چالش جدی پیش روی دانشمندان؛ کشف اسرار زهره، سیاره دوقلوی زمین

به گزارش کلاه تهران، وجود جوی اسیدی و درجه حرارتی بسیاربالا سبب شده تا دانشمندان برای مطالعه درباره نزدیک ترین سیاره به زمین با چالش های جدی روبرو شوند.

چالش جدی پیش روی دانشمندان؛ کشف اسرار زهره، سیاره دوقلوی زمین

به گزارش خبرنگار، سیاره زهره یا ناهید به دلیل شباهت فراوان از نظر جرم ، چگالی و اندازه به خواهر دوقلوی زمین مشهور است. امروزه بیشتر توجه دانشمندان در سازمان های پیشروی فضایی بر شناسایی اسرار سیاره مریخ، کره ماه و دیگر سیاره های منظومه شمسی و حتی سیاره های فراخورشیدی است و پژوهش چندانی درباره سیاره سوزان زهره انجام نمی گیرد.

بر اساس آمار در طول 65 سال اخیر، آژانس فضایی آمریکا، NASA بیش از کاوشگر قمری و حدود هشت مریخ نورد و ماه نشین به سوی سیاره مریخ ارسال، اما تنها 2 کاوشگربه سوی سیاره زهره ارسال نموده است. آمار ها نشان می دهند از سال 1994 تا کنون هیچ کاوشگری به سوی سیاره مریخ ارسال نشده است. از اوایل دهه 1990 تاکنون بیش از 30 طرح پژوهشی از سوی کارشناسان به مدیران ناسا برای پژوهش درباره سیاره زهره ارسال که هیچ یک مورد تایید قرار نگرفته و به فاز اجرایی نرسیده اند.

کارشناسان اعتقاد دارند مطالعه درباره سیاره دوقلوی زمین اهمیت فراوان دارد واینکه با وجود داشتن جو سوزان و اسیدی امکان یافت حیات درآن وجود دارد. مطالعات نشان می دهند دمای سطح سیاره زهره به بیش از 400 درجه سانتیگراد می رسد. فشار زیاد جو این سیاره کافی است تا کلیه تجهیزات و ابزار های علمی کاوشگر ها را نابود کند، همچنین وجود ابر هایی از ماده شیمیایی اسید سولفوریک می تواند سبب ذوب و نابود شدن وسایل علمی گردد.

دانشمندان اعلام نموده اند میلیاردها سال پیش جو سیاره زهره با وضعیت امروزی اش متفاوت بوده است و به احتمال فراوان درآن اقیانوس هایی بزرگ وجود داشته که برای زندگی مناسب بوده و جوی مشابه زمین داشته است.

دانشمندان هندی سازمان ISRO به تازگی اعلام نموده اند درحال ساخت نوعی کاوشگر قمری برای مطالعه درباره سیاره زهره هستند واین کاوشگر درحدود سال های 2023ماموریت خود را آغاز خواهد نمود.

کارشناسان امیدوارهستند با توجه به تجربه کم سازمان ISRO در زمینه ارسال کاوشگر به مریخ و کره ماه، ماموریت ارسال کاوشگر قمری به سیاره زهره موفقیت آمیز باشد.

منبع:Nature