درج قیمت تولیدکننده روی کالاها چه فایده ای دارد؟

به گزارش کلاه تهران، محاسن و معایب درج قیمت فراوری کننده بر روی کالاها در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب مطرح و آنالیز شد.

درج قیمت تولیدکننده روی کالاها چه فایده ای دارد؟

به گزارش کلاه تهران، محاسن و معایب درج قیمت فراوری نماینده بر روی کالاها 9 دی ماه در گفت و گوی ویژه خبری با حضور عباس تابش مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان و مهدی طغیانی عضو کمیسیون مالی مجلس مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

مهدی طغیانی عضو کمیسیون مالی مجلس با اشاره به اینکه در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تصریح شده است که شفاف سازی و سهم بری در نظام توزیع چگونه باید باشد گفت: باید دید که چه اتفاقی می افتد و چقدر سهم فراورینماینده و چقدر سهم توزیع نماینده است، از سال 92 تا به امروز در پی چاره جویی در این خصوص هستیم.

وی با اشاره به اینکه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در عرصه اجرا باید خود را نشان دهد اضافه کرد: در مطالعات جهانی که در حوزه نظام توزیع داریم، هیچ جایی نداریم که قیمت مصرف نماینده کالا درج نگردد البته در تمام واحدهای صنفی باید قیمت مصرف نماینده درج گردد.

عضو کمیسیون مالی مجلس ادامه داد:سهم واحدهای بزرگ در سال های اخیر به خطر افتاده است، شبکه های توزیع میانه و بزرگ توسعه یافته است به طوری که این شبکه ها با فراوری نماینده قرارداد می بندند.

طغیانی بیان نمود: این فروشگاه ها امکانات فراوانی دارند و مانند واحدهای خرد مستقل نیستند که توانایی پایینی داشته باشند. آنها در واحدهای فراوریی خط فراوری را اجاره می نمایند مثلا می گویند از امروز تا یک ماه آینده فراوریات را خریداری می نمایند به شرط اینکه عدد مد نظر آنها بر روی کالا درج گردد و عملاً سیستم های پخش و توزیع معین قیمت می نمایند.

وی با اشاره به اینکه در یک زمانی صد درصد واحدهای عرضه نماینده ما واحدهای خرد مستقل بودند و رفته رفته طی سالهای اخیر واحدهای بزرگ و میانه شبکه ای و زنجیره ای جایگزین شده اند گفت: با استفاده از به اشتباه انداختن فکر مشتری کالا به فروش می رود، وقتی مشتری به این مغازه ها می رود می بیند که بعضی از کالاها با تخفیف های بالایی به آنها فروخته می گردد مثلاً 50 درصد که البته تعداد این کالاها محدود است، اما عملاً فکر مشتری به اشتباه می افتد و خرید انبوهی را از این واحدها انجام می دهد به خیال اینکه از تخفیف های بزرگ منتفع می گردد در حالی که این قیمت ها ساختگی است.

عضو کمیسیون مالی مجلس با اشاره به اینکه واحدهای بزرگ و میانه ما باید توسعه پیدا نمایند اظهار کرد: نباید به وسیله به غلط انداختن فکر مشتری این موضوع اتفاق بیفتد، مشتری نباید فکر کند که وقتی به این فروشگاه ها مراجعه می نماید با تخفیف های بزرگ کالا خریداری می نماید.

طغیانی ادامه داد: توزیع نماینده و شبکه توزیع سفارش می دهند و می گویند که چه قیمتی را درج نمایند و این تخلف است.

در ادامه عباس تابش مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان با اشاره به اینکه چاره ای به غیر از اینکه زنجیره را شفاف کنیم نداریم گفت: متاسفانه حلقه هایی که به هم متصل هستند را نداریم . باید ببینیم که چه راستای طی می گردد تا کالاها به دست مصرف نماینده برسد ، در این راستا چندین حلقه درگیر بوده و هیچ داد و ستد و فاکتور مشخصی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه اگر ابهامات برطرف گردد اتفاقات خوبی می افتد اضافه کرد: در بعضی از کالاها بیش از 100 درصد سهم بری بین شبکه فراوری نماینده و شبکه توزیع اتفاق می افتد. به استناد قانون برنامه 20 درصد سهم خرده فروشی را باید به سمت فروشگاه های زنجیره ای ببریم، عملاً این عدد پایین تر از 10 درصد است.

تابش اضافه کرد: باید بتوانیم رابطه بین فراوری نماینده و عرضه نماینده را شفاف کنیم تا بدانیم تخفیف ها و گرانفروشی ها به چه صورت است.

این مقام مسئول گفت: باید از ظرفیت خالی فراوری استفاده کنیم، باید از کسی که می خواهد خط فراوریی را به حرکت درآورد قدردانی کنیم زیرا فراوری صورت می گیرد اما اینکه استنباط گردد که اینها کل فراوری را می خرند و به آن جا می آورند، درست نیست زیرا بخشی از این فراوری در فروشگاه های زنجیره ای می آید و بخش دیگر در سایر شبکه ها توزیع می گردد.

وی با اشاره به اینکه ما این تخفیف ها را در شبکه های سنتی نمی بینیم و آنها از این مسئله شاکی هستند گفت: هر کسی از سهم بری منطقی خارج شده باشد حتماً اجحاف در حق مصرف نماینده نموده است.

مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان با اشاره به اینکه شبکه توزیع هم دارای نواقصی دارد گفت: در دولت سیزدهم بعد از حضور فاطمی امین یک سلسله از پروژه ها تعریف شده است که درج قیمت فراورینماینده یکی از این موارد است.

وی با اشاره به اینکه ما در پی احیای رابطه فراورینماینده و مصرف نماینده هستیم اظهار کرد: این شبکه هر چقدر بزرگتر می گردد باید شفاف تر باشد و مردم بدانند که کالاهایشان را به چه قیمتی خریداری می نمایند، از هر جایی ضرر برگردد خیر است.

تابش ادامه داد: برآورد اولیه ما از 80 هزار قلم کالا این است که در این 80 هزار قلم کالا سهم بری عادلانه رعایت نشده است. ما از 14 قلم کالا کار را آغاز نموده ایم و هفته بعد آن را توسعه خواهیم داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "درج قیمت تولیدکننده روی کالاها چه فایده ای دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درج قیمت تولیدکننده روی کالاها چه فایده ای دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید