دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، جزو اولین آثار ثبت شده در کشور

به گزارش کلاه تهران، خبرنگاران/زنجان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان تاکید نمود: عواملی همچون یک دستی مردم٬ نوحه های خاص و ... سبب ثبت ملی دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان شده است.

دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، جزو اولین آثار ثبت شده در کشور

یحیی رحمتی در گفت وگو با کلاه تهران، با اشاره به ثبت ملی میراث ناملموس در کشور، گفت: بخش قابل توجهی از این آثار مربوط به استان زنجان است و آنچه مورد توجه قرار گرفته است، مرتبط بودن پنج اثر با آیین عزاداری محرم است.

وی اضافه کرد: این آثار را می توان تعزیه زنجان٬ دسته عزاداری حسینیه اعظم٬ مراسم عزاداری سومین روز شهادت امام حسین (ع)٬ رجزخوانی هیئت عزاداری فیضیه زنجان و دسته عزاداری زینبیه دانست که در زمینه عزاداری ایام محرم هستند.

این مسئول اعلام کرد: آنچه دسته عزاداری حسینیه و زینبیه زنجان را خاص نموده است یکدستی مردم٬ جدا بودن از علم و کتل٬ نوحه های خاص٬ پیوستن خودجوش مردم به این دسته عزاداری و نذورات و اعتقادات مردم برای حاجت دریافت است.

وی اظهار کرد: مراسم دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان که جزو اولین آثار ثبت شده در کشور است را می توان پس از منا، بزرگ ترین قربانگاه دنیا اسلام دانست.

رحمتی توضیح داد: این مراسم دی ماه سال 87 با شماره 10 در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شده و پس از آن نیز در شهریورماه سال 91 دسته عزاداری زینبیه اعظم با شماره 722 ثبت ملی شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، جزو اولین آثار ثبت شده در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، جزو اولین آثار ثبت شده در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید