بیماری خاموش فشار خون عامل سکته های قلبی و مغزی

به گزارش کلاه تهران، امروزه یکی از نشانه های آگاهی از سلامت افراد اندازه گیری فشار خون است،فشار خون یکی از بیماری های مزمن غیرواگیر است که خطر مرگ ومیر زودرس را در صورت کنترل نشدن در افراد بالا می برد.

بیماری خاموش فشار خون عامل سکته های قلبی و مغزی

به گزارش خبرنگار گروه استان های کلاه تهران از اهواز، فشار خون، یک بیماری مزمن بوده که در آن فشار خون درشریان ها بالا رفته و به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ های خونی شدیدتر ازحالت طبیعی فعالیت کند. نزدیک به 50 درصد از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود اطلاعی ندارند و بسیاری از بیماران به صورت تصادفی از فشار خون خود با خبر می شوند، همچنین درصد زیادی از بیماران مبتلا به فشار خون، بیماری خود را کنترل نمی نمایند. به همین منظور با متخصص طب اورژانس در خصوص این بیماری مصاحبهیی داشتیم.

علی وفاق نعمت اللهی، متخصص طب اورژانس در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های کلاه تهران از اهواز،گفت: فشار خون بالا یکی از شایع ترین شکایات منجر به مراجعه افراد در سنین مختلف به اورژانس است. فشارخون ریسک فاکتور است یعنی عامل زمینه ای بسیاری از بیماری های قلبی عروقی، مغزی، کلیوی و غیره است که در صورت کنترل مناسب از ایجاد بیماری های زمینه ای می توان جلوگیری کرد.

علل به وجود آورنده فشار خون در افراد

وی اضافه کرد: فشار خون بالا یا به صورت ژنتیکی است و یا به دنبال بعضی از بیماری ها ایجاد می شود. برخی از علل شایع ایجاد نماینده فشار خون شامل چاقی، مصرف نمک، مصرف الکل، استرس های روحی و یا در زمینه بعضی بیماری ها مثل هیپرتیروئیدی یا پرکاری غده فوق کلیه است.

طبقه بندی فشار خون در افراد

نعمت اللهی اعلام کرد: طبقه بندی فشار خون براساس میزان فشار خون سیستولی و دیاسیستولی یعنی عدد بالا و پایین فشارخون تقسیم می شود. فشار خون مرحله قبل از فشارخون، و فشار خون بالای مرحله اول و نهایتا فشار خون بالای فشار خون شدید طبقه بندی می شود.

جلوگیری، درمان و کنترل از فشار خون

متخصص طب اورژانس اظهار کرد: برای درمان فشار خون کلاس های متعدد دارویی وجود دارد که پزشک باتوجه به بیماری زمینه ای و سن بیمار آن را معین و انتخاب می نماید. به صورت کلی پرهیز از بعضی مواد غذایی نظیر غذاهای شور، چرب، استفاده از قند زیاد می تواند در کنترل فشار خون موثر باشد.

وی ادامه داد: همچنین جلوگیری از استرس و پرهیز از استرس های عصبی عامل دیگری در کنترل فشار خون و کاهش وزن، جلوگیری از چاقی روش دیگر کنترل فشار خون است. پرهیز از الکل، برخی داروهای هورمونی نظیر کورتون یا داروهای هورمونی نیز جهت جلوگیری از ایجاد فشار خون موثر است.

علائم فشار خون

متخصص طب اورژانس اضافه کرد: از علائم فشار خون بالا که باید جلوگیری شود می توان احساس سردرد بیشتر در پشت سر، سردرد، گیجی، احساس سنگینی در قفسه سینه و به دنبال آن تنگی نفس که در صورت مشاهده هر کدام از این علائم حتما باید آنالیز شود.

توصیه های مهم و ضروری به افراد دارای فشار خون

وی بیان داشت: به طور عمومی و برای عموم مردم توصیه می شود در صورتی که سابقه فشار خون یا عوارض آن را در افراد نزدیک خانواده خود دارند، حتما به اطلاع پزشک خانواده خود برسانند و هر چند وقت جهت آنالیز فشار خون خود به پزشک مراجعه نمایند.

نعمت اللهی در سرانجام اذعان کرد: در صورتی که فردی فشار خون بالا دارد حتما توجه داشته باشد که رعایت رژیم غذایی، کاهش وزن استراحت مناسب، ورزش سبک و مصرف منظم و دقیق داروهای خود و ارتباط با پزشک خانواده یا متخصص قلب یا داخلی داشته باشد.

راه های جلوگیری کنترل و درمان فشار خون به یاری طب سنتی

فاطمه امینی، متخصص طب سنتی در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های کلاه تهران از اهواز،گفت: بیماری خاصی به نام فشار خون در منابع طب سنتی نداریم، اما یک بیماری که تا حدودی می توانیم به فشار خون آن را ارتباط دهیم، بیماری به نام امتلاء است. امتلاء به معنی پری و انباشته شدن بدن از اخلاط 4 گانه یعنی دم، بلغم، سودا و صفرا است.

وعده غذایی کم حجم راهی دیگر برای درمان فشار خون

امینی ادامه داد: فشار خون را می توان تا حدی به امتلاء ربط داد و برای درمان آن باید به سمت امتلاء رفت. در درمان امتلاء باید ورودی را کم کنیم یعنی حجم وعده های غذایی بیمار کم شود.

متخصص طب سنتی عنوان نمود: نکته مهم دیگر این است که غذاهایی که از دیدگاه طب سنتی، غذاهای غلیظ گفته می شود مانند ماکارونی، کمتر مصرف شود و مثل همه بیماری ها که با طب سنتی درمان می شوند باید حفظ الصحه را رعایت کند.

امینی اعلام کرد: همان روش های 6 گانه ورزش، خوراکی ها، آشامیدنی ها و هوایی که استنشاق می نمایند، حالات روحیشان و کنترل و درمان یبوست است و در مرحله بعد به سراغ غذاها و درمان ها باید بروند.

گیاهان دارویی موثر در درمان فشار خون

وی ادامه داد: درمان اصلی و اولیه ما درمان امتلاء است، که یک سری گیاهان هستند که دارای خواص درمانی برای فشار خون هستند، مانند سیاه دانه، سنبل الطیب بوده که خاصیت گشاد کردن رگ را دارند و با این خاصیت باعث درمان فشار خون می شوند.

متخصص طب سنتی اضافه کرد: گیاهان دیگری مانند گل گاو زبان باید با احتیاط مصرف شوند زیرا گل گاو زبان باعث می شود فشار خون فرد خیلی بالا یا پایین برود و مصرف آن در افراد مبتلا به فشار خون باید خیلی با احتیاط انجام شود.

اثر ختمی در کاهش فشار خون را جدی بگیرید

وی بیان داشت: نکته ای که در مورد فشار خون ضروری است ذکر کنیم این است که فشار خون می تواند ناشی از تجمع خلط سودا در رگ ها باشد، آن چه در طب سنتی به آن صلب گفته می شود به معنی سفت شدن رگ ها بوده که می تواند مرتبط با خلط سودا باشد.

فاطمه امینی اضافه کرد: در این گونه موارد استفاده از مواد دفع نماینده سودا یا مواد نرم نماینده عروق مانند ختمی مثمر ثمر بوده و استفاده شود، همچنین در یکی از مطالعاتی اثر ختمی در کاهش فشار خون، اثر خیلی بوده است. جوشاننده برگ زیتون نیز می تواند در کاهش فشار خون موثر باشد.

خوب جویدن غذا راهی برای درمان فشار خون

امینی در سرانجام گفت: اما باز هم مهمترین نکته در درمان فشار خون کنترل بیماری قبل از ایجاد بیماری است، خوب جویدن غذا در مرحله اولیه بیماری خیلی یاری نماینده است. افرادی که به تازگی دچار فشار خون شده اند اگر این نکته را مد نظر قرار دهند و غذا را به آهستگی و با طمانینه بخورند خیلی به درمان خود یاری نموده اند.

در این گزارش سعی شد بیماری فشار خون، راه های درمان و روش های جلوگیری از ابتلا به این بیماری آنالیز شود و قطعا با به کار بستن موارد گفته شده گام بلندی در مواجهه با این بیماری خواهیم داشت و همچنین داشتن تغذیه سالم و ورزش منظم در درجه اول باعث پیشگیری از فشار خون شده و در مرحله بعدی باعث کنترل فشار خون می شود.

گزارش از مهتاب محمدحسینی

ح

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بیماری خاموش فشار خون عامل سکته های قلبی و مغزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری خاموش فشار خون عامل سکته های قلبی و مغزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید