مشاور رئیس فدراسیون کشتی: چرخه انتخابی تیم ملی زمین تا آسمان با انتخابی بنا تفاوت دارد

به گزارش کلاه تهران، مشاور رئیس فدراسیون کشتی در انستیتو گفت: چرخه انتخابی تیم ملی با چیزی که محمد بنا در نظر دارد زمین تا آسمان تفاوت می کند.

مشاور رئیس فدراسیون کشتی: چرخه انتخابی تیم ملی زمین تا آسمان با انتخابی بنا تفاوت دارد

به گزارش کلاه تهران، حسین زارعی در پاسخ به این سوال که طرح کنونی چرخه انتخابی تیم ملی از کجا آمده است در برنامه دایره طلایی گفت: ایده پرداز این طرح حسن یوسفی افشار رئیس انستیتو کشتی است که به خاطر بازنشستگی، سمت مشاور عالی علیرضا دبیر را یدک می کشد. این طرف یک نظام نامه بوده که قدمتی 25 ساله دارد. خیلی از روسای فدراسیون این طرح را دیده اند. یوسفی افشار تصمیم داشته کارهایی روی این طرح انجام دهد از جمله اینکه کتاب کند یا آن را در قالب آکادمیک در بیاورد. 5-6 سال پیش زمانی که علیرضا دبیر در شورای شهر بود با او در همین زمینه مشورت کردیم و او حس خوبی نسبت به این طرح پیدا کرد چون چرخه عدالت محوری است و همان زمان دبیر با حسرت گفت کاش بشود در ورزش از آن استفاده کرد. این چرخه نه نمونه خارجی دارد و نه نمونه داخلی.

وی اضافه نمود: قبل از المپیک لندن نیز این طرح توسط فدراسیون وقت مطالعه شد اما برای جزئیات به توافق نرسیدند تا اینکه دبیر رئیس فدراسیون شد. دو سه ماه قبل از این اتفاق از حسن یوسفی افشار و من خواست که طرح به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گیرد. پلن ها بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفت، دبیر اعتقاد زیادی به شفاف سازی دارد.

مشاور رئیس فدراسیون در انستیتو کشتی در مورد اینکه محمد بنا گفته است چرخه فعلی همان شیوه ای است که او در دو سال اخیر طبق آن تیمش را انتخاب کرده، شرح داد: هر سرمربی هر فکری که دارد قطعا برای تیمش خیرخواهانه هست و خیر تیمش را می خواهد. تفکرات محمد بنا قابل احترام است اما این طرح با بررسی هایی که انجام دادیم زمین تا آسمان با آن چیزی که او انجام می داده، فرق دارد. با بررسی نحوه انتخاب ملی پوشان اعزامی به مسابقات جهانی قزاقستان، هرآنچه در طرح ما وجود دارد با نحوه انتخاب تیم محمد بنا در جهانی گذشته کاملا تفاوت دارد. در این چرخه چند مرحله معین شده و هر مرحله نیز چرایی دارد.

وی در پاسخ به انتقاد علیرضا حیدری که در رسانه ها گفته بود، کاش هر سه پلن در یک پلن خلاصه می شد تا گیج کننده نباشد، گفت: ما با سه فیلد مختلف روبه رو هستیم، مدال دار جهانی قبلی، به همراه کشتی گیرانی که در یک سری اوزان سهمیه المپیک گرفته اند. همچنین کشتی گیرانی که در جهانی 2019 نه مدال گرفته اند و نه سهمیه. به همین خاطر سه پلن تعریف شده است. در این میان برای برطرف شدن ابهامات امتیاز اضافه نموده نیز در نظر گرفته شده است. مثلا زمانی که قرار است دو کشتی گیر به دو تورنمنت موازی اعزام شود، این مسئله پیش نیاید که من به مسلخگاه رفتم و با کلی قهرمان جهان والمپیک مبارزه کردم، اما حریفم به تورنمنت سطح پایین رفت و راحت مدال گرفت. اینجا کیفیت مسابقه و اینکه دو کشتی گیر با چه حریفانی مبارزه کرده اند نیز علاوه بر لحاظ کردن رنگ مدال، مورد توجه قرار می گیرد.

وی اضافه نمود: مسابقات قهرمان کشوری ما همه نفرات (غیر از مدال داران در اوزان المپیکی و نفراتی که سهمیه المپیک گرفته اند) سر وزن قانونی و با آزمایش دوپینگ مبارزه خواهند کرد. نفر اول قهرمان کشور 200 امتیاز به دست می آورد و از فیلد داخلی خارج می شود. در ادامه همزمان با مدال دار ما، 60 روز بعد در تورمنت بین المللی کشتی خواهد گرفت. اگر چنین طرحی در گذشته وجود داشت کشتی گیران مدعی یک وزن در شرایطی برابر برای رسیدن به دوبنده تیم ملی تلاش می کردند. در گذشته اگر مثلا مرحوم بابک قربانی با امیر علی اکبری و یا رسول خادم با عباس جدیدی، علیرضا دبیر با محمد طلایی و... کشتی گرفتند، برحسب اتفاق بود و هیچ سیستمی نبوده که کشتی از مبارزه رودرروی آنها منتفع شود.

مشاور رئیس فدراسیون کشتی در انستیتو گفت: کادرفنی اگر پدیده ای را در مسابقات قهرمان کشوری شناسایی کرد می تواند جواز حضور در جام تختی را به او بدهد. ماحصل امتیازات این سه مرحله ملی پوش آسیایی را انتخاب می کند. اگر کشتی گیر مدال دار صدر رنکینگ بود باز سرمربی معین می کند که او به آسیایی برود و یا نفر بعدی. مثلا شاید صلاح بداند که او وزن کم کن است و لازم نیست در آسیایی کشتی بگیرد، اما اگر غیرمدال دار بیشترین امتیاز را به دست آورد، حضورش در آسیایی الزامی است تا از مواهب حضور در قهرمانی آسیا بهرمند شود. دو رقیب دیگر از جام تختی و کسی که در فیلد بالا بوده، عقب نمی افتند و به تورنمنت می فرایند. اختلاف کیفی قهرمانی آسیا و تورنمنت بین المللی امتیاز اضافه نموده را درست می کند. جمع کل این مراحل امتیازاتی را به ما می دهد که براساس آن می شود در مورد کشتی گیر تصمیم گرفت. رئیس فدراسیون اپلیکیشنی را طراحی کرده که همه بدانند کار به چه شکل پیش می رود. می شود این اپلیکیشن رادر گوشی نصب کرد تا امتیازات کشتی گیران محاسبه و معین شود.

وی در مورد اینکه امکان ایجاد تغییر در کار با توجه به برنامه های اتحادیه جهانی وجود دارد، گفت: این طرح 25 سال پیش تدوین شده و همه موارد را حسن یوسفی افشار در آن دیده است. این زاییده طرح اصلی است. با توجه به شرایط آن سال با چارچوب طرح مادر می توانیم آن را اجرا کنیم و برای همه سال هاست. اگر تقویم اتحادیه دچار تغییر شود ما هم می توانیم در طرح تغییرات لازم را ایجاد کنیم چون طرح مادر را داریم و براساس تقویم اتحادیه جهانی آنچه لازم باشد این قابلیت وجود دارد که تغییر دهیم.

زارعی تاکید کرد: به مردم حق می دهم در وهله اول طرح چرخه برای شان گیج کننده باشد، چون مشتمل بر کلی بند و ماده است. اما رفته رفته جا می افتد. از کارشناسان و بزرگان کشتی هم می خواهم در نقد چرخه از تعابیر کلی استفاده نکنند و موردی مثال بزنند. ایرادات را بگیرند و راهکار بدهند.

وی در واکنش به اینکه گفته می شود چرخه انتخابی تیم ملی فرسایشی است، گفت: برای کشتی گیران در مورد اینکه چه تعداد باید کشتی بگیرند تا به دوبنده تیم ملی برسند، عدد ثابتی وجود ندارد اما کشتی گیرانی چون حمید سوریان، علیرضا دبیر، مهدی تقوی هم که وزن کم کن بودند، چند مرحله گرفتند تا به دوبنده تیم ملی رسیدند و همان سال هم طلای جهانی گرفتند. این طرح برای کشتی گیران فرسایشی نیست و اعداد نرمالی وجود دارد، قطعا فشار چندانی به کشتی گیر وارد نمی شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "مشاور رئیس فدراسیون کشتی: چرخه انتخابی تیم ملی زمین تا آسمان با انتخابی بنا تفاوت دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاور رئیس فدراسیون کشتی: چرخه انتخابی تیم ملی زمین تا آسمان با انتخابی بنا تفاوت دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید