افزایش امنیت وسایل نقلیه با پارچه های ضدحریق

به گزارش کلاه تهران، خبرگزاری خبرنگاران-پارچه خود خاموش شونده (پارچه نسوز) منطبق با استاندارد های جهانی؛ ایران ساخت شد.

افزایش امنیت وسایل نقلیه با پارچه های ضدحریق

به گزارش خبرگزاری کلاه تهران، معمولا پارچه های نسوز از مواد غیر قابل اشتعال تهیه می شوند و مقاومت حرارتی بالایی دارند. اما پارچه های فراوریی شرکت دانش بنیان تیزتک، حتی اگر در دمایی بالاتر از آستانه تحملشان نیز قرار بگیرند، نه تنها شعله ور نمی شوند بلکه قادرند خود را خاموش نمایند. اگر دما بیش از حد بالا رود، الیاف پارچه تجزیه شده و از بین می رود.

این شرکت دانش بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با اتکا به دانش و تخصص فناوران خود توانست پارچه های ضد حریق فراوری کند. پارچه ها به شکل معمول از الیاف طبیعی، مصنوعی و یا ترکیبی از هر دو تهیه می شوند. اگر پارچه از جنس الیاف طبیعی باشد، در صورتی که آن را بسوزانید به شکل پودر در می آید، در حالی که پارچه های با الیاف مصنوعی پس از سوختن گوله خواهند شد.

اما این محصول به صورت ترکیبی از الیاف طبیعی پشم و الیاف مصنوعی پلی استر تهیه شده است. این شرکت با بهره گیری از فرمولاسیون های شیمیایی و پلی استر های داخلی، خواص پلی استر کاربردی در این پارچه ها را بومی سازی نموده است و از آن برای فراوری روکش جایگاه و کف پوش های خود خاموش شونده استفاده می نماید.

پارچه های روکش جایگاه فراوریی این مجموعه، نه تنها از مواد خود خاموش شونده فراوری شده، بلکه دارای خاصیت آنتی باکتریال نیز هستند. جایگاه های وسایل نقلیه به علت تماس مداوم با بدن افراد مختلف و تعریق این افراد، محل مناسبی برای رشد قارچ و باکتری هاست. روکش های آنتی باکتریال از انتقال و رشد باکتری ها، قارچ ها و میکرو ارگانیسم های بیماری زا جلوگیری می نمایند. خاصیت آنتی باکتریالی این پارچه پس از شستشو نیز حفظ شده و از بین نخواهد رفت.

از دیگر خصوصیات روکش جایگاه آبگریز بودن آن است. پوشش های ابگریز اجازه نفوذ مایعات به بافت پارچه را نمی دهند و قطرات کروی شکل مایع تنها بر روی سطح پارچه می غلتند. در صورتی که چای، قهوه و یا مایعات دیگری روی این نوع پارچه ریخته گردد، خاصیت آبگریزی آن نه تنها از کثیفی و باقی ماندن لک جلوگیری می نماید، بلکه گرد و خاک موجود رو سطح پارچه را نیز از بین می برد.

این روکش ها و آستری های جایگاه که با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراوری شده در صنایع هواپیمایی، ریلی، جاده ای، سالن های همایش، هتل ها و ... قابل استفاده است.

منبع: خبرگزاری آریا

به "افزایش امنیت وسایل نقلیه با پارچه های ضدحریق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش امنیت وسایل نقلیه با پارچه های ضدحریق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید