روش های خلوت کردن فکر

به گزارش کلاه تهران، تهران (پانا) - اگر کارهای زیادی دارید که بخش زیادی از فکر شما را مشغول نموده و همزمان استرس زیادی نیز به شما وارد می نماید، هر چه زودتر سر و سامانی به آن بدهید. چرا که مغز کشش این حجم از اطلاعات را نخواهد داشت و برای شما آسیب به همراه خواهد داشت.

روش های خلوت کردن فکر

تعریف فرهنگ لغت از خانه تکانی، حذف اقلام غیر ضروری از یک فضای نامرتب یا شلوغ است. این فرآیند را می توان برای اقلام فیزیکی ملموس در خانه یا محل کار شما مانند کتاب، مبلمان و لباس اعمال کرد. بی نظمی را می توان در خصوص چیزهای غیر فیزیکی مانند افکار منفی، نگرانی ها و مسئولیت ها که دائما فکر شما را درگیر می نماید نیز به کار برد. یک تقویم مملو از تعهدات بیش از حد، یا افرادی که خواسته های غیرضروری از زمان و توجه شما دارند، می تواند طاقت فرسا گردد و باعث اضطراب گردد. این صفحه به چند روش ساده برای خانه تکانی فکر و کاهش استرس شما می پردازد.

به هم ریختگی فکری

بسیاری از ما از داشتن مشغله فکری زیاد رنج می بریم. فکر به گذشته، آینده، شغل، درس، درامد، ازدواج و… فکر شما را پریشان می نماید و طبیعتا منجر به کاهش تمرکز و کارآیی شما می گردد. در نتیجه ممکن است از خواب آشفته رنج ببرید، که به نوبه خود با خستگی بیشتر مشکل را تشدید می نماید. چند تکنیک ساده وجود دارد که می توانید از آنها برای از کاهش استرس فکر پریشان و ناآرام بهره ببرید. اینها به شما یاری می نماید تا احساس آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشید و منجر به خواب و بهره وری بهتر می گردد.

1. خلوت کردن فضای فیزیکی

خانه یا فضای کاری به هم ریخته باشد، منجر به فکر درهم ریخته می گردد. محیط درهم و برهم به طور مداوم به مغز شما می گوید که کارهایی برای انجام دادن وجود دارد، سازماندهی، تمیز کردن، مرتب کردن. مغز احساس می نماید به وسیله این محرک ها بمباران می گردد و باعث استرس و اضطراب می گردد. یک محیط زندگی نامرتب و منظم اثر روانی آرام بخش دارد.

2. انجام ندادن چند کار همزمان و اولویت بندی آنها

اگر لیست کارهای شما سرانجام ناپذیر به نظر می رسد، به راحتی می توانید در تعداد زیادی از کارهای مختلف که احساس می کنید مجبور به انجام آن هستید، غرق شوید. واقعیت این است که مغز ما برای این کار ساخته نشده و حتی در صورت انجام این کار در بلند مدت آسیب های بسیاری خواهد داشت. وقتی چیزهای زیادی توجه شما را جلب می نماید، نمی توانید به روشنی در خصوص یک کار فکر کنید. می تواند وسوسه انگیز باشد که سعی کنید چندین چیز را همزمان انجام دهید، یا کارهای کوچک اما غیرضروری را کنار بگذارید تا لیستتان کوتاه تر به نظر برسد. با انجام این کار، شما با اولویت های اصلی خود دست و پنجه نرم نمی کنید و همچنان احساس می کنید که خسته هستید.

با لیست کارهای خود بی رحم باشید و توقعتان را از خودتان پایین بیاورید. هر روز کارهایی را که باید در آن روز انجام گردد انتخاب کنید. روی لیست کوتاهی از مهمترین وظایف خود تمرکز کنید و سعی کنید مطمئن شوید که فقط این اولویت ها هستند که فکر شما را به خود مشغول می نمایند.

3. قاطع باشید و از نه گفتن احساس ناراحتی نکنید

اگر تعداد زیاد قرارها و تعهدات در تقویم شما بسیار زیاد است، در نظر بگیرید که آیا همه آنها کاملا ضروری هستند یا می توان بعضی از آنها را به تعویق انداخت، واگذار کرد یا به طور کلی لغو کرد. خود را ملزم به شرکت در رویدادهای اجتماعی نکنید زیرا احساس می کنید که باید انجام دهید و مجبورید. کارهایی را انتخاب کنید که ارزش وقت و انرژی شما را داشته باشد.

وقت خود را با افرادی بگذرانید که سلامت روانی شما را تقویت می نمایند. در فعالیت هایی شرکت کنید که از نظر شخصی یا حرفه ای برای شما مفید است و اگر می توانید بقیه را کنار بگذارید. شاید گرفتن این تصمیمات یا گفتگوهای سخت با رئیس خود در خصوص انتظارات کاری غیر واقعی برای شما آسان نباشد. مطلب نه گفتن بدون عذاب وجدان می تواند به شما یاری کند.

4. سد کردن سیل روزانه اطلاعات

حجم انبوه اطلاعاتی که هر روز از منابع متعددی در معرض آن قرار می گیریم، فکر را به خود مشغول می نماید. مغز ما به وسیله اخبار، رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها، تلویزیون، پیغام های متنی، ایمیل ها، گشت و گذار در اینترنت بمباران می گردد. برای کاهش استرس و تنش در خصوص مدت زمانی که صرف خواندن یا تماشای اخبار، استفاده از رسانه های اجتماعی، تماشای تلویزیون یا مرور بی هدف در اینترنت می کنید، منظم باشید.

برای خود محدودیت زمانی معین کنید و به آن پایبند باشید. برای این کار در بیشتر گوشی ها قسمتی برای تنظیم ساعت تعیین برای استفاده از رسانه های اجتماعی وجود دارد، با آن می توانید حدودی را یرای خودتان تعیین کنید. در خصوص منابع اطلاعاتی که برای خواندن یا تعامل با آنها انتخاب می کنید مجددا فکر کنید. اگر قرار گرفتن منظم در معرض این منابع اطلاعاتی بر سلامت روان شما تأثیر منفی می گذارد، کمی از آنها فاصله بگیرید.

5. همه کارها را خودتان به خاطر نسپارید

اگر تمام کارها را خودتان به خاطر بسپارید و به یاد آورید فشار زیادی به فکر خود وارد نموده اید. در عوض می توان بخشی از کارها را به یاری تکنولوژی یا ابزارهای ساده انجام داد. امروزه ابزارهای زیادی برای مدیریت کارها وجود دارد.از ابزارهای ساده قدیمی مثل دفترچه یادداشت تا اپلیکیشن های برنامه ریز و یادآور. برای کاهش بار فکری می توانید قسمتی از کارها را لیست کنید و یادداشت کنید، یا می توانید از یادآور گوشی بهره ببرید. دفترچه های برنامه ریزی و planner در این راستا یاری کنننده هستند.

6. زمانی را برای استراحت اختصاص دهید

آرامش نه تنها برای یک بدن خسته، بلکه برای یک فکر شلوغ و کاهش استرس نیز ترمیم نماینده است. تعدادی از فعالیت ها و تکنیک ها وجود دارد که می توانید امتحان کنید، که به پاکسازی فکر شما از افکار تهاجمی و درهم ریختگی فکری یاری می نماید. صفحه ما در خصوص تکنیک های آرامش بخشی به شما ایده هایی می دهد.مدیتیشن و مایندفول نویسی احتمالا قدرتمندترین ابزار برای یاری به بازیابی وضوح فکری هستند. این شامل یادگیری تمرکز بر لحظه حال، روی تنفس و احساسات بدن شما است.

همانقدر که به دستآوردهای زندگی اهمیت می دهیم، باید برای فکر و جسم خودمان هم ارزش قائل شویم. در هر صورت همه این دست آوردها به یاری فکر و بدن ما حاصل شده، وجود شما از دست آوردهایتان فراتر است و شما با آنها توصیف نمی شوید. به هم ریختگی فکری بیش از حد می تواند تأثیر منفی بر زندگی شما به شکل اضطراب، اختلال خواب و احساس غرق شدن داشته باشد. استفاده از تکنیک های موجود در این صفحه به شما یاری می نماید تا فکر و زندگی خود را از نگرانی ها و افکار غیرضروری و ناخواسته خالی کنید، کاهش استرس را تجربه کنید و حس آرامش روانی را بازیابی کنید.

منبع: خبرگزاری پانا

به "روش های خلوت کردن فکر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های خلوت کردن فکر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید