود نکند چرا که از این طریق با دنیا در ارتباط است، اما در گذشته مقامات ایرانی زمانی که در نزاع سیاسی با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و آمریکا بودند این مسئله را بیان می کردند، از این رو هر خبرنگار و مسئول نظامی در این باره سخن می گفت، اما واقعیت این است که از نظر عملی بستن تنگه ناممکن است، چرا که نمی توان این تنگه را با یک نفت کش یا کشتی باری مسدود کرد، این تنگه بسیار عمیق است، و نمی توان عمق 70 الی 100 متری را پر کرد، تنها راهی که باقی می ماند بستن آن با استفاده از اقدامات نظامی است.

خبرنگار در ادامه در بخش یمن هم پرسید: یمن بارها سلطان نشین عمان را به تأمین گذرگاه عبوری آبی امن برای ایران به منظور عبور از بحر العرب متهم می نماید و ایران را به انتقال سلاح از این جهت متهم می سازد، نظر شما در این رابطه و اتهامات چیست؟ یوسف بن علوی گفت: این سخنان نامعقول است، چرا که گذرگاه های آبی دست هیچ کس نیستند، ما به این اتهامات پاسخ نمی دهیم چرا که ارزش پاسخ دادن هم ندارند، اگر رسماً در این باره به ما چیزی نرسد، هرگز وارد جنجال های بی اساس نمی شویم.

الحیات پرسید: بعضی از منابع خبری از نقش میانجیگری سلطان نشین عمان برای نزدیکی مواضع بین تهران و صنعا به منظور آزادی بعضی از اعضای حزب الله لبنان که در یمن دستگیر شده اند حکایت دارند؟ وزیر خارجه عمان در این رابطه گفت: این خبرها اصلاً صحت ندارد، این مسائل را بعضی از مردم از سناریوهای ساخته و پرداخته ذهنشان مطرح کردند.

وزیر خارجه سلطان نشین عمان در بخشی دیگر از سخنانش به موضوع امکان شکل گیری مسئله اتحاد بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و مثلاً شکل گیری اتحاد بین بحرین و عربستان سعودی اشاره نمود و دلیل مخالفت مسقط با چنین طرحی گفت: اگر بخواهند چنین اتحادی را به وجود آورند، هیچ مانعی بر سر این تصمیم آنها وجود ندارد، اما آیا لزومی برای این اتحادیه هست و آیا بعد راهبردی هم خواهد داشت؟ آنها اگر بخواهند می توانند به وجود بیآورند اگر می توانند چرا ایجادش نمی نمایند؟

بن علوی در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع اختلاف برانگیز مخالفت بعضی از کشورهای عربی با نامزدی ژنرال عبدالفتاح السیسی برای شرکت در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در این کشور داشتند و باعث بروز اختلاف با مصر شده اشاره نمود و گفت: السیسی یک شهروند مصری ملی گراست، او حق دارد خود را نامزد کند.

وی در این باره گفت: چه ایرادی دارد یک نظامی خود را برای تصدی سمت ریاست جمهوری در کشورش نامزد کند، بعضی می گویند اگر بین مرگ و زندگی باید گزینه ای را برگزید نباید یک نظامی را در چنین شرایط هم برگزید، این سخن از نظر من نادرست است.

یوسف بن علوی درباره اخوان المسلمین هم گفت: کشورم گروهی به نام جماعت اخوان المسلمین را به رسمیت نمی شناسد، حتی شناختمان در این باره هم محدود است، مسقط با وابستگان به این گروه همچون شهروندان سلطان نشین عمان تعامل می نماید، ما هم اخوان المسلمین داریم، هم شیعی داریم، هم سنی داریم و همه آنها در برابر قانون برابر هستند هیچ کسی را به دلیل اندیشه اش بازخواست نمی کنیم، ما قاعده ای را در کشور دنبال می کنیم که براساس آن ما کشوری مذهبی نیستیم و حزبی هم اداره نمی شویم.

خبرنگار از وزیر خارجه سلطان نشین عمان درباره طرح امکان تشکیل ارتش یک پارچه عربی در خلیج فارس سخن گفت و پرسید: آیا این طرح مرده است یا هنوز نفس می کشد؟ وی گفت: در بعضی از بحران ها این موضوع مطرح می گردد و با سرانجام یافتن بحران نیز بحث فرو می نشیند، اما آن چه داریم نیروهای سپر الجزیره است، شکل و قالب این نیروها شبیه نیروهای ناتو است.

خبرنگار از یوسف بن علوی پرسید: در جریان نشست منطقه ای بحرین که سال گذشته برگزار گردید، شما شخصاً گفتید که تأمین امنیت منطقه مسئولیت غرب است، چرا که در منطقه منافعی دارد، از این رو اجازه تهدید امنیت خلیج فارس را نخواهد داد؟ یوسف بن علوی در پاسخ گفت: خداوند رحمت کند آن کسی را که شأن و منزلت خود را بداند، پیش از بحران عراق با کویت همیشه در تمام سطوح اعلام می کردیم می توانیم امنیت خود را تأمین کنیم، اما بعد از اشغال کویت از سوی صدام تعیین شد آیا ما می توانیم یا نمی توانیم؟! از این رو وقتی قرار است با ملتهای خود در این زمینه صحبت کنیم بهتر است به صورت واضح و شفاف سخن بگوییم، ما باید بتوانیم امنیت خود را تأمین کنیم، اما در صورتی که با موازنه های قدرت روبه رو هستیم این مسئله را نمی توانیم انجام دهیم.

ر

منبع: تسنیم

به "چگونه چچنی ها می توانند در سوریه بجنگند اما ایران حق دخالت ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه چچنی ها می توانند در سوریه بجنگند اما ایران حق دخالت ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید