تالاب انزلی خشک می گردد؟

به گزارش کلاه تهران، هشدار برای خشک شدن تالاب بین المللی انزلی که در کنوانسیون جهانی رامسر هم ثبت شده است، این بار اما از سوی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست!

تالاب انزلی خشک می گردد؟

خشک شدن تالاب انزلی تا سال 1415؟

احمد لاهیجان زاده روز گذشته گفت: تالاب انزلی مشکل اساسی رسوب گذاری دارد و این فرایند افزایشی عمق تالاب را به شدت کاهش داده است.

او در نشست آنالیز شرایط تالاب های گیلان که در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار گردید، با بیان اینکه هر اتفاقی که در دریاری خزر می افتد بر زیست بوم تالاب انزلی بی تاثیر نیست، گفت: به علت تغییر اقلیم دریای خزر با پسروی آب روبرو است و با افزایش دما و تبخیر آب این فرایند کاهشی تا 2050 ادامه خواهد داشت.

لاهیجان زاده ادامه داد:با کاهش مساحت دریاچه خزر فاجعه ای در تنوع زیستی این دریا اتفاق خواهد افتاد و در حال حاضر در حوزه بندرانزلی به سمت کشور آذربایجان پسروی آب خزر کاملا مشهود است.

آنطور که معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفته اگر فرایند رسوبگذاری ها به همین منوال ادامه یابد تا سال 1415 بخش هایی از تالاب انزلی خشک می گردد.

چرا تالاب انزلی خشک می گردد؟

پیش از این نیز محمد درویش، فعال محیط زیست درباره شرایط تالاب انزلی به کلاه تهران گفته بود: متاسفانه بخش بزرگی از تالاب انزلی خشک شده است. مجموعه ای از دلایل در شرایط بد تالاب انزلی دخیل است. حق آبه تالاب داده نمی گردد، بارگذاری های زیادی که در بالادست انجام شده و کمیت و کیفیت آب ورودی به تالاب انزلی به شدت کاهش پیدا نموده است.

به گفته این فعال محیط زیست آب فاضلاب بندر انزلی بدون هیچگونه تصفیه ای وارد تالاب می گردد. مورد دیگری که درباره شرایط تالاب انزلی گفته می گردد موج شکن ها هستند. اما موج شکن چیست؟

پیش تر درویش در این مورد به کلاه تهران گفته بود: بندرها برای اینکه کشتی ها بتوانند به اسکله نزدیک شوند موج شکن هایی را ایجاد می نمایند که تنش های آبی را کم کند. این موج شکن ها سبب می گردد مقدار رسوب گذاری در محوطه تالاب انزلی افزایش پیدا کند و آرام آرام عمق تالاب کم می گردد و تالاب خشک گردد.

به عبارتی همه این موارد دست به دست هم داده است تا شاهد نابودی تالاب انزلی باشیم. تالاب انزلی هم از نظر تنوع زیستی گیاهان و جانوران مورد اهمیت است، هم از نظر جاذبه گردشگری. اما حالا فعالان محیط زیست و معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست برای خشک شدن این تالاب هشدار می دهند.

منبع: تجارت نیوز

به "تالاب انزلی خشک می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب انزلی خشک می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید