راهنمای خرید شارژر گوشیهای تلفن همراه

به گزارش کلاه تهران، به دنبال استفاده روزافزون و چشمگیر انسان از گوشی های تلفن همراه و درهم تندین آن در زندگی روزمره ما، یکی از معضلاتی که اغلب در این ارتباط، افراد را درگیر خود می نماید خراب شدن شارژر های این دستگاه ها است که گاه این امر حتی منجر به خرابی باتری نیز می گردد.

راهنمای خرید شارژر گوشیهای تلفن همراه

در واقع قابلیت گوشی های تلفن همراه همواره به شارژر هایی بستگی دارد که آن ها را فعال نگه می دارد، اما این شارژر ها نیز همانند هر دستگاه الکترونیکی دیگر می توانند به سرعت خراب شوند یا پس از مدتی عمر مفید آن ها به اتمام برسد و این خود به معنای احتیاج به خرید یک دستگاه شارژر جدید است. اما خرید شارژر گوشی تلفن همراه، به مین سادگی نیست چرا که علاوه بر وجود شارژر های مختلف برای موقعیت ها و گوشی های مختلف، بازار این محصولات پر از شارژر های بی کیفیت است. اما چگونه می توان یک شارژر مناسب و استاندارد را برای گوشی خود انتخاب و خریداری کنیم؟

در هنگام خرید شارژر گوشی تلفن همراه باید به چه نکاتی دقیت کنیم و چه خصوصیاتی را مد نظر داشته باشیم؟ اگر شما نیز به دنبال پاسخ این سوالات هستید، پیشنهاد می کنیم که این نوشته را دنبال کنید تا اطلاعات خوبی در مورد خرید یک شارژر مناسب برای گوشی تلفن همراه خود، در اختیار شما قرار دهیم.

شارژر گوشی های تلفن همراه و اهمیت آنها

ظرفیت باتری های لیتیوم یونی گوشی های موبایل با واحد میلی آمپر ساعت (mAh) معین می شود. هرچقدر ظرفیت باتری بیشتر باشد، طبیعتا شارژ بیشتری هم در آن ذخیره خواهد شد و می تواند بهتر انرژی مورد احتیاج گوشی را تامین کند. هر آمپر برابر با 1000 میلی آمپر است. زمانی که گفته می شود باتری گوشی 3000 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد، یعنی باتری آن 3 آمپر ساعت ظرفیت ارائه می نماید. دقت داشته باشید که ظرفیت یک باتری صرفا نمی تواند نشان دهنده بهتر بودن کیفیت شارژ و دیرتر خالی شدن شارژ باتری گوشی باشد، چون میزان مصرف شارژ گوشی های موبایل به عوامل متعددی وابسته است. عواملی مثل اندازه صفحه نمایش، میزان بهینه بودن و مصرف انرژی اجزای سخت افزاری گوشی و ... همگی روی مصرف شارژ باتری موثر هستند؛ بنابراین زیادتر بودن ظرفیت یک باتری در گوشی های موبایل همواره به معنای قدرت شارژدهی بالاتر نخواهد بود. در این میان یک عامل مهم دیگر نیز در کیفیت شارژدهی گوشی های هوشمند نقش مهمی دارد و آن هم منبع شارژ یا به عبارت ساده تر شارژر است. در واقع منبعی که از آن برای شارژ گوشی های موبایل استفاده می کنید تاثیر مستقیمی بر روی سرعت و کیفیت شارژ شدن باتری دستگاه دارد. برای مثال حتما دیده اید که با اتصال گوشی به کامپیوتر و اقدام به شارژ کردن باتری گوشی، سرعت شارژ باتری تا چه اندازه افت می نماید! دلیل این مسئله مربوط به شدت جریان خروجی می شود که توسط پورت یو اس بی کامپیورتان ارائه شده است. شدت خروجی این پورت کم است و به همین سبب انرژی مناسبی به سیم شارژر و سپس گوشی منتقل نمی شود. اما زمانی که سیم شارژر را به آداپتور مناسب متصل و آداپتور را به پریز برق بزنید، سرعت شارژ باتری افزایش می یابد؛ بنابراین منبعی که از آن برای شارژ باتری گوشی استفاده می کنید اهمیت زیادی دارد.

انواع شارژر های گوشی تلفن همراه

هنگام خرید شارژر گوشی تلفن همراه با انتخاب های زیادی روبرو می شوید. بعضی از شارژر ها برای استفاده در خانه و سر کار مناسب هستند درحالی که بعضی دیگر به طور اختصاصی برای استفاده در ماشین طراحی شده اند. افرادی که اغلب در حال مسافرت هستند ممکن است شارژر مناسب شان آن هایی باشد که با یک منبع تغذیه سوخت جایگزین کار می نمایند. در شرایط اضطراری، شارژری که منبع تغذیه آن باتری است می تواند به طور بالقوه یک مزیت عظیم و حیاتی باشد. هر گزینه مزایا و معایب خودش را دارد، بنابراین خریداران باید ببینند که کدام گزینه بیشتر به کارشان می آید. به هر حال انواع مختلف شارژر های گوشی تلفن همراه را می توان به موارد زیر تقسیم بندی کرد؛

1. شارژر های گوشی همراه با پورت USB و سوکت دیواری: بیشتر تلفن های همراه با یک شارژر AC که می توان به پریز روی دیوار وصل کرد، فروخته می شوند. بعضی از آن ها ممکن است دارای کابل شارژ با سری USB باشند. این مدل ها را می توانید به طور مستقیم به لپ تاپ یا کامپیوتر وصل کنید یا به یک آداپتور شارژر (کلگی شارژر) متصل کنید و به پریز برق روی دیوار بزنید. شارژر های USB و AC از ساده ترین و متداول ترین نوع شارژر های گوشی همراه هستند و بسیاری از افراد تمایل دارند که چندتا از آن ها را در موقعیت های مختلف در دسترس داشته باشند.

2. ایستگاه داک تلفن همراه و پد های شارژ: ایستگاه های داک یکی از مناسب ترین انتخاب ها برای شارژ گوشی های موبایل در خانه و اداره هستند. به جای وصل کردن کابل شارژر گوشی همراه به برق، آن را به ایستگاه مورد نظر متصل می کنید. ایستگاه شارژ داک همواره به پریز برق متصل هستند بنابراین، کاربران احتیاج نیست خود را برای یافتن یک پریز برق خالی به زحمت بیندازند. پد شارژ یا مت شارژ نیز همانند ایستگاه های داک هستند وهیچ اتصال مستقیم سیمی (کابل شارژ) مورد احتیاج نیست. بعضی از کیس های گیرنده گوشی های همراه این امکان را دارند تا کاربران بتوانند گوشی های شان را با قرار دادن بر روی پد آن ها شارژ نمایند.

3. شارژر فندکی: خریدارانی که همواره در حال رفت و آمد هستند ممکن است به دنبال شارژر گوشی یا آداپتور شارژ برای استفاده در وسیله نقلیه شان باشند. با اتصال به فندک سیگار 12 ولتی یا آداپتور برق کمکی، یک شارژر فندکی می تواند گوشی شما را به وسیله باتری وسیله نقلیه تان شارژ کند. شارژر های فندکی را حتی می توان روی بعضی قایق ها نیز استفاده کرد. با پیدا کرن آداپتور یا کابل شارژ مناسب، تمام دارندگان گوشی های همراه می توانند گوشی های شان را در حین رانندگی شارژ نمایند.

4. شارژر های خورشیدی: این شارژر ها گا ها دارای یک سلول خورشیدی کوچک و قابل حمل هستند درحالی که بعضی دیگر دارای سایز عظیم تر هستند و مقادیر بیشتری از نور خورشید را جذب می نمایند و منجر به قابلیت شارژر سریع تر و بیشتر می شوند. بعضی از مدل ها نیز هستند که انرژی خورشید را درون باتری برای استفاده بعدی ذخیره می نمایند. بعضی از شارژر های خورشیدی یک اتصال USB دارند و می توانند تعداد زیادی از دستگاه ها نظیر دوربین ها و تبلت ها را شارژ نمایند. شارژر های خورشیدی یونیورسال برای اطمینان از سازگاری کامل با طیف گسترده ای از گوشی های موبایل با آداپتور های مختلفی عرضه می شوند. تنها عیب شارژر های خورشیدی این است که احتیاج به نور مستقیم خورشید دارند.

5. شارژر سلول سوختی: این شارژر ها با تکنولوژی سلول سوختی کار می نمایند وبسیار کارآمد هستند. بعضی از مدل های آن با مایعات سبک تر کار نیز می نمایند. خوشبختانه، قبل از احتیاج پیدا کردن به تعویض سلول سوختی آن، می توانید بار ها و بار ها از شارژ آن بهره ببرید. این شارژر ها کم هزینه و کوچک هستند و برای حمل درهواپیما به اندازه کافی ایمن هستند. در مقایسه با دیگر شارژر های موبایل به دلایل سرعت و ایمنی رجحان دارد.

6. شارژر های باتری خور یا پاوربانک ها: شارژر های گوشی همراه باتری خور یا پاور بانک ها یکی دیگر از گزینه های سریع العمل برای خریداران است. این شارژر ها آنقدر کوچک هستند که به راحتی می توانید درون جیب شلوارتان جای دهید و هر زمان که احتیاج به شارژ داشتید از آن ها بهره ببرید. این شارژر ها مناسب برای موقعیت های اضطراری هستند و موقعی که کاربران یادشان می رود که گوشی خود را در خانه به شارژ بزنند بسیار به کار می آید. بعضی از این مدل شارژر ها احتیاج به تعویض باتری دارند درحالی که بعضی دیگر قابل شارژ هستند.

انواع شارژر گوشی براساس نوع سوکت

سوکت های شارژی که در گوشی های موبایل بکار گرفته می شوند انواع مختلفی دارند و از نظر شکل با هم متفاوت هستند. برای مثال آیفون های اپل از سوکت شارژ اختصاصی با عنوان لایتنینگ بهره می برند که قابل نصب در گوشی های اندرویدی نیست! این مسئله سبب شده که سیم شارژر گوشی های موبایل نسبت به یکدیگر متفاوت باشند و نتوان از هر سیم شارژری برای شارژ باتری هر گوشی استفاده کرد. البته ذر حال حاضر تقریبا 70 درصد گوشی ها به جز آیفون های اپل از شارژر های میکرو یو اس بی (Micro USB) بهره می برند. اصلی ترین مدل های سوکت شارژ گوشی های موبایل عبارتند از؛

1. یو اس بی نوع سی (USB Type C): یو اس بی نوع سی یکی از جدیدترین انواع سوکت شارژ برای گوشی های اندرویدی است که سرعت آن مطلوب تر از قبل بوده و تقریبا از سال 2015 به بعد مقدار بکارگیری آن رواج یافت. این نوع از سوکت شارژ گوشی بیشتر در گوشی های اندرویدی جدید و رده بالا بکار گرفته می شود.

2. میکرو یو اس بی (Micro USB): متداول ترین نوع سوکت شارژ گوشی های موبایل سوکت میکرو یو اس بی است که تقریبا 70 درصد گوشی های اندرویدی از آن پشتیبانی می نمایند. این سوکت شارژ سال هاست که در گوشی های اندرویدی مورد استفاده قرار می گیرد و تقریبا تا قبل از ارائه سوکت های یو اس بی نوع سی، در تمام گوشی های موبایل اندرویدی استفاده می شدند.

3. لایتنینگ (Lightening): سوکت شارژ لایتنینگ مختص آیفون و آیپد های اپل است و فقط در محصولات شرکت اپل قابل استفاده خواهد بود. این سوکت را نمی توان برای شارژ گوشی های اندرویدی مورد استفاده واقع شده است. به سوکت لایتنینگ در اصطلاح عامیانه شارژر اپل یا شارژر آیفون هم گفته می شود که در واقع منظور همان شارژر مجهز به سیم لایتنینگ است.

خصوصیات فنی مهم در شارژر های گوشی تلفن همراه

متداول ترین خصوصیتی که روی یک شارژر گوشی تلفن همراه مشاهده خواهید کرد، وات (W) است. این مقدار حاصل ضرب ولتاژ در آمپراژ شارژر و به معنای این است که یک شارژر چه مقدار شارژ می تواند به یکباره به سمت تلفن شما منتقل کند. ولتاژ و آمپر نیز دو مولفه ای هستند که در زمینه تأمین انرژی یک گوشی تلفن همراه و یا به عبارت دقیق تر، باطری آن نقش بسیار مهمی دارند. معمولا مقادیر ولتاژ خروجی و حدبیشتر مقدار آمپر ورودی روی باتری ها نوشته می شود. آمپر ورودی مشخص نماینده حدبیشتر میزان جریان الکتریسیته ای است که شارژر می تواند از خود عبور دهد. این مقدار بسیار مهم است و با واحد استاندارد اندازه گیری جریان الکتریسیته یعنی میلی آمپر سنجیده می شود. معمولا در باتری ها این مقدار از 500 میلی آمپر تا 2 آمپر تغییر می نماید. جریان الکتریکی با واحد آمپر (A) و ظرفیت انرژی ذخیره شده در باتری را که با واحد میلی آمپر ساعت (mAh) اندازه گیری می شود، نباید با یکدیگر اشتباه گرفت. روی هم رفته اینکه تلفن شما با چه سرعتی از شارژ صفر به شارژ کامل برسد، هم به واتی که از شارژر شما می آید و هم به حدبیشتر واتی که تلفن شما می تواند دریافت کند بستگی دارد. این مقدار برای هر تلفنی متفاوت است و با یک جستجوی ساده و سریع در اینترنت، ظرفیت شارژ گوشی همراه خود را متوجه می شوید.

نکات مهم برای خرید شارژر مناسب گوشی تلفن همراه

جدای از اینکه چه نوع شارژر و با چه کاربردی را برای گوشی تلفن همراه خود در نظر داشته باشیم، فاکتور هایی وجود دارد که در هنگام خرید شارژر همواره باید در نظر بگیریم تا بتوانیم بهترین کارآیی را دریافت کنیم، این فاکتور ها عبارتند از؛

1. در نظر دریافت فاکتور ولتاژ: هر دستگاهی (گوشی هوشمند یا تبلت) به ولتاژ خاصی احتیاج دارد. اگر خروجی ولتاژ شارژر شما برای آن دستگاه بیش از حد زیاد باشد، ممکن است باتری متورم شده، آسیب ببیند یا بدتر اینکه خود دستگاه خراب شود. در مقابل اگر ولتاژ بیش از حد کم باشد شارژ شدن باتری زمان زیادی طول می کشد. می توانید میزان ولتاژ مورد احتیاج باتری را از روی باتری یا در سایت شرکت سازنده پیدا کنید. در صورتیکه احتیاج به تعویض شارژر داشتید، مطمئن شوید که شارژر جدید ولتاژی مشابه شارژر اصلی دستگاه داشته باشد. اما معمولاً شارژر های گوشی دارای خروجی 5 ولت هستند.

2. در نظر دریافت فاکتور آمپراژ: از آنجایی که معمولاً ولتاژ خروجی استاندارد شارژر های موبایل 5 ولت است ظرفیت شارژ یک شارژر بیشتر بر اساس رتبه جریان آن معین می شود. آمپراژ نوشته شده روی شارژر باید در حد آمپراژ ذکر شده برای دستگاه یا بیشتر از آن باشد تا دستگاه کند شارژ نشود. در واقع در نظر دریافت این فاکتور سبب می شود که شما شارژری را خریداری نمایید که با سرعت بیشتری گوشی تلفن همراه شما را شارژ می نماید و این عامل سرعت شارژ خود یکی از خصوصیات مهم در خرید یک شارژر مناسب است.

3. کیفیت: شارژر های ارزان قیمت زیادی در بازار موجود هستند، اما به دنبال چنین محصولاتی نباشید. شارژر های باکیفیت دارای تاییدیه هایی از جمله CE، RoHS و MFI هستند. این گواهینامه های بین المللی تضمین می نمایند که شارژر یک استاندارد خاص را داشته باشد. جریان برق و مدار دستگاه های استاندارد طوری طراحی شده که بهترین عملکرد را داشته باشند. شارژر های باکیفیت می توانند پر شدن شارژ گوشی را تشخیص دهند و جریان خروجی را متوقف نمایند. همچنین میزان ولتاژ ورودی را طوری تنظیم می نمایند که هم خود شارژر و هم دستگاه از نوسانات ناگهانی برق آسیب نبینند. اما ممکن است یک شارژر غیراستاندارد تمام این مزایا را نداشته باشد در نتیجه در صورت استفاده از چنین شارژری خطر آسیب رسیدن به باتری و گوشی وجود دارد.

4. داغ شدن شارژر: اگر هنگام استفاده از شارژ اداپتور شارژ بیشتر از حد امکان داغ می شود شارژر شما کیفیت خوبی ندارد در دراز مدت امکان خراب شدن شارژر وجود دارد. (داغ شدن اداپتور شارژ در حالت نرمال طبیعی است در صورت داغ شدن به حدی برسد که از تماس با دست احسای گرمای بیش از اندازه کنید مشکل دارد).

آیا می توان از شارژر های مختلف برای گوشی های مختلف بهره گرفت؟

همانگونه که پیش از این اشاره شد، شارژر های مختلف گوشی های تلفن همراه، شدت خروجی شارژ متفاوتی دارند که در اصل متناسب با دستگاه مورد نظر و باطری آن طراحی شده است. در این میان زمانی که شدت خروجی شارژر بیشتر باشد، می تواند انرژی بیشتری را به باتری دستگاه منتقل کند؛ بنابراین با فرض یکسان بودن ظرفیت باتری دو گوشی، باتری دستگاهی که به شارژر 2 میلی آمپر ساعتی متصل است از باتری دستگاهی که به شارژر 1 میلی آمپر ساعتی متصل است زودتر شارژ می شود. اما اغلب این سوال مطرح می شود که انجام چنین کاری باعث آسیب دیدن گوشی و یا باطری آن نمی شود؟ حقیقت ماجرا این است که در این شرایط هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و باتری گوشی سریع تر از قبل شارژ می شود، اما شدت گرمایی که در آن فراوری می شود هم به طرز چشمگیری افزایش پیدا می نماید؛ بنابراین مسئله ای از نظر بکارگیری شارژر های متفاوت برای شارژ باتری گوشی متفاوت وجود ندارد، اما توصیه کارشناسان این است که به استاندارد شدت جریان خروجی شارژر گوشی موبایل خودتان دقت نموده و همواره از شارژر های با خروجی یکسان و مشابه آن برای شارژ باتری دستگاه بهره ببرید. در این میان نیز استفاده از شارژر های اصلی و به اصطلاح فابریک گوشی در اولیت واقع شده است چراکه به طور کامل برای گوشی مورد نظر طراحی شده اند.

منبع: فرارو

به "راهنمای خرید شارژر گوشیهای تلفن همراه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید شارژر گوشیهای تلفن همراه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید