خبرنگاران تهرانی ها در روزهای محدودیت های کرونایی

به گزارش کلاه تهران، تهران- خبرنگاران- مخاطب اصلی اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونایی که از اول آذر در دست اجرا قرار گرفته است، شهروندان نقاط مختلف کشور از جمله پایتخت نشینان هستند، افرادی که نظرات موافق و مخالف متعددی در این زمینه دارند و گاه بعضی از محدودیت ها منتفع و شمار بی شماری متضرر شده اند.

خبرنگاران تهرانی ها در روزهای محدودیت های کرونایی

ساعت دقایقی از 6 صبح گذشته است و ایستگاه مترو راه آهن شلوغ است، مردم سعی دارند با فاصله از همدیگر بایستند، اما فاصله در ایستگاه کجا و شلوغی داخل قطار مترو کجا؟

همه زنان و مردان حاضر در قطارهای مترو، راهی محل کار هستند، اما با وجود ادعای مسئولان شرکت مترو تهران که 30 درصد از حجم مسافران کاسته شده است، همچنان جمعیت تنگاتنگ همدیگر ایستاده اند و بعضی حتی در کف قطار نشسته اند.

شلوغی واگن های مردان باعث شده است تا تعداد قابل توجهی از آقایان راهی واگن های ویژه بانوان شوند، بانوان هم نسبت به این شرایط و شلوغی حاصل از حضور مردان معترضند.

تعدادی از زنان نیز علاوه بر اعتراض به حضور مردان، نسبت به رفتار و شیوه نشستن آقایان در قطار اعتراض دارند.

ایستگاه تئاتر شهر، جمعیت بیشتر می گردد، خود ایستگاه مانند همه روزهای عادی پر است از مردمی که راهی کار هستند، سربازانی که جهت پادگان در پیش گرفته اند و تعداد اندکی هم هستند که با ساک و چمدان به دست در این بین حضور دارند که نشان می دهند، مسافر هستند یا از تهران رفته بودند و اینک بازگشته اند یا اکنون وارد پایتخت شده اند.

بین این همه شلوغی می گردد این زمزمه را شنید که مگر نه آنکه دو سوم دورکاری اعلام نموده اند، پس چرا از مسافران کم نشده است؟

یکی هم آن بین می پرسد: این محدودیت ها برای چه کسانی در حال اجراست که در مترو نمی توان نشانه های آن را دید؟ مثل همواره شلوغ است.

همه ماسک زده اند، حتی دست فروشی که آن وسط فریاد می زد سبزی کوهی، کاکوتی، نعناع، پونه، اگرچه در این میان مردم سرگرم فکر و خیال خود هستند اما دست فروش هم بلندتر فریاد می زند شاید در این بازار شلوغ مشتری پیدا کند.

جیب خالی و سفره بی نان

خیابان ولیعصر که پیش از اعلام و اجرای محدودیت های کرونایی تا پاسی از شب شلوغ بود و بساط مغازه داران و دست فروشان گرم، اکنون خلوت است اما می گردد، مغازه هایی با کرکره های نیمه باز را دید که فروشنده داخل آن حضور دارد.

یکی از همین مغازه داران که لباس مردانه می فروشد می گوید: مغازه اجاره ای است، فردا پول اجاره را از کجا بیاورم؟ چک سر موعد را باید پاس کنم، اگر مغازه باز نباشد چه کسی بناست پولی به من بدهد تا من با مسئله ای روبرو نشوم؟

وی در پاسخ به این پرسش که جان و سلامتی مهمتر از پول نیست؟ اعلام می نماید: اگر هم پولی نداشته باشم تا زندگی ام را بچرخانم، نانی بر سر سفره ببرم و بدهی هایم را صاف کنم باز هم سلامتی روحی و جسمی ام در خطر است.

مغازه دار دیگری که وی هم کرکره مغازه را تا نیمه باز گذاشته، معتقد است: دولت اگر می خواهد قرنطینه کند، اول حقوقی برای همه در نظر بگیرد تا مردم چشم به سفره خالی ندوزند، با جیب خالی و سفره بی نان که نمی توان منتظر سلامتی بود.

وی ادامه می دهد: اگر خواست جمع کردن بساط کرونا است باید از همان روزهایی که فهمیدند کرونا در کشور شایع شده، همه جا را قرنطینه می کردند، یک ماه به هیچ کسی اجازه خروج از منزل نمی دادند، راه ها را می بستند تا در این مدت این میزان هزینه صرف درمان و متاسفانه فوت هموطنان نمی شد.

وی با اعتراض می گوید: اگر اینگونه می شد، نه کادر درمانی اکنون خسته بودند و یکی پس از دیگری قربانی این شرایط نمی شدند و نه نیازی بود تازه امروز به فکر اجرای محدودیت های مثلا هوشمند باشند.

بساط سادگی

نرگس یکی از شهروندانی که به تازگی ازواج نموده است، می گوید: شاید اگر کرونا و این محدودیت ها نبود، من و همسرم مجبور بودیم چندین میلیون تومان صرف هزینه های نابجای عروسی و تشریفاتش کنیم، اما بعد از دو ماه نامزدی تصمیم گرفتیم که بدون هیچ مراسم خاصی، زندگی مشترکمان را شروع کنیم.

شرکت در مراسم و کرونا

ولی اوصالی که همسرش کرونا گرفت و حالش بهبود یافت اما خواهر همسرش بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد، به خبرنگار کلاه تهران گفت: رفته بودیم مراسم ترحیم، شاید اگر مثل امروز سختگیری برای برپایی مراسم بود، کرونا عزیزی را از بین ما نمی برد.

این شهروند تهرانی اعلام می نماید: بعد از مراسم ترحیم همه اعضای خانواده خودم و باجناقم کرونا گرفتند اما نمی دانستیم که خواهر همسرم بیماری کبدی دارد، در نهایت نتوانست در برابر همین ویروس تاب بیاورد و فوت کرد؛ ای کاش این محدودیت هایی که امروز دولت اجرا می نماید، از چند وقت قبل اجرا می شد.

رونق بازارهای مجازی

حبیب راننده یکی از همین نرم افزارهای اینترنتی است و از رونق کار و بارش از زمان اعلام محدودیت ها می گوید و می افزاید: این روزها که خودروهای شخصی اجازه خروج ندارند، شهروندان برای جابجایی از تاکسی اینترنتی استفاده می نمایند، همین هم باعث شده تا مشتری هایم چندین برابر گردد.

هوشنگ و همسرش هم دست به دامن فضای مجازی شده اند و سعی نموده اند تا با راه اندازی پیج اینستاگرامی، نت شاپ خود را داشته باشند و به جای فروش کالا در مغازه، از این طریق به کسب و کار خود رونق دهند.

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا از اول آذر سال جاری محدودیت های هوشمند کرونایی در دستور اجرا قرار گرفته است و بر اساس آن دستگاه های اجرایی و دولتی با یک سوم ظرفیت فعالیت می نمایند و واحدهای صنفی گروه های چهار، سه و دو در شهرهای با شرایط قرمز تعطیل می گردد.

تکلیف گروه های شغلی تهران از اول آذرماه

گروه های شغلی یک یعنی بیمارستان، داروخانه، مطب، آمبولانس، آتش نشانی، سوپرمارکت، نانوایی ها، امنیت، سلامت، تعمیرگاه های لوازم خانگی و پمپ بنزین به هیچ وجه نباید تعطیل گردد اما گروه های شغلی 2 و 3 و 4 زمانی که یک شهر در وضع قرمز باشد، تا دو هفته تعطیل می گردد که تهران نیز در چنین شرایطی واقع شده است.

گروه شغلی یک به هیچ وجه در تهران تعطیل نمی گردد اما گروه های شغلی دو، سه و چهار با توجه به قرمز بودن شرایط کرونا در پایتخت تعطیل خواهد بود.

اما گروه شغلی 2 شامل کدام صنوف هستند؟ این گروه عبارتند از پاساژ، مراکز خرید، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مساجد، مصلی ها، قنادی و شیرینی فروشی ها، آبمیوه و بستنی فروشی ها، مراکز تهیه و طبخ غذا که اگر بیرون بر باشد می توانند باز باشند.

آرایشگاه های مردانه، بازار فروش خوردو، مراکز شماره گذاری اتومبیل، بازار فروش فرش، موکت، فرش ماشینی، اسباب بازی فروشی ها، فروش لوازم خانگی، عمده فروشی ها و خرده فروشی ها، خدمات چاپ و دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمانی، کادوفروشی ها، پارچه فروشی ها، عکاسی ها، آژانس های مشاوره املاک، پرده سراها، فروش مبلمان، کیف و کفش، نوشت افزار، خیاطی و خرازی ها و لوازم آرایشی و بهداشتی هم جزو گروه شغلی 2 هستند.

گروه شغلی 3 شامل دانشگاه ها، مدارس، زبان سراها، آکادمی های فنی و حرفه ای، کتابخانه ها، استخرهای سرپوشیده، موزه ها و موزه باغ ها، سینما و تئاتر، آرایشگاه ها، برگزاری نماز آدینه بوده و ممنوع بودن برگزاری هرگونه آزمون حضوری جزو گروه 3 شغلی است.

گروه های شغلی 4، شغل هایی از جمله برگزاری مراسم های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش ها، فعالیت باشگاه های ورزشی، مدارس شبانه روزی، کافه و قهوه خانه هاست.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تهرانی ها در روزهای محدودیت های کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تهرانی ها در روزهای محدودیت های کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید