بازار جهانی نفت در بیم و امید

به گزارش کلاه تهران، قیمت نفت در بازارهای دنیای روز کم نوسانی را تجربه کرد؛ اتفاقی بر خلاف انتظار خریداران نفت در دنیا که تصور می کردند با بالا دریافت سایه افکندن اختلافات تجاری بین 2 غول مالی دنیا یعنی چین و آمریکا تقاضا برای طلای سیاه افت شدید خواهد داشت و حتی قیمت هر بشکه نفت با ریزش شدید روبرو خواهد شد.

بازار جهانی نفت در بیم و امید

به گزارش رویترز، پس از آنکه ترامپ به صورت یک طرفه به آتش بس تجاری با چین انتها داد و گفت آمریکا بر 300 میلیارد دلار دیگر از کالاهای آمریکا تعرفه 10 درصدی خواهد بست، قیمت نفت برنت در هفته گذشته بیش از 9 درصد کاهش یافته است. با این وجود بعضی تحلیل گران می گویند: سرمایه گذاران درگیر تاثیرات جنگ تجاری هستند، قیمت نفت همچنان تحت فشار است.

  • کاهش ذخایر نفت خام ایالات متحده

با حرکت بازاردنیای نفت به سوی ایجاد روندهای جدید مراکز پژوهشی گزارش های تازه خود را در این باره منتشر کردند. دیروز برآورد انستیتوی نفت آمریکا از میزان ذخایر نفت خام این کشور منتشر شد این آمار نشان می دهد میزان ذخایر نفت خام ایالات متحده بیش از حد انتظار کاهش یافته و این تا حدودی موجب تقویت قیمت نفت شده است. آمارهای رسمی دولت آمریکا در خصوص میزان ذخایر نفت امروز منتشر می گردد.

نظرسنجی موسسه معتبر پلاتس نشان داد اوپک در ژوییه با کاهش فراوری بزرگترین اعضایش شامل عربستان سعودی، ایران، نیجریه، لیبی و ونزوئلا، کمترین میزان فراوری نفت را در پنج سال گذشته داشته است. بر اسان این گزارش فراوری اوپک در ژوییه با وجود رشد فراوری 6 عضو این گروه، به 29.88 میلیون بشکه در روز سقوط نموده که 210 هزار بشکه در روز کمتر از ژوئن بود که نشان می دهد پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش فراوری در ژوییه افزایش یافت زیرا عربستان سعودی بسیار پایین تر از سقف فراوریش، نفت فراوری کرد و پایبندی کمتری عراق و نیجریه به پیمان محدودیت عرضه را جبران کرد.

  • نوسان فراوری نفت در دنیا

بر اساس نظرسنجی پلاتس، فراوری نفت ایران در ژوییه 50 هزار بشکه در روز کاهش پیدا نموده و به 2.30 میلیون بشکه در روز رسید. همچنین فراوری نفت ونزوئلا 30 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد و به 730 هزار بشکه در روز رسید نیجریه هم از نظر پایبندی به کاهش فراوری، بدترین عملکرد را داشت و فراوریش در ژوییه 240 هزار بشکه در روز بالاتر از سقف فراوری 1.93 میلیون بشکه در روز بود.

اما این کشور آفریقای غربی پیروز شد فراوریش را در ژوییه 40 هزار بشکه در روز کاهش دهد و بخشی از افزایش فراوریی که در فاصله مه تا ژوئن داشت را جبران کند. از سوی دیگر لیبی در ژوییه 1.05 میلیون بشکه در روز نفت فراوری کرد که 40 هزار بشکه در روز کمتر از ماه پیش از آن بود. فعالیت میدان الشراره که بزرگترین میدان نفتی لیبی است به دلیل تعطیلی های ناخواسته با اختلال روبرو شد. این گزارش می افزاید: عراق پایبندی به توافق کاهش فراوری اوپک را در ژوییه کمتر کرد و فراوریش با 10 هزار بشکه در روز افزایش، به 4.78 میلیون بشکه در روز رسید که 270 هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه این کشور بود. رشد فراوری عراق به دلیل صادرات بالاتر از انتهاه های جنوبی بود با این حال با کاهش بارگیری نفت از منطقه نیمه خودمختار کردستان جبران شد. اما فراوری عراق از ماه مه که رکورد 4.82 میلیون بشکه در روز فراوری نموده بود، کاهش پیدا نموده است.

  • احتمال تشدید عرضه اضافه

گزارش شرکت نفتی انی ایتالیا نشان می دهد حجمی زیاد از فراوری جدید نفت خام از سوی آمریکا و کانادا در راه بازار است. این شرکت گفت آمریکا در سال 2018 میلادی به بزرگ ترین فراوریکننده نفت دنیا تبدیل شد، اما این اتفاق ترکیب انواع نفت خام ارائه شده در بازارها را نیز تغییر داد. افزایش فراوری نفت شیل آمریکا سبب شده است سهم عرضه نفت خام نوع سبک شیرین در بازارهای دنیای به بیش از 20 درصد افزایش یابد، در حالی که تحریم های آمریکا ضد ونزوئلا و افت فراوری مکزیک سبب شده است سهم نفت خام متوسط ترش به کمتر از 40 درصد از کل نفت خام عرضه شده در دنیا برسد.

  • ادعای بلومبرگ درباره نفت ایران

شبکه خبری آمریکایی بلومبرگ بر اساس آنالیز خود مدعی شد فراوری نفت ایران در ماه جولای 70 هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 2.21 میلیون بشکه رسیده است. بر اساس نظرسنجی بلومبرگ از مقامات، تحلیلگران و آمارهای رهیابی نفتکش ها، این کاهش بیشترین کاهش در میان 14 عضو اوپک بوده است. فراوری نفت اوپک نیز 130 هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 29.87 میلیون بشکه در روز رسیده است که کمترین میزان در 5 سال اخیر به شمار می رود.

منبع: همشهری آنلاین

به "بازار جهانی نفت در بیم و امید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار جهانی نفت در بیم و امید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید