راه اندازی صنایع پرآب طلب در شرق کشور ممنوع شود

به گزارش کلاه تهران، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه تا چهار دی ماه سال جاری تنها 10 میلیمتر بارندگی در خراسان رضوی رخ داده است، گفت: ایجاد صنایع پر آب طلب در شرق کشور باید ممنوع شود.

راه اندازی صنایع پرآب طلب در شرق کشور ممنوع شود

محمد علایی شب گذشته، چهارم دی، در یازدهمین نشست شب آب خراسان با عنوان در امتداد خشکسالی که در سالن کنفرانس ساختمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروز شرایط به گونه ای است که از بحران آب عبور کرده و وارد بحران ورشکستگی شدید آبی شده ایم.

وی افزود: بروز این مساله به دلیل نبود برنامه ریزی های مناسب بوده است. به همین دلیل باید در قانون توزیع عادلانه آب ابتدا پایداری آب را در نظر گرفته و سپس به تامین آن پرداخته شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به نبود مطالعات جامع در گذشته در خصوص آب شرح داد: علاوه بر این تا چند سال پیش شرکت های آب منطقه ای نظارتی بر برداشت منابع آب نداشتند اما امروز نظارت ها بیشتر شده است.

علایی شرح داد: در حال حاضر خراسان رضوی با 1.2 میلیارد متر مکعب کسری آب روبرو است. این استان در زمان خشکسالی ها بیش از 97 درصد آب خود را از طریق آبخوان های زیرزمینی تامین می کند. هم اکنون در استان 7000 حلقه چاه آب وجود دارد.

وی درباره اقدامات صورت گرفته در استان برای افزایش پایداری آب ادامه داد: خراسان رضوی اولین استانی است که تخصیص نو منابع آبی به آن صورت نگرفته اما بازار آب در آن راه اندازی شده است. خوشبختانه توانسته ایم چاه های آب استان را به کنتور هوشمند مجهز کنیم. در. کنار همه این اقدامات نباید از یاد برد که مدیریت آب باید از طریق تمام آحاد جامعه صورت گیرد و شرکت آب منطقه ای به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد.

علایی افزود: صدور پروانه بهره برداری از چاه آب با عدد ثابت در آب و هوای خراسان رضوی منطقی نبوده و این مساله برای منطقه ای مناسب است که بارندگی های ثابت داشته باشد. در سال جاری تا چهار دی ماه تنها 10 میلیمتر بارندگی در خراسان رضوی رخ داده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی بیان کرد: از همین رو به صنایع پر آب طلب، شهرداری ها و نیروگاه های بزرگ برق استان اعلام شده که در سال 1401 آب مورد نیاز آن ها از طریق پساب باید تامین شود. همچنین با کشاورزان نیز جلساتی برگزار شده تا در برداشت آب در بخش کشاورزی تنو نظر کنند.

راه اندازی یک تصفیه خانه نو برای آبیاری فضای سبز مشهد تا سال 1402

محمد هادی برهانی، معاون تامین و توزیع منابع آبی سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: شهرداری یکی از مصرف کنندگان آب در مشهد به شمار میرود ولی مقدار مصرف آن جزئی تر از سایر مصارف اما باز هم قابل تامل است.

وی با اشاره به توجه شهرداری مشهد به موضوع کاهش مصرف آب افزود: برای این منظور اعتبارات خاصی در نظر گرفته شده و در پی آن هستیم که از منابع آبی موجود به نحو بهینه تری استفاده شود.

معاون تامین و توزیع منابع آبی سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد بیان نمود: در سال های گذشته تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از محل شبکه شرب شهری بود اما امروز در 650 پارک مشهد از شبکه شرب شهری تنها برای مصارف آبخوری ها و سرویس های بهداشتی استفاده می شود و آبیاری فضای سبز از شبکه شرب شهری جدا شده است.

برهانی بیان نمود: در واقع برای آبیاری فضای سبز از سال 1394 یک شبکه مستقل آبیاری ایجاد شد که این شبکه سال به سال تا امروز توسعه پیدا کرده است. همچنین برای ایجاد منابع آب پایدار علاوه بر ایجاد شبکه مستقل آبیاری، پروژه های استفاده از پساب نیز پیگری و اجرا شد. به همین منظور اولین تصفیه خانه محلی(لوکال) در مشهد بهره برداری و وارد شبکه مستقل آب شهرداری مشهد شد.

وی تاکید کرد: تصفیه خانه های شرکت آبفا باید استاندارهای مصرف در فضای سبز را داشته باشند و این پساب به سادگی قابل استفاده نیست. به همین دلیل از سال 1400 با هماهنگی شرکت آب و فاضلاب مشهد بخشی از پساب تصفیه خانه خین عرب به صورت تکمیلی از طریق شهرداری مشهد استفاده می شود. اخیرا هم قراردادی برای احداث تصفیه خانه طبرسی در شرق مشهد منعقد شده که بر اساس آن تا سال 1402 بخشی دیگری از آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از طریق این تصفیه خانه تامین خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "راه اندازی صنایع پرآب طلب در شرق کشور ممنوع شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی صنایع پرآب طلب در شرق کشور ممنوع شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید