توسعه فرهنگی جامعه نیازمند بهره گیری از مدیریت راهبردی است

به گزارش کلاه تهران، حسن بنیانیان شامگاه دوشنبه در همایش مدیریت فرهنگی مساجد در بیت تاریخی امام راحل در شهرستان خمین، گفت: مقدس بودن نظام جمهوری اسلامی به دلیل احیا شدن دین الهی است و هرچه از عمر نظام جمهوری اسلامی می گذرد، متناسب با توسعه مادی و افزایش رفاه و آسایش، عدالت و اخلاق و معنویت نیز باید به رشد و تعالی برسد.

توسعه فرهنگی جامعه نیازمند بهره گیری از مدیریت راهبردی است

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به لحاظ فرهنگی در محاصره است، ادامه داد: جهانی شدن، جهانی سازی و تهاجم فرهنگی و کاستی های داخلی از دلایل این امر است که به دنبال آن رشد اخلاق و معنویت در جامعه را در مسیر سراشیبی قرار داده است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانش و مهارت متناسب با زمان را در ارتقای اثر بخشی کارکرد مساجد مهم بیان نمود و اضافه کرد: توسعه دانش، شناخت دقیق و درک عمیق روحانیون مساجد از ماهیت فرهنگ در این زمینه اثرگذار است.

بنیانیان شناخت عالمانه چیستی فرهنگ، مدیریت فرهنگ، کارکرد فرهنگ و نسبت دین و فرهنگ و آسیب شناسی فرهنگ موجود را از جمله شناخت ماهیت فرهنگی دانست و گفت: پیچیدگی ماهیت فرهنگی باعث درک ناقص از مفهوم فرهنگ و مدیریت فرهنگ در بین بسیاری از مدیران و روحانیون و سایر نخبگان گردیده است.

وی اظهار کرد: فرهنگ نظام واره ای از باورها و مفروضات اساسی، ارزش ها، آداب و الگوهای رفتاری ریشه دار و دیر پا و نماد ها و مصنوعات است که ادراکات، رفتارها و مناسبات جامعه را شکل می دهد و هویت آن را می سازد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان نمود: تصمیمات و رفتارها بر اساس مشوق های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ترس از مجازات قانون شکل می گیرد و تمایل و علاقه درونی، اعتقاد و باور قلبی و دانش و آگاهی در این زمینه اثرگذار است. بنیانیان با اشاره به اینکه تغییرات فرهنگی در هر جامعه برگرفته از تغییرات آگاهانه و ناآگاهانه است، ادامه داد: تبلیغ و فرهنگ سازی آگاهانه باید متناسب با شخصیت فرد، منطبق با شرایط محیط و اعتقاد و باور باشد و فرهنگ سازی ناآگاهانه نیز از رفتار شکل می گیرد.

وی راهبرد اصولی مدیریت فرهنگی جامعه را در گرو اصلاح کارکرد فرهنگی دستگاه های مختللف همزمان با اصلاح فرهنگ عمومی و اصلاح نظام های اجتماعی بیان نمود.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مدیریت فرهنگی مساجد، توضیح داد: جهان بینی اسلامی، اعتقادات و باورها و الگوی رفتاری در روابط اقتصادی سیاسی، اجتماعی و... در مساجد شکل خواهد گرفت و ارتقای بهره وری مساجد در زمینه فرهنگی مستلزم توسعه دانش و مهارت های متناسب با زمان و شناخت دقیق از فرهنگ و توجه به احادیث و سخنان ائمه(ع) و بزرگان در حوزه جایگاه مساجد است.

منبع: mehrnews.com

به "توسعه فرهنگی جامعه نیازمند بهره گیری از مدیریت راهبردی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه فرهنگی جامعه نیازمند بهره گیری از مدیریت راهبردی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید