هشدار روسیه درباره احتمال خارج شدنش از شورای اروپا

به گزارش کلاه تهران، نماینده روسیه در شورای اروپا با اشاره به اینکه این ارگان اروپایی در حال سپری کردن یک بحران جدی است، نسبت به امکان خروج این کشور از کنوانسیون حقوق بشر اروپا و حتی خود شورای اروپا، در صورت عدم دستیابی به توافق، هشدار داد.

هشدار روسیه درباره احتمال خارج شدنش از شورای اروپا

به گزارش گروه بین الملل کلاه تهران، ایوان سلطانوفسکی کننده دائم روسیه در شورای اروپا در مصاحبه با خبرگزاری نووستی، بعید ندانست که در صورت عدم حل و فصل اختلافات دوجانبه، روسیه ممکن است از کنوانسیون اروپا درباره حقوق بشر و حتی از خود شورای اروپا خارج شود.

این دیپلمات گفت: ما در حال بررسی همه گزینه ها در روند توسعه اوضاع، از جمله از نقطه نظر عواقب تصمیمات برای سیاست خارجی روسیه و برای روابط بین المللی در کل قاره اروپا، هستیم. البته مقامات مسکو پشیمان نیستند که دوره عضویت روسیه در شورای اروپا، به مدرنیزه سازی سیستم حقوقی، انسانی سازی محکومیت ها، سیستم های زندان و همگرایی آموزش در روسیه با سیستم آموزشی اروپا کمک کرده است.

سلطانوفسکی در این مصاحبه که به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس شورای اروپا انجام شد، همچنین گفت که روسیه با تمامی ارگان های شورای اروپا، بغیر از مجمع پارلمانی شورای اروپا همکاری سازنده ای دارد.

کننده روسیه افزود: شورای اروپا طی هفتاد سال اخیر توانسته بعنوان اصلی ترین ارگان حقوقی واحد در اروپا مطرح باشد. بزرگترین دستاورد آن نیز مکانیزم مشترک اروپایی در زمینه حقوق بشر است که این امکان را بوجود آورده تا همه شهروندان اروپایی بتوانند روی این مسئله حساب کنند که بطور یکسان از حقوقشان دفاع می شود.

شورای اروپا در حال سپری کردن یک بحران مالی و سیستماتیک است

وی در عین حال یادآور شد: البته برکسی پوشیده نیست که شورای اروپا در حال حاضر دچار بحران شده و در بهترین وضعیت خویش قرار ندارد. این ارگان در حال سپری کردن بحران مالی و سیستماتیک است که علت آن فرسایش در روابط بین المللی کنونی بر اساس برابری کشورها، هماهنگی ارزش همکاری های بین المللی و استفاده از آن برای رسیدن به اهداف برخی کشورهای خاص است.

به گفته وی، شورای اروپا اکنون در وضعیت بسیار حساسی واقع شده است: آیا می تواندبر این بحران فایق آمده و شکل کنونی خود را حفظ کند یا موقعیت یک ارگان واحد اروپایی خود را از دست خواهد داد.

سلطانوفسکی گفت: به عقیده من، همه کشورهای عضو شورای اروپا باید وضعیت کنونی آن را با توجه به منافع بلندمدت ارزیابی کرده و اراده سیاسی لازم برای فایق آمدن بر این بحران را نشان دهند.

لازم به یادآوری است که در سال های 2014 و 2015 کنندگان پارلمانی روسیه به خاطر مواضع وضعیت بوجود آمده درباره شبه جزیره کریمه، برخی حقوق خویش در مجمع پارلمانی شورای اروپا را از دست دادند. مسکو نیز در اعتراض به این وضعیت، از آن به بعد از شرکت در نشست های این مجمع خودداری کرده است.

مجمع عمومی شورای اروپا اکنون اعتراف می کندکه اقدامات روسیه منجر به مسائل مالی شده و مجبور شد تا حدود ده درصد از بودجه این ارگان را کاهش دهند. این مجمع در نشست ماه آوریل خود با اکثریت آراء، قطعنامه ای را به تصویب رساند که در آن برای نخستین بار از زمان بروز بحران دوجانبه، از روسیه خواسته شده تا هیئت کنندگی خود را تشکیل داده و همچنین سهم خود از بودجه شورای اروپا را نیز بپردازد.

مقامات مسکو اعلام کرده اند که علاقه ای به خارج شدن از شورای اروپا ندارند، ولی اقدامات تبعیض آمیز در برخورد با هیئت کنندگی روسیه باید بر اساس اصول مورد قبول خود این ارگان اصلاح شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "هشدار روسیه درباره احتمال خارج شدنش از شورای اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار روسیه درباره احتمال خارج شدنش از شورای اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید