طلوع کشتی فرنگی از جغرافیای فارس، پدیده هایی که جهانی شدند

به گزارش کلاه تهران، خبرنگاران - گروه استان ها: فرنگی کاران استان فارس نمایش خیره کننده ای در رقابت های جهانی نروژ داشته اند. عملکرد کشتی گیران فرنگی استان فارس در المپیک و بعلاوه در بازی های جهانی نروژ نشان داد که فارس به خوبی توانسته در این رشته حرف برای گفتن داشته باشد.

طلوع کشتی فرنگی از جغرافیای فارس، پدیده هایی که جهانی شدند

کشتی گیران استان فارس حالا پدیده های این رشته در سطح کشور و دنیا به تعداد می فرایند.

ظهور پدیده جدیدی از کشتی فارس

میثم دلخانی که در وزن 63 کیلوگرم نخستین حضور خود در پیکارهای دنیای بزرگسالان را تجربه می نماید، پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم بانتیجه قاطع 9 بر صفر از سد فرنگی کار آلمانی گذشت و در مرحله یک چهارم نهایی در یک رقابت سخت و نفس گیر باتساوی 3 بر 3 مقابل تمیروف اکراینی و بدلیل کسب امتیاز آخر، راهی دور نیمه نهایی شد.

اوج درخشش میثم مقابل ممدوف از جمهوری آذربایجان بود که در فاصله یک دقیقه با اجرای سالتو باراندازهای ناب و دیدنی خود و خاک کردن حریف، توانست این کشتی گیر را هم باامتیاز فنی 9 بر 0 زمین گیر کند و با اقتدار تمام راهی رقابت نهایی شد تا امشب برای کسب نشان ارزشمند طلای دنیا مقابل ابولادزه گرجستانی رودر رو گردد.

دلخانی در تبادل نظر با کلاه تهران، ضمن ابراز خوشحالی از این موفقیت و قدردانی از سرمربی تیم ملی بدلیل اعتماد به وی و بعلاوه قدردانی از حمایت های موسایی رئیس هیأت کشتی فارس، از هم وطنان و هم استانی های خود خواست تا برای ایستادن برسکوی قهرمانی دنیا او را دعا نمایند.

طلایی دیگر در انتظار قهرمان المپیک

اما در وزن 67 کیلوگرم، محمدرضا گرایی که چندی پیش در بازی های المپیک توکیو شگفتی ساز شد و به مقام قهرمانی المپیک رسید، در رقابت های دنیای نروژ پس از استراحت در دور نخست به مصاف شیمویامادا از ژاپن که اسم قهرمانی آسیا را یدک می کشید رفت و درحالیکه 6 بر 1 از حریف تند و تیز خود عقب بود، در دقیقه انتهای حریف ژاپنی را با یک کمرگیری بی نقص ضربه فنی کرد و راهی دور یک چهارم نهایی شد.

گرایی در این مرحله، نسخه جعفراف از آذربایجان را در فاصله 2 دقیقه پیچید و با دو سالتوبارانداز ناب و کسب امتیاز عالیِ 10 بر 0 به جمع چهار کشتی گیر برتر این وزن پیوست.

محمدرضا همچون المپیک، مجدد در نیمه نهایی مقابل زوئیدزه گرجستانی ایستاد و باتوجه به انگیزه بالای حریف گرجی برای پیروزی مقابل گرایی و انتقام شکست در المپیک، این نبرد تا ثانیه های انتهای با فزونی 6 بر 4 زوئیدزه پیش رفت و درحالیکه نفس ها در سینه حبس شده بود و تنها در یک ثانیه مانده به انتها کشتی، محمدرضا در خارج از دایره تشک به پشت حریف خود رسید و داوران 2 امتیاز دیگر به قهرمان المپیک دادند تا نتیجه به تساوی 6 بر 6 کشیده گردد که با درخواست بازبینی مربی گرجستانی و رد اعتراض این مربی، یک امتیاز دیگر هم به گرایی تعلق گرفت و نماینده کشتی ایران و استان فارس جواز حضور در پیکار نهایی را کسب کرد.

محمدرضا گرایی که برای تصاحب نشان طلای دنیا باید امشب مقابل نظیر عبدالله یف از روسیه سرشاخ گردد در تبادل نظر با کلاه تهران این موفقیت خود را مدیون دعای خیر مردم دانست و از هم وطنان و همشهریان خود خواست، در رقابت فینال او را فراموش ننمایند تا مدال خوشرنگ طلای دنیا را برای علاقمندان به کشتی به ارمغان آورد.

سومین برنزدنیا برگردن برادر بزرگ تر

نفر پنجم المپیک، کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی و برادر بزرگ تر محمدرضاگرایی هم در وزن 77 کیلوگرم که با شکست مقابل ولاسوف قهرمان چنددوره ای دنیا و المپیک از روسیه به گروه شانس مجدد رفته بود، روز آدینه با فزونی قاطع 9 بر 0 مقابل حریف قزاقستانی و لوای مجارستانی توانست برسکوی سوم دنیا بایستد و سومین مدال برنز دنیای خود را صید کند.

محمدعلی گرایی هم در تبادل نظر با کلاه تهران ضمن قدردانی از حمایت مردم خوب استان فارس، از هم وطنان و همشهریان خود خواست تا برای موفقیت برادرش و میثم دلخانی در رقابت فینال، دعا نمایند.

از دست دادن مدال دنیای با دو غفلت

چهارمین نماینده فارس در پیکارهای دنیای نروژ، بود که در وزن 72 کیلوگرم باوجود عدم دستیابی به مدال و کسب مقام پنجم، عملکرد قابل قبولی در نخستین تجربه خود از رقابت های دنیای بزرگسالان را برجای گذاشت.

مختاری پس از فزونی های قاطع و کسب امتیاز عالی مقابل حریفان خود به مرحله نیمه نهایی قهرمانی دنیا صعود کرد اما در ادامه راه با دو شکست پیاپی از دستیابی به مدال بازماند و نفر پنجم دنیا شد.

مختاری که در 2 سال گذشته فرایند روبه رشد بسیار خوبی از خود نشان داد و توانست نظر محمدبنا را به خود جلب کند، پس از کسب مقام پنجم دنیا در تبادل نظری اختصاصی با کلاه تهران گفت: دوست داشتم در نخستین تجربه دنیای خود با دست پر به شیراز برگردم اما یک غفلت باعث شد مدال طلای من به مدال برنز مبدل گردد و با یک غفلت دیگر، مدال برنز را هم از دست دادم و می توانستم صاحب مدال شوم اما قول می دهم در سال بعد جبران کنم.

پیکارهای کشتی فرنگی قهرمانی دنیا، شامگاه یکشنبه با برگزاری رقابت های نهایی سه وزن دیگر در شهر اسلو نروژ به انتها می رسد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "طلوع کشتی فرنگی از جغرافیای فارس، پدیده هایی که جهانی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طلوع کشتی فرنگی از جغرافیای فارس، پدیده هایی که جهانی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید