شهر خاموش روایتی از زندگی در روزگار کرونا

به گزارش کلاه تهران، خبرنگاران/خراسان رضوی شهر خاموش با نگاهی چند جانبه نگر کرونا را معرفی نموده و روایتی از زندگی اجتماعی در دوران شیوع این ویروس را توضیح می دهد.

شهر خاموش روایتی از زندگی در روزگار کرونا

همه گیری کرونا از جمله پدیده هایی است که این روزها سراسر دنیا را با خود درگیر نموده است. این ویروس به تنهایی توانسته بر روی همه جنبه های زندگی بشر تأثیر گذارد. در میانه این همه گیری هنرمندان نیز از این موضوع غافل نمانده اند و در آثار خود به شکل های مختلفی به این پدیده پرداخته اند. در این میان نویسندگان مختلفی در ایران و دنیا کتاب هایی با مضامین کرونایی به چاپ رسانده اند که مطالعه آن ها می تواند سرگرمی مناسب در خانه نشینی هایی باشد که این بیماری بر ما تحمیل نموده است. شهر خاموش کتابی است که ضمن معرفی ویروس کرونا به آنالیز مسائل مختلف اجتماعی آن می پردازد.

مهری عاقبتی، کارشناس اداره کل کتابخانه های خراسان رضوی، در گفت وگو با کلاه تهران، اظهار کرد: کتاب شهر خاموش؛ کرونا و زندگی اجتماعی توسط امیر مولوی نوشته شده و به توضیح زندگی اجتماعی در ایام شیوع ویروس کرونا پرداخته است.

وی ادامه داد: این کتاب نگاهی چند جانبه نگر به بحران کرونا دارد و ضمن معرفی این ویروس و تأثیرات آن بر روی بدن انسان، تاریخچه و ردپای شیوع کرونا را توضیح داده شده است.

عاقبتی با بیان این که این کتاب در سال 1399 توسط انتشارات ندای معاصر در 162 صفحه به چاپ رسیده است، توضیح داد: کرونا از کران تا کران، غم نان و بیم جان، جولان کرونا در حاشیه ها، زندگی، معلولیت و کرونا، کووید 19 و 10 تهدید برای بچه ها، بازگشت به قاعده راز بقا، تصویر رسانه ای و اجتماعی کرونا، کرونا و مدیریت بحران، سوگیری مداخله و نبود نظام رفاه اجتماعی، کرونا و مناسک دینی، مرگ کرونایی و تنهایی در عبور از دنیا و سوگواری خاموش، کرونا و بدنامی اجتماعی مبتلایان، کرونا و تهدید سلامت روان، کوشش همدلانه ستون تاب آوری ایام کرونایی و دنیا پساکرونا عناوین فصول این کتاب را تشکیل می دهند.

امیر مولوی، نویسنده شهر خاموش، نیز در مقدمه این کتاب آورده است: همه گیری کووید19 معضل قرن جدید و زمینه شکل گیری بحران های زیستی و اجتماعی گسترده و پیچیده برای کشورها است و کوشش دنیا برای به حداقل رسانی مخاطرات این بحران در جریان است و همه دولت ها به سیاق و توانشان وارد عمل شده اند. ایران نیز درگیر این بحران عظیم شده و بر اساس قرائن و شواهد و داده های موجود تا ماه های آینده نیز ابعاد و عوارض بحران تداوم خواهد داشت و مطالعه و شناخت تاثیرات بحران بر رفتارها و هنجارهای انسانی و تصمیم های مسئولان اهمیت زیادی دارد. هیچ تضمینی نیست که ویروس کرونا ناپدید گردد و ممکن است همیشه باقی بماند و با توجه به چندوجهی بودن بحران کرونا فائق آمدن بر آن مستلزم یادگیری انطباقی است و برای این بحران همان اندازه که توجه به مسایل بهداشتی مهم است باید جنبه های اجتماعی این همه گیری نیز در بوته نقد و نظر باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شهر خاموش روایتی از زندگی در روزگار کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر خاموش روایتی از زندگی در روزگار کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید