مرگ ومیر ماهیان در زرینه رود، علت در دست آنالیز است

به گزارش کلاه تهران، خبرنگاران- گروه استان ها: در پی آلودگی رودخانه زرینه رود و سخت تر شدن شرایط زیستی، تعدادی از آبزیان رودخانه یاد گردیده از جمله ماهی ها تلف شدند.

مرگ ومیر ماهیان در زرینه رود، علت در دست آنالیز است

روز گذشته با دریافت گزارشهای مردمی مبنی بر وقوع تلفات آبزیان در رودخانه زرینه رود، بلافاصله کارشناسان و ادارات محیط زیست، آب منطقه ای استان عازم محل گردیده اند تا علت اصلی وقوع این حادثه را آنالیز نمایند.

از سال 93 مرگ هزاران قطعه ماهی در زرینه رود موجب گلایه و نگرانی مردم منطقه شد و از آن سال تاکنون هر سال هزاران قطعه ماهی در این رودخانه تلف می گردد.

سال جاری تکرار فاجعه مرگ و میر ماهیان در زرینه رود نیز صدای مردم منطقه را درآورده و تنها پاسخ مسئولان در این خصوص اعزام کارشناسان و آنالیز علت اصلی حادثه است.

هر چند این اقدام کاملا منطقی و بجا به نظر می رسد اما اینکه این فاجعه هر سال تکرار می گردد این سوال را در اذهان ایجاد می نماید که چرا تا کنون اقدام قانونی و اساسی در این خصوص صورت نگرفته است.

مستندات و شواهد به همراه فیلم های منتشره گردیده از این فاجعه گویای سرازیرشدن پساب کارخانه قند میاندوآب که در نزدیکی رودخانه دایر گردیده است اما هنوز اقدام در خوری برای دفع بهداشتی پساب های این واحد انجام نگردیده که هر سال این فاجعه زیست محیطی در منطقه تکرار می گردد.

کارخانه قند میاندوآب در حاشیه رودخانه زرینه و در داخل منطقه مسکونی واقع بوده و با وجود کنترل نحوه فعالیت آن به صورت پایش ماهانه، مسائل زیست محیطی آن کاملا برطرف نگردیده است.

سرازیرشدن پساب کارخانه قند میاندوآب موجب اتلاف ماهیان زرینه رود می گردد

مسئول کمیته ماهیگیری ورزشی شهرستان میاندوآب در این خصوص با اشاره به مرگ و میر هزاران قطعه ماهی در زرینه رود گفت: هر سال به دلیل سرازیر شدن پساب کارخانه قند میاندوآب شاهد تلف شدن فله ای ماهیان در زرینه رود هستیم.

شهروز محمدنژاد روز گذشته(شنبه 7 مهر) در نامه ای خطاب به مسئولان استان و شهرستان آورده است، هر سال پاییز هزاران قطعه آبزی و ماهی زرینه رود تلف می گردد و متاسفانه پیگیری های اجرا شده تاکنون نتیجه قابل قبولی در پی نداشته است.

در ادامه این نامه آمده است: از سال 93 در پی بزرگترین مرگ و میر ماهیان در زرینه رود به صورت مستند دلایل این امر به دلیل سرازیرشدن پساب به رودخانه زرینه رود به مسئولان مربوطه جهت رسیدگی گزارش گردیده است و سال جاری نیز این حادثه متاسفانه تکرار گردیده است.

اتلاف ماهیان زرینه رود در دست آنالیز است

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در پی گزارشهای مردمی، اکیپ بازرسی و آزمایشگاه این اداره کل از دیروز برای آنالیز فنی این موضوع عازم محل گردیده اند که پس از آنالیز نتایج آزمایشگاهی، اطلاع رسانی لازم در این خصوص صورت می گیرد.

امید یوسفی در مصاحبه با کلاه تهران در خصوص علت تکرار مرگ و میر ماهیان زرینه رود طی سالهای اخیر اضافه نمود: هر سال شاهد اتلاف تعدادی از ماهیان در رودخانه زرینه رود هستیم که این امر علت های مختلفی دارد و علت وقوع این حادثه در دست آنالیز است.

وی افزود: در سالهای گذشته به دلیل کاهش میزان آب و پایین آمدن دبی رودخانه، بستر رودخانه به دلیل انباشت پساب ها سمی گردیده و اکسیژن آب کم و در نتیجه موجب اتلاف ماهیان می شد و در برخی سالها نیز علت مرگ و میر مربوط به پساب کارخانه قند بود ولی علت وقوع حادثه سال جاری توسط کارشناسان در دست آنالیز است.

ناصر امیری فرماندار میاندوآب نیز با خودداری از دادن پاسخ قطعی به سوال کلاه تهران در خصوص علت مرگ و میر ماهیان زرینه رود در سالهای اخیر گفت: موضوع توسط کارشناسان محیط زیست، آب منطقه ای استان و نیز مسئولان کارخانه قند میاندوآب در دست آنالیز است.

رودخانه زرینه رود (جغاتو) نام رودی است در شمال غربی ایران که در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی واقع شده است. این رودخانه با طول 230 کیلومتر طولانی ترین رود استان است که طول شهرستان شاهین دژ و میاندوآب را می پیماید و پایان به دریاچه ارومیه می ریزد.

سرچشمهٔ این رود از کوه های چهل چشمه در شهرستان سقز استان کردستان است و در شهرستان تکاب رودخانه های خورخوره و ساروق و در شهرستان شاهین دژ رودهای هولاسو و هاچه سو و محمودآباد و آجرلو چای و در شهرستان میاندوآب رود لیلان چای به آن می پیوندند بر روی این رودخانه سد بوکان واقع شده است که میزان آب خروجی را تنظیم می نماید. 80 کیلومتر از این رودخانه در داخل شهر میاندوآب جاری است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "مرگ ومیر ماهیان در زرینه رود، علت در دست آنالیز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ ومیر ماهیان در زرینه رود، علت در دست آنالیز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید