رشد اقتصادی 9 ماهه امسال به مثبت 2.2 درصد رسید

به گزارش کلاه تهران، بانک مرکزی جزئیاتی از رشد اقتصادی کشور در سه ماهه سوم سال 1399 منتشر کرد.

رشد اقتصادی 9 ماهه امسال به مثبت 2.2 درصد رسید

براساس آمارهای بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور در فصل پاییز با احتساب نفت به 3.9 درصد و بدون احتساب نفت به 2.9 درصد رسیده است.

در مجموع 9 ماهه امسال رشد اقتصادی 2.2 درصد و بدون احتساب نفت 1.9 درصد محاسبه شده است.

در فصل پاییز رشد بیشترین رشد را بخش نفت با ثبت عدد 9.7 درصد داشته است. همچنین گروه صنایع و معادن رشد 7 درصد و کشاورزی 5.2 درصد را به ثبت رسانده است. رشد بخش خدمات در فصل پاییز تنها یک دهم درصد بوده است.

در مجموع 9 ماهه امسال، بخش کشاورزی 4.6 درصد، بخش نفت 3.9 درصد، گروه صنایع و معادن 6 درصد رشد داشته اند و رشد بخش خدمات هم منفی 0.3 درصد درج شده است.

مصرف بخش خصوصی در 9 ماهه امسال منفی 1.1 درصد و مصرف بخش دولتی مثبت 1.6 درصد بوده است. به عبارت دیگر قدرت خرید کل مردم ایران (از فقیرترین تا ثروتمندترین) در 9 ماهه امسال 1.1 درصد کمتر شده است.

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص (شاخصی از نرخ سرمایه گذاری در اقتصادی) در فصل پاییز بالاخره مثبت شد و به 1.8 درصد رسید. رشد سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات مثبت 0.9 درصد و سرمایه گذاری در بخش ساختمان مثبت 2.1 درصد محاسبه شده است.

در مجموع رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در 9 ماهه امسال 0.2 درصد بوده که برای اقتصاد در حال توسعه ای مانند ایران که به رشدهای بالا در تشکیل سرمایه نیازمند است، رشد بسیار پایینی است.

منبع: فارس

منبع: تجارت نیوز

به "رشد اقتصادی 9 ماهه امسال به مثبت 2.2 درصد رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد اقتصادی 9 ماهه امسال به مثبت 2.2 درصد رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید