صاعقه های هولناکی که از زلزله مرگبارترند!

به گزارش کلاه تهران، صاعقه های پرتوریا

تا به حال به منشا صاعقه یا رعد و برق فکر نموده اید؟ آیا تا به حال داستان هایی که در خصوص این پدیده طبیعی را که تعریف می نمایند، شنیده اید؟ سوال های بسیاری در این زمینه وجود دارد اما در نهایت ما باید به شما بگوییم که پدیده صاعقه در همه آسمان های تمامی این کره خاکی اتفاق می افتد و اتفاقی شایع است اما، در آسمان یکی از کشورهای قاره آفریقا، وقوع این پدیده به همین سادگی ها هم نیست. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با هم آنالیز کنیم که منشا عجیب صاعقه های پرتوریا در آسمان آفریقای جنوبی چیست.

صاعقه های هولناکی که از زلزله مرگبارترند!

آذرخش هایی که در آسمان کشور آفریقای جنوبی اتفاق می افتد، در آسمان، پرتو های زیبایی ایجاد می نماید. اثر این پرتو ها به قدری صحنه ای زیبا ایجاد می نماید که کم کم تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری این کشور تبدیل شده است و یکی از جاذبه های گردشگری این کشور و شهر پرتویا به شمار میرود. دانشمندان پدیده های جوی و هواشناسی معتقدند که در هر ثانیه نزدیک به 100 صاعقه درکل کره زمین ایجاد می شود که دارای انواعی مختلف و اثرات جانبی مختلف تری است. اما آذرخش هایی که در شهر پرتوریای آفریقای جنوبی در آسمان این شهر پدید می آیند، از نظر شکل، میزان و قدرت از صاعقه های مشابه دیگر نیز متفاوت تر است و با تمام نقاط دیگر دنیا از همه نظر فرق دارد. این صاعقه ها به تعداد بسیار زیادی رخ می دهند به صورتی که دیگر برای اهالی این شهر عادی شده اند. حال شاید به این فکر کنید که دلیل این پدیده آسمانی آن هم فقط در آسمان شهر پرتوریا چه می تواند باشد؟ ما به سوال شما پاسخ خواهیم داد. دلیل بروز این صاعقه ها در پرتوریا به نسبت کل کشور آفریقای جنوبی به این دلیل است که این کشور به سبب واقع شدن در نیم کره جنوبی زمین و در نزدیکی به قطب جنوب و بعلاوه قرار گرفتن در قسمت انتهایی قاره آفریقا در بین دو اقیانوس بزرگ هند و اطلس با داشتن آب های گرم وآب های سرد، با جمع شدن همه این عوامل در کنار هم، که هر کدام هم جدای از صفات گفته شده، دارای ویژگی های خاصی نیز هستند، مقدمه ای بر شرح علمی این پدیده در آسمان پرتوریا است. این صاعقه ها از ماه اکتبر (مهر)، و برابر با فصل بهار در آفریقای جنوبی شروع می شود و تا آخر فصل پاییز در کشور آفریقای جنوبی که مصادف با ماه ژوئن (خرداد)، ادامه دارد. شکل بروز این صاعقه ها به این صورت است که معمولا خوشه ای بزرگ و ممتد و با قدرت آزاد سازی انرژی و برق زیاد به گونه ای که همانند چشم به هم زدن باشد در آسمان پدیدار می شود و در 8 نقطه قدرت و نور خود را اشاعه می دهد.

این نقاط همگی دارای صائقه های خوشه ای شکل کوچک و بزرگ در تمامی سطح آسمان پرتوریا هستند. اگر به آفریقای جنوبی سفر کردید حتما در هنگام بازدید از شهر پرتوریا، زمانی که این صاعقه ها بروز می نمایند، دست از هر کاری که در حال اجرا آن هستید بکشید و به تماشای این پدیده زیبا بپردازید. یادتان نرود این پدیده دارای قدرت بسیار زیادی است و حتما در مکانی ایمن به تماشای آن ها بپردازید. البته حتما این نکته را باید بدانید که این پدیده طبیعی و البته زیبا، سالانه خسارات زیادی به طبیعت آفریقای جنوبی وارد می نماید و همواره این کشور در حال صدمه تماشا و بازسازی کردن خسارات این پدیده است. سالانه به طور میانه این پدیده 100 کشته به جای می گذارد و خسارات بسیار زیادی به وسایلی که در سر راه خود واقع شده است وارد می نماید. در حد فاصل بهار تا پاییز به راحتی می توان شاهد اثرات تخریبی این پدیده بر بخشی از جاده ها و حتی گوشه هایی از ساختمان های پرتوریا، به وسیله آذرخش بود. با وارد کردن کلید واژه های مربوط به این پدیده در موتورهای جستجوی اینترنتی، اتفاقاتی که معلول این پدیده هستند را پیدا نموده و مطالعه کنید. آخرین باری که این پدیده رخ داد، مصادف با 26 آبان سال جاری بوده است که بر فراز مزرعه ای بر بالای آسمان مزرعه ای در استان کوزولوناتال در اطراف بندر دوربان که محل برگزاری جشن ازدواج دو جوان بود رخ داد و البته صدمات زیاد و جبران ناپذیری بر آن وارد ساخت. این صاعقه ها به خاطر بار الکتریکی بالایی که دارند، بیشترین صدمات را به وسایل و تجهیزات الکتریکی منازل و اداره ها وارد می نمایند.

به این خاطر که وقوع این پدیده در آفرقای جنوبی حتمی است و جزئی از طبیعت و جاذبه های این کشور شده است، هر چند که خطرناک باشد اما رقم و آمار رسمی از خسارات اقتصادی در نتیجه این پدیده را هیچ گاه اعلام ننموده اند اما چیزی که پر واضح است این است که این پدیده سالانه خسارات قابل توجهی از نظر اقتصادی و غیر اقتصادی وارد می نماید. پیش از ایجاد رعد و برق، ابرها طی یک سری فرایندهایی شیمیایی، بار الکتریکی به خود می گیرند که این بار معمولا مثبت است و بر روی سطح زمین بار منفی به آن ها القا می شود. به این ترتیب این مجموعه ابرهای معلق در هوا و زمین به یک خازن انرژی بسیار بزرگ تبدیل می شوند که لحظه به لحظه بار الکتریکیشان بیشتر می شود و بر اساس این اختلاف پتانسیل دو قطب آن هر لحظه افزوده می شود و خاتمه اندازه این بار الکتریکی به قدری زیاد می شود که اختلاف پتانسیل بین ابر و زمین به قدرت 10 تا 100 میلیون ولت می رسد. اگر انسان این پدیده طبیعی و همواره رازگونه را می توانست رمز گشایی کند که در واقع نوعی فراوری انرژی برق و تخلیه آن در طبیعت است، می توانست به رازهای فراوری این انرژی، حرکت و تخلیه آن پی ببرد و گامی بزرگ در علم و فناوری فراوری برق بردارد.

در این میان برخورد مردم آفریقای جنوبی در نوع خود منحصر به فرد است، مثلا در بین مردم قبیله زولو و یا دیگر قبیله های آفریقایی، باورهای خرافی زیادی وجود دارد به این ترتیب که اگر رعد و برق باعث مرگ کسی شود، مردم برای آن فرد کشته شده، مراسم سوگواری به هیچ عنوان برگزار نمی نمایند و حتی او را دفن هم نمی نمایند، البته در این میان سفید پوستان مهاجر که اکثرا اروپایی هستند، بدون توجه به این خرافات کشته شدگان خود را دفن می نمایند. در این کشور اگر درختی به وسیله رعد و برق تخریب و واژگون شود، محال است که مردم از چوب آن استفاده نمایند و اگر حتی رعد و برق به حیوانات بگیرد، گوشت آن را به هیچ عنوانی استفاده نمی نمایند، اما برخلاف رویه شان برای انسان های کشته شده در اثر رعد برق، حیوانات مرده را دفن می نمایند.

منبع: الی گشت

به "صاعقه های هولناکی که از زلزله مرگبارترند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صاعقه های هولناکی که از زلزله مرگبارترند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید