فراوری استخوان نیمه زنده توسط محققان ایرانی

به گزارش کلاه تهران، رییس دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از پروژه تحقیقانی دانشگاه در زمینه ساخت استخوان نیمه زنده برای درمان ضایعات استخوانی اطلاع داد.

فراوری استخوان نیمه زنده توسط محققان ایرانی

به گزارش ایسنا، دکتر آرش خجسته دانشیار گروه جراحی دهان، فک و صورت دانشکده دندان پزشکی و گروه مهندسی بافت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه متأسفانه آمار تصادفات و در پی آن آسیب های اساسی استخوانی در کشور بسیار بالاست، مطرح نمود: این مساله همیشه سه حوزه ارتوپدی، جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات و جراحی فک و صورت را درگیر می نماید، علاوه بر این بسیاری از بیماری های مادرزادی و متاستازهای سرطانی نیز منجر به آسیب استخوانی می گردد که این مساله هزینه های بالایی بر سیستم سلامت کشور تحمیل می نماید.

  • مجله استخوان

وی در این رابطه به طرح پژوهشی دانشکده با عنوان ساخت استخوان نیمه زنده اشاره نمود و گفت: یکی از طرح های پژوهشی و اهداف درازمدت مرکز که با استقبال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روبرو شده، طرح ساخت استخوان مصنوعی نیمه زنده است که طی آن با هدف درمان بیماران احتیاجمند، یک پروژه بزرگ 6 ساله با وزارت بهداشت تعریف شده که مراحل آزمایشگاهی آن با موفقیت و کسب نتایج مطلوب اجرا شده و به زودی وارد مرحله تست های قبل از بالین می گردد.

وی با بیان اینکه امکانات و تجهیزات فعلی کشور تنها جوابگوی ضایعات استخوانی کوچک است، مطرح نمود: برای درمان ضایعه و نقص بزرگ حتماً باید قسمتی از استخوان خود فرد را برداشته و به قسمت دچار ضایعه شده پیوند بزنیم، طبیعتاً هزینه و زمان بستری این پروسه بسیار بالا بوده و علاوه بر این بار اقتصادی بالایی به سیستم اقتصاد سلامت کشور تحمیل می نماید. بنابراین فراوری استخوانی که در ضایعات بزرگ استخوانی احتیاج ما را از پیوند استخواناتوژن یا درون زاد رفع کند، قدم بسیار بزرگی محسوب شده و همین امر اهمیت طرح ساخت استخوان نیمه زنده و حمایت ویژه از آن را دوچندان می نماید.

دکتر خجسته با بیان اینکه در بسیاری از علوم نوین پزشکی در حال حاضر زیرساخت حداقلی و نیروی انسانی متخصص در داخل کشور داریم، اظهار کرد: با این حال برای دستیابی به یک نتیجه درمانی ایده آل احتیاجمند گسترش زیرساخت های فیزیکی و تأمین منابع اقتصادی لازم هستیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه درمان های نوین یا مرز دانشی و دستیابی به نتایج مطلوب احتیاجمند حمایت های اقتصادی و زیرساخت های فیزیکی گسترده است، مطرح نمود: امروزه اکثر دانشگاه ها و مراکز درمانی معتبر جهان اقدام به راه اندازی مؤسسات طب بازساختی نموده اند که طی آن بیمار مانند پزشکی شخصی محور و ژن درمانی با فاز جدیدی از ارائه خدمت روبه رو می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "فراوری استخوان نیمه زنده توسط محققان ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری استخوان نیمه زنده توسط محققان ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید