عملکرد چیپست اگزینوس 2200 سامسونگ شاید ناامیدکننده باشد

به گزارش کلاه تهران، همان طور که احتمالا می دانید، تازهترین چیپست پرچم دار سامسونگ یعنی اگزینوس 2200 از پردازنده گرافیکی طراحی شده به وسیله AMD بهره می برد. سامسونگ با بهره گیری از تخصصی AMD در این حوزه می خواهد عملکرد بسیار بهتری برای چیپست های خود به ارمغان بیاورد. اما حالا بر اساس یک گزارش تازه، به نظر می رسد عملکرد اگزینوس 2200 در حد انتظارات نخواهد بود.

عملکرد چیپست اگزینوس 2200 سامسونگ شاید ناامیدکننده باشد

یکی از افشاگران درباره عملکرد اگزینوس 2200 نوشته که پردازنده آن نسبت به نسل قبلی فقط 5 درصد سرعت بیشتری دارد و پردازنده گرافیکی آن هم حدود 17 درصد سرعت بیشتری ارائه می نماید. باید خاطرنشان کنیم اگزینوس 2100 در مقایسه با اگزینوس 990 از نظر پردازنده و پردازنده گرافیکی به ترتیب 30 و 40 درصد سرعت بیشتری را ارائه نموده است.

از سوی دیگر، این افشاگر مدعی شده که واحد پردازش عصبی این تراشه نسبت به نسل قبلی 117 درصد عملکرد بهتری را ارائه می نماید. باید خاطرنشان کنیم هر چقدر واحد پردازش عصبی یک تراشه بهتر عمل کند، بخش های مبتنی بر آن مانند دستیار صوتی بیکسبی هم حرف بیشتری برای گفتن خواهند داشت. بعلاوه بسیاری از فرایندهای مربوط به پردازش تصویر با بهره گیری از الگوریتم های هوش مصنوعی انجام می شود و این الگوریتم ها تا حد زیادی متکی به واحد پردازش عصبی هستند.

با وجود اینکه AMD یکی از مهم ترین شرکت های دنیا در زمینه ساخت کارت گرافیک محسوب می شود، اما هنوز در رابطه با پردازنده گرافیکی طراحی شده به وسیله این شرکت نمی توانیم با قاطعیت صحبت کنیم. AMD اگرچه در حوزه کامپیوترها سابقه زیادی دارد، اما در زمینه موبایل هیچ تجربه ای ندارد و همین موضوع ریسک سامسونگ برای همکاری با این شرکت را افزایش داده است. بعضی کارشناسان بر این باور هستند که اولین پردازنده گرافیکی AMD موجود در چیپست اگزینوس حرف زیادی برای گفتن نخواهد داشت و احتمالا نسل دوم و سوم در این زمینه عملکرد بسیار بهتری را ارائه خواهند داد.

سابقه تراشه های اختصاصی سامسونگ به سال 2010 برمی شود. این شرکت در حال حاضر بعد از TSMC بزرگ ترین تولیدکننده تراشه های موبایل محسوب می شود. البته قدرت اصلی سامسونگ در زمینه تراشه های حافظه است و بخش بزرگی از عایدی این شرکت به وسیله انجام همین کار به دست می آید. تمام پردازنده های اگزینوس تا سال 2016 از هسته های Cortex-A شرکت Arm استفاده می کردند. اما در سال 2016، سامسونگ از چیپست اگزینوس 8890 رونمایی کرد که با هسته های اختصاصی این شرکت موسوم به Mongoose راهی بازار شد. سامسونگ برای 4 نسل از تراشه های خود به استفاده از هسته های اختصاصی ادامه داد اما این فرایند با عرضه اگزینوس 9825 به آخر خط رسید. سامسونگ بودجه هنگفتی را برای طراحی هسته های پردازشی اختصاصی هزینه کرد اما فاصله چیپست های این شرکت از کوالکام سال به سال بیشتر می شد و به همین خاطر مدیران آن تصمیم گرفتند که بار دیگر به بهره گیری از طراحی های ارائه شده به وسیله شرکت Arm روی بیاورند.

طراحی تراشه های اختصاصی به هیچ عنوان کار راحتی نیست و با وجود اینکه سامسونگ در این حوزه سابقه زیادی دارد، اما هنوز هم نتوانسته کوالکام را پشت سر بگذارد. شرکت کوالکام برای پردازنده گرافیکی چیپست های خود از معماری اختصاصی استفاده می نماید و در این زمینه عملکرد بسیار خوبی را ارائه می دهد. به همین علت سامسونگ همکاری با AMD را برای پردازنده گرافیکی چیپست های خود شروع نموده تا بتواند در این حوزه کوالکام را شکست دهد. با وجود اینکه در ابتدا بعضی شایعه ها از عملکرد بسیار خوب این پردازنده گرافیکی خبر می دادند، اما حالا به نظر می رسد این تراشه هم انتظارات بخشی از کاربران را برآورده نخواهد کرد.

گفته می شود پردازنده اگزینوس 2200 از یک هسته Cortex-X2، سه هسته Cortex-A710 و چهار هسته Cortex-A510 تشکیل شده است. مهم ترین رقیب این تراشه یعنی اسنپدراگون 8 نسل 1 هم برای پردازنده خود از همین هسته های استفاده نموده است. این یعنی پردازنده این دو تراشه از نظر عملکردی تفاوت چندانی با یکدیگر نخواهند داشت و مهم ترین وجه تمایز آن ها پردازنده گرافیکی است. به نظر شما آیا اگزینوس 2200 می تواند کاربران را غافلگیر کند؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: SamMobile

منبع: دیجیکالا مگ

به "عملکرد چیپست اگزینوس 2200 سامسونگ شاید ناامیدکننده باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملکرد چیپست اگزینوس 2200 سامسونگ شاید ناامیدکننده باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید