ماه گرفتگی کامل در 31 ژانویه

به گزارش کلاه تهران، پدیده ای شگفت انگیز پس از 150 سال، ماه گرفتگی کامل ماه آبی، در 11 بهمن ماه 1396 رخ می دهد.

ماه گرفتگی کامل در 31 ژانویه

ماه آبی (دومین ماه کامل در تقویم ماه ها) در 31 ژانویه سال 2018 از سایه زمین می گذرد و یک ماه گرفتگی کامل را برای ما به نمایش می گذارد.

به طور کلی زمانی که ماه به طور کامل در سایه تاریک زمین قرار می گیرد کمی بیشتر از یک ساعت و ربع خواهد بود. در تاریخ 31 ژانویه، ماه گرفتگی کامل (خسوف) رخ می دهد. دلیل خاص بودن این خسوف را باید مرتبط به ماه آبی دانست. ماه آبی اصطلاحی بوده که به سومین قرص کامل ماه در فصل هایی که برخلاف معمول چهار بار به جای سه بار قرص کامل ماه به چشم می خورد، اطلاق می گردد.این اولین ماه گرفتگی کامل و آبی در سال 2018 است و فقط یک ماه گرفتگی معمولی نیست. این اولین ماه گرفتگی آبی در 150 سال گذشته است.

آخرین ماه گرفتگی در سپتامبر 2015 بود و آخرین بار ماه گرفتگی بلومون در سال 1866رخ داده است.

ساعت 17:38 امروز، ماه در نزدیک ترین فاصله خود به زمین قرار می گیرد و هم زمان خسوف رخ می دهد. این رویداد را در این ساعت در آسمان ایران می توانید مشاهده کنید.

اگر در شمال امریکا یا جزایر هاوایی زندگی می کنید، این گرفتگی ماه در آسمان شما قبل از طلوع خورشید در 31ژانویه قابل مشاهده خواهد بود. از سوی دیگر، اگر شما در خاورمیانه، آسیا، اندونزی، استرالیا یا نیوزیلند زندگی کنید، این گرفتگی ماه در ساعت های اولیه شب بعد از غروب خورشید در تاریخ 31ژانویه اتفاق خواهد افتاد.

در آمریکای جنوبی، غرب اروپا و بخش زیادی از قاره آفریقا هم امکان تماشا ماه گرفتگی کامل وجود نخواهد داشت و تنها بخشی از پدیده دیده می گردد.

در 31 ژانویه ماه گرفتگی کامل ماه آبی رخ می دهد و برای مشاهده دوباره آن باید تا 31دسامبر سال 2028 صبر کنید. این رویداد یک مرتبه دیگر در سی و یکم ژانویه سال 2037رخ می دهد. طبق آنالیز ها، هر دو ماه گرفتگی آینده نیز کامل هستند.

منبع: کجارو / earthsky.org

به "ماه گرفتگی کامل در 31 ژانویه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماه گرفتگی کامل در 31 ژانویه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید