خیز نوجوان پر افتخار به سوی المپیک 2024

به گزارش کلاه تهران، راضیه شعبانی- البرز- خبرنگار:بانوان ورزشکار البرزی سال هاست که در رشته های متعدد افتخارآفرینی می کنند. کاراته نیز از ورزش های رزمی است که قهرمانان بسیاری در بخش بانوان دارد و بخش اعظمی از آنها هم از کاراته کاهای استان هستند.

خیز نوجوان پر افتخار به سوی المپیک 2024

زنان کاراته کا با تلاش و قدرت بسیار خود را به جایگاه های برتر رسانده اند. تینا نصیری متولد 81 با کسب بیش از 100 مقام در این رشته در جمع قهرمانان کاراته استان قرار گرفته و معتقد است که برای استعدادیابی باید شایسته سالاری حاکم بر تصمیم گیری ها شود. گفت وگوی کلاه تهران را با این ورزشکار می خوانید.

  • چطور با این رشته آشنا شدید؟

مادرم از فرهنگیان فردیس است و زمانی که 6 ساله بودم مرا در باشگاه کاراته ای که همکار مادرم مربی آنجا بود، ثبت نام کردند. بعد از مدتی که به شدت به کاراته علاقه مند شدم، در همان فردیس با مژگان قربانی مربی کاراته به صورت حرفه ای فعالیت خود را آغاز کردم.

  • تاکنون چه عناوینی کسب کرده اید؟

به دلیل علاقه ای که به این رشته داشتم، هدفمند وارد این رشته شدم و با تشویق خانواده ام و باانگیزه در بیشتر مسابقات شرکت کردم. تاکنون پیروز به کسب بیش از 100 مقام قهرمانی در سطوح ملی، آسیایی و بین المللی شده ام که از جمله آنها می توان به مقام نخست مسابقات جهانی باکوآذربایجان در سال 95، مقام اول مسابقات انتخابی تیم ملی در سال 96 و مقام سوم مسابقات جهانی ترکیه در همان سال، مقام دوم رنکینگ کاراته نوجوانان در سال 97 و قهرمان وزن منفی 52 کیلوگرم و کسب سهمیه المپیک بوینس آیرس در سال 97 اشاره کرد.

  • بزرگ ترین دغدغه شما در این رشته چیست؟

درواقع برای ورزشکاران بزرگ ترین دغدغه ای که مطرح می شود بحث مالی است. با توجه به این که من هم نوجوان هستم و هم تمامی هزینه ها از طرف خانواده ام تامین می شود، بزرگ ترین دغدغه برای من همین موضوع خواهد بود و از آنجا که حضور در مسابقات مهم به شمار می رود و هزینه اعزام به آنها به عهده خودمان است، این بحث پررنگ تر می شود.

  • به نظر شما چه موانعی برای ورزش قهرمانی در این رشته وجود دارد؟

در ورزش قهرمانی، آسایش فکری برای پیشبرد بهتر امور و تمرینات باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. در ورزش کاراته نیز توجه به شایسته سالاری که آسایش خاطر و حس اطمینان را به ورزشکار می دهد، از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین به نظر من همین موضوع مانعی برای ورزش قهرمانی در کاراته به شمار می رود.

  • فعالیت بانوان کاراته کا را نسبت به آقایان چطور می بینید؟

بانوان عملکرد بسیار خوبی دارند، اما فعالیت آنها در حاشیه قرار گرفته است، به طوری که توجه کمتری نسبت به آقایان به آنها می شود، در صورتی که ضرورت توجه به استعدادهای این ورزش به شدت احساس می شود. این در حالی است که این روزها بسکمک از ارتباطات به شکل گذشته و افکار سنتی در حال پیشروی است که همین موضوع باعث نادیده گرفته شدن بانوان می شود.

  • تعامل مسئولان استان و فدراسیون کاراته با ورزشکاران چگونه است؟

مسئولان استانی نسبت به فدراسیون توجه بیشتری به ورزشکاران دارند اما با این حال انتظاری که از آنها داریم و بهایی که باید به ورزشکاران داده شود، برآورده نمی شود. در حالی که بانوان ما از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و با عملکرد خود این موضوع را هم به همگان ثابت کرده اند.

مسئولانباید برای این که در آینده هم نتایج و پیروزیت های چشمگیری داشته باشیم، به استعدادها و نخبه های این ورزش توجه و آنها را برای حضور در مسابقات تشویق کنند تا ورزشکاران ضمن کسب تجربه، آمادگی لازم را برای نتایج بهتر داشته باشند. همچنین آنها می توانند با ارزش گذاری در رشته کاراته به ویژه در بخش بانوان، آینده نه چندان دور این رشته را تامین و درخشان تر کنند. نکته مورد توجه دیگر هم عدم گرایش حامیان مالی به این رشته در بخش بانوان است، زیرا برعکس آقایان، پخش مسابقات بانوان در رسانه های تصویری حتی با پوشش کاملی که دارند ممنوع است.

  • چه برنامه ای برای آینده دارید؟

از آنجا که هدفمند وارد عرصه حرفه ای این رشته شده ام، بنابراین عضویت در تیم ملی و کسب سهمیه المپیک 2024 در اولویت من است که از همین حالا برای رسیدن به آن تلاش می کنم و امیدوار هم هستم با دستیابی به آن پیروزیت های بیشتری کسب کنم.

  • و سخن آخر؟

با وجود این که در ورزش بانوان ما محدودیت هایی بسکمک وجود دارد، اما امیدوارم همیشه در ورزش و زندگی با پیشرفت های بیشتری روبرو باشند و آینده خوبی در انتظار جامعه ورزشی بانوان باشد.

  • مدال طلای رقابت های آسیایی بر گردن تکواندوکار البرزی

تکواندوکار البرزی مدال طلای دهمین دوره مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا را از آن خود کرد. به گزارش ایرنا مبینا کلی وند ورزشکار البرزی پیروز شد در این دوره از رقابت ها و در وزن منفی 42 کیلوگرم مدال طلا را کسب کند. کننده وزن اولی تکواندوی دختران در مسابقات قهرمانی آسیا توانست با پیروزی برابر تمامی رقبای خود عنوان نخست و مدال طلا را کسب کند. کلی وند پس از یک دور استراحت، در نخستین گام به مصاف جید آیریش پاپا از فیلیپین رفت و نتیجه را 19 بر 4 به نفع خود به سرانجام رساند. در ادامه با اسل الشقیرات از اردن مشاخصه کرد و در حالی که 24 بر صفر جلو بود این هوگوپوش انصراف خود را در سرانجام راند دوم گفت تا مبینا برنده میدان باشد. مبینا در فینال سئو رین از کره جنوبی را 13 بر 4 شکست داد و به مدال طلا رسید. دهمین دوره مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا با حضور 331 تکواندوکار در اردن برگزار گشت.

  • سد بلند مسائل مالی

متاسفانه ورزش البرز به دلیل عدم حمایت مالی در سال های اخیر در تمام سطوح متحمل زیان های بسکمک شده است، به طوری که تمام هیات های ورزشی از وضعیت موجود گلایه دارند. با این وجود تعدادی از هیات های ورزشی با تمام مسائلی که دارند به دلیل داشتن مدیران پیروز و کارآمد، پیروزیت های بسکمک به دست آورده اند. نمونه شاخص این مطلب، هیات کاراته البرز است که با مدیریت محمد اکرمی توانسته است نتایج درخور توجهی را کسب کند و عملکرد پیروزیت آمیزی داشته باشد. حضور کاراته کایان البرزی در رده های مختلف تیم های ملی چه در بخش آقایان و چه در بانوان، نمایانگر این مطلب است که هیات کاراته البرز به عنوان برترین هیات ورزشی می تواند به عنوان یک الگو برای سایر هیات ها باشد. گفت وگوی کلاه تهران با محمد اکرمی رئیس هیات کاراته البرز را می خوانید.

  • وضعیت هیات کاراته البرز را چگونه ارزیابی می کنید؟

هیات کاراته البرز 6 سال پیاپی به عنوان هیات برتر استان و در سال 94 به عنوان برترین هیات ورزشی کشور از سوی فدراسیون کاراته و وزارت ورزش و جوانان انتخاب شد که در این انتخاب عوامل بسکمک نظیر میزبانی البرز از مسابقات کشوری، مدال آوری، حضور در تیم های ملی، استعدادیابی و توجه به رده های پایه دخیل بود که هیات کاراته البرز با کسب بیشترین امتیاز و بهترین عملکرد پیروز به کسب این رتبه شد.

  • این رتبه بندی در فعالیت هیات ها تاثیری دارد؟

به طور کل رتبه بندی می تواند باعث انگیزه و ترقی هر مجموعه ای شود، اما وقتی ما چند سال پیاپی در این رتبه بندی اول شدیم و هیچ حمایت و تقدیری از سوی مسئولان ندیدیم، دیگر این رتبه بندی ها برای ما فایده ای ندارد و تمام انگیزه های ما را از بین می برد، به طوری که ما تصمیم گرفتیم امسال در این ارزیابی شرکتنکنیم.

  • مسائل مالی که این روزها گریبانگیر ورزش البرز شده است، می تواند بازدارنده پیروزیت کاراته باشد؟

باید گفت خودگردانی و مدیریت هیات بدون کمک دولتی از دیگر توانمندی های هیات کاراته البرز بوده و چون من و همکارانم در این هیات از جنس کاراته هستیم و می خواهیم شاهد پیروزیت های ورزشکاران شهرمان در این رشته ورزشی باشیم، توانسته ایم از پس مسائل برآییم. درآمدزایی خانه کاراته استان کفاف نیازها را نمی دهد و گاهی مواقع مجبور می شویم از هزینه شخصی برای اجرایی شدن برنامه ها بهره بگیریم. بسیار پیش آمده برای مسابقات هزینه های چندده میلیونی را متقبل شده ایم، اما این روند تا کی می تواند ادامه داشته باشد. مسئولان باید بیشتر به هیات های ورزشی اهمیت بدهند.

منبع: همشهری آنلاین

به "خیز نوجوان پر افتخار به سوی المپیک 2024" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیز نوجوان پر افتخار به سوی المپیک 2024"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید