موبایل به دست ها در کنسرت و تئاتر در پی چه هستند؟

به گزارش کلاه تهران، به جرات می توان گفت یکی از فاخرترین کنسرت های موسیقی در چندسال اخیر کنسرت های کیوان کلهر در تهران بود که با استقبال بالای مخاطبان موسیقی در ایران همراه شد. در متن این کنسرت ها و در نمونه های مشابه مانند کنسرت علیرضا قربانی که لحظه های زیبایی از هنر رقم می خورد، بودند تعداد زیادی از دیدنگران که لحظه و میل به دیدن را رها نموده بودند و در حال لایو گرفتن و استوری گذاشتن در شبکه های اجتماعی خصوصا اینستاگرام بودند. رفتاری که نقدها زیادی را روانه این افراد در شبکه های اجتماعی کرد.

موبایل به دست ها در کنسرت و تئاتر در پی چه هستند؟

اگر شما جزو موبایل به دست هایی نباشید که به کنسرت خواننده ها یا گروه های موسیقی می روید؛ قطعا دیده اید کسانی را که از اول تا آخر گوشی های شان رسالت فیلم گرفتن از کنسرت را برعهده گرفته اند و اگر اغراق ننموده باشیم از اول تا آخر کنسرت در حافظه موبایل شان ذخیره می نمایند. حتی باز هم اگر شما جزو این دسته نباشید؛ عده ای هستند که همزمان در فضای مجازی مشغول لایو گرفتن اند و به صورت آنلاین آنچه دیدن می نمایند را از زاویه دیدشان در اختیار دنبال نماینده هایشان قرار می دهند و بعضی دیگر هم پشت سر هم از لحظه هایی که در سالن کنسرت اند استوری هایی می گذارند که اگر از ابتدا تا انتهای آن را ببینید کم از لایو نداشته و تمام لحظه لحظه های کنسرت را پوشش داده اند.

این رفتار فقط محدود به ایران نیست!

البته چنین رفتاری تنها از دیدنگران ایرانی حاضر در سالن های کنسرت سر نمی زد. بلکه در تمام کشورها چه پیشرفته و چه دنیا سوم، دیدنگرانی هستند که به کنسرت های گوناگون می فرایند و گوشی های شان لحظه ای از فیلم گرفتن متوقف نمی گردد. موبایل به دستانی که به اعتقاد بسیاری باعث می گردد تا چنین افرادی نتوانند از موقعیتی که هستند نهایت لذت و بهره را برده و به جای آنکه تماشگران خوبی در آن لحظه باشند دوست دارند نمایشگران خوبی تلقی شوند که توانسته اند لحظه حضورشان در موقعیتی خاص را به ثبت برسانند و آن را به دیگران هم نشان دهند.

محدود کردن وسعت نگاه در چهارگوشه صفحه موبایل

در صورتی که همین افراد بابت حضورشان در کنسرت هزینه نموده اند و بلیت هایی بین 60 تا 400 هزار تومان یا حتی بالاتر پرداخت نموده تا بر روی جایگاه سالن کنسرت بنشینند؛ اما به جای آنکه از موقعیت به دست آمده و فضایی که در اختیار دارد به صورت شخصی بهره برده و تجربه ای ناب را برای خود ثبت کند؛ تمام نگاه و فکر و ذکرش بر روی مانتیور گوشی اش است که افق دید او را به کم تر از 5 اینچ رسانده است!

اتفاقی که از دیدگاه روانشناسی، روانپزشکی و جامعه شناسی هم مورد آنالیز قرار گرفته. آنالیز هایی که البته به جای آنکه فرد را مورد نقد قرار دهند چنین رفتاری که برآمده از درون افراد است مورد نقد و آنالیز قرار گرفته شده است.

این میل از کجا می آید؟

به طوری که امیرحسین جلالی، روانپزشک در این زمینه معتقد است فرد به قیمت به دست آوردن میل نمایشگری امکان دیدنگری را از خود می گیرد. چون می خواهد موقعیتی که در آن قرار گرفته است را به دیگران هم نشان دهد تا در نهایت خودش را نشان داده باشد. اما در حقیقت امکان چنین کاری موجب می گردد تا موقعیت دیدنگری از او گرفته گردد.

این در حالیست که جلالی به این نکته هم تاکید دارد یکی از قابلیت های روانی انسان ها که باید آن را کشف نموده و یافت امکان مشاهده گری و دیدنگری است. به گونه ای که اگر فردی دیدنگر خوبی باشد می تواند از آن بهره بسیاری ببرد. چون نخستین اتفاقی که برای او می افتد این است که امکان دیدنی درون خود را هم به مرور زمان به دست خواهد آورد. امکانی که در زندگی می تواند نقش مهم و تاثیرگذاری داشته باشد.

در این زمینه بخوانید:

کنسرت های خنده و مخاطبان خاموش آن در ایران؛ کپی کاری با چاشنی شوخی های خاص!

نکاتی که باید در زمان دیدنی تئاتر به آنها توجه کنید

تجربه ای که خود را از آن محروم می کنید

به باور این روانپزشک اصولا اگر کسی موقعیت را به جای آنکه دیدن کند ثبت کند؛ قاعدتا امکان تجربه کردن از او گرفته می گردد و امکان آموختن در او بسیار اندک خواهد شد: وقتی یک قطعه موسیقی را گوش می کنیم چه در بعد شادی، چه در بعد تعمق بخش، چه در بخش احساسات و... آنچه درون مان رخ می دهد درون ما را مطلع می نماید؛ اما وقتی در این موقعیت به جای دیدن کردن آغاز به فیلم گرفتن کنیم عملا امکان همه آنها را از خود گرفته ایم. درصورتی که کنسرت آمدن برترین زمان دیدنگری است که با فیلم گرفتن های دائمی، خود را از داشتن این تجربه محروم نموده ایم.

لحظه را دریاب

به نظر می رسد بهتر باشد تمرین کنید وقتی به کنسرت می روید موبایل تان در کیف و جیب تان قرار گیرد و با چشم تان نظاره گر آنچه برایش هزینه نموده اید بنشینید. در این شرایط شما لحظه را دریافته اید و لذتی که می برید شاید زمانی که تمام توجه تان به فیلم گرفتن است خود را از آن محروم نموده اید. پس موبایل ات را کنار بگذار و لحظه را دریاب.

منبع: ایرنا زندگی

به "موبایل به دست ها در کنسرت و تئاتر در پی چه هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موبایل به دست ها در کنسرت و تئاتر در پی چه هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید