کم بارشی و خشکسالی در سال 1400 بسیار جدی است

به گزارش کلاه تهران، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه شرایط کم بارشی و خشکسالی بسیار جدی است و سال جاری بدترین نوع خشکسالی را تجربه می کنیم، گفت: سال زراعی1400-1399 یکی از بدترین سال ها برای کشور به خصوص منطقه جنوب و جنوب شرق کشور است.

کم بارشی و خشکسالی در سال 1400 بسیار جدی است

به گزارش کلاه تهران به نقل از ایرنا، احد وظیفه درباره شرایط خشکسالی در ایران اضافه نمود: کم بارشی سال جاری فقط محدود به ایران نیست، بلکه تمام خاورمیانه و منطقه آسیای میانه را تحت تاثیر قرار داده است، عربستان، اردن، ترکیه، شرق افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان را هم تحت تاثیر قرار داده است.

وی اضافه نمود: سال جاری بارش ها در ایران کمتر از نرمال (میانگین بلند مدت) است و به صورت فراگیر در بیشتر استان ها با اثرات ناگوار کم بارشی روبرو هستیم تا جایی که در بعضی شهر ها و روستا ها مشکل تامین آب شرب وجود دارد.

وظیفه با بیان اینکه در پی کم بارشی تعداد زیادی از روستا ها و شهر ها با تانکر آبرسانی می گردد، گفت: کمبود و تنش آبی اولویت سنجی می گردد که اولویت نخست تامین آب شرب شهر ها و روستا ها است وبعد نوبت به بخش کشاورزی و حیوانات و طبیعت می رسد و به همین علت شاهد پخش فیلم ها و عکس هایی در فضای مجازی هستیم که مثلا اسب های وحشی در قزاقستان تلف می شوند و یا گاومیش ها در هورالعظیم در پی آب، سرگردان هستند.

وی با اعلام اینکه سال جاری بدترین نوع خشکسالی را تجربه می کنیم، گفت: در چند سال اخیر تجربه مختلفی از خشکسالی را داشتیم. سال زراعی 97-96 خشکترین سال بود، سال 98-97 به علت سیل گلستان و خوزستان 40 درصد بارش ها نسبت به نرمال بیشتر بود و سال99-98 سال پربارشی بود؛ اما اکنون یعنی سال زراعی1400-99 یکی از بدترین سال ها برای کشور به خصوص در بخش جنوب و جنوب شرق است.

به گفته ئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، در جنوب وجنوب شرق کشور 85 درصد زیر نرمال بارندگی داشتیم و کم بارشی بسیار جدی است و در تامین آب شرب شهر ها و روستا ها تاثیر گذاشته است.

به گفته وظیفه اکنون در آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گیلان و مازنداران و قزوین و تهران 25 درصد بارش ها زیر نرمال بوده است و در زنجان، کرمانشاه، لرستان و کهکیلویه و بویر احمد، کم بارشی 50 درصد زیر نرمال است.

به گزارش ایرنا، تازه ترین گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی بیانگر آن است که از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه1399) تا هفتم تیرماه 129.9 میلی متر بارش رخ داده و این درحالی است که در دوره بلندمدت 224.3 میلیمتر بارندگی رخ داده و این موضوع کاهشی به اندازه 42.1 درصد را نشان می دهد.

این اندازه کاهش بارش اثر منفی خود را بر روی موجودی مخازن سد ها گذاشته و سبب کاهش بیش از 49 درصدی آب موجود در مخازن سد ها شده که همین امر تامین آب را با چالش های جدی همراه نموده است.

براساس گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی، از ابتدای تیرماه تا هفتم این ماه، فقط یک دهم میلی متر بارندگی روی داده که در مقایسه با دوره بلندمدت که 0.9 میلیمتر بوده، کاهشی 86.7 درصدی را نشان می دهد.

منبع: جام جم آنلاین

به "کم بارشی و خشکسالی در سال 1400 بسیار جدی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کم بارشی و خشکسالی در سال 1400 بسیار جدی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید