محقق پاکستانی: وحدت ضروری ترین احتیاج در بین کشورهای اسلامی است

به گزارش کلاه تهران، محقق و فعال صلح مستقر در اسلام آباد پاکستان در مطلبی به آنالیز ابعاد مختلف کنفرانس وحدت اسلامی پرداخته است.

محقق پاکستانی: وحدت ضروری ترین احتیاج در بین کشورهای اسلامی است

به گزارش گروه بین الملل کلاه تهران، زمیر احمد عوان دیپلمات سابق و محقق و عضو شورای سردبیری World Scientific، فعال صلح مستقر در اسلام آباد پاکستان در مطلبی به مناسبت سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی به آنالیز ابعاد مختلف شرایط امروز دنیا اسلام پرداخته و اتحاد را ضروری ترین احتیاج کشورهای اسلامی بر شمرده است.

وی با اشاره به جمعیت قابل توجه مسلمانان در سراسر دنیا نوشت: 57 کشور اسلامی وجود دارد و حدود دو میلیارد مسلمان هم اکنون در دنیا زندگی می نمایند، یعنی از هر پنج نفر در دنیا یک نفر مسلمان است. اسلام دومین دین بزرگ روی کره زمین است. کشورهای اسلامی بخش مهمی از منابع طبیعی مثل نفت و گاز را در اختیار دارند، منابع انرژی در دنیا اسلام متمرکز شده است. با این حال، دنیا اسلام قربانی می گردد. حدود 1.2 میلیون مسلمان طی دهه های اخیر کشته شده اند. 6 میلیون مسلمان مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند یا مجبور به زندگی در اردوگاه های واقع در کشورهای خود یا مهاجرت به سایر کشورها شده اند. مسلمانان قربانی هستند، با این حال آنها را تروریست در نظر می گیرند.

این دیپلمات سابق پاکستانی در بخش دیگری آورده است: در دوره جنگ سرد، پس از جنگ دنیای دوم، آمریکا و متحدان آن در ناتو تقریبا چهار دهه درگیر مقابله با تهدید کمونیسم بودند و روسیه و چین در کانون توجه آنها قرار داشت. پس از برقراری روابط دیپلماتیک با چین، تمرکز اصلی به سوی روسیه نهاده شد، آن هم تا زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در 26 دسامبر 1991 میلادی. آمریکا و متحدانش بعدا تمرکز خود را روی دنیا اسلام به عنوان هدف بعدی قرار دادند. توطئه های متعددی علیه دنیا اسلام طراحی و برنامه ریزی شد، درگیری های داخلی و تحرکات زیادی علیه کشورهای اسلامی شکل گرفت.

زمیر احمد عوان به 11 سپتامبر و طرح ریزی آمریکا برای تجاوز به افغانستان و عراق تاکید می نماید: حوادث 11 سپتامبر 2001 مهندسی شد تا زمینه ای برای اعلام جنگ و دشمنی علیه مسلمانان از سوی جورج بوش باشد. آمریکا و متحدانش با بهره گیری از فرصت دنیا تک قطبی، عراق، سوریه، لیبی و افغانستان و سایر کشورها را نابود کردند، بدون روبرو شدن با هرگونه مقاومتی از سوی سایر کشورهای دنیا. سازمان ملل تضعیف شد و تصمیمات به طور یکجانبه و با دور زدن سازمان ملل اتخاذ شد. روسیه و چین نیز در موضعی نبودند تا با آمریکا مخالفت نمایند.

وی اضافه کرد: بعدا شرایط آغاز به تغییر کرد و روسیه با اقدامات آمریکا در سوریه مخالفت کرد. آمریکا دیگر نتوانست به ایران و کره شمالی حمله کند، آن هم بر خلاف میلش. دنیا چند قطبی شده است و چین و روسیه مخالف سیاست های آمریکا و متحدانش هستند. آمریکا و متحدانش دیگر نتوانستند هر تصمیمی را بدون جلب رضایت آنها اتخاذ نمایند.

این محقق پاکستانی در ادامه نوشته است: با ظهور چین و احیای قدرت روسیه، شاید توازن قدرت در عرصه ژئوپلیتیک دنیا حاصل گردد. دنیا اسلام باید به طور جدی و هوشمندانه فکر کند. احتیاج به تغییر جدی سیاست های خارجی و نوع نگرش و تفکر ما وجود دارد. ضروری ترین چیز، احتیاج به وحدت در بین کشورهای اسلامی است. اینکه یک یمنی یک سعودی را بکشد یا یک سعودی یک یمنی را به قتل برساند، در نهایت به ضرر امت اسلامی است. اینکه یک شیعه یک سنی را بکشد یا یک سنی یک شیعه را بکشد، در نهایت به ضرر امت اسلامی است. وحدت در شرایط کنونی ضروری است و ما باید اختلافات داخلی را به وسیله گفتگوی مسالمت آمیز و روش دیپلماتیک حل و فصل کنیم. باید از کشتار یکدیگر و سرزنش کردن همدیگر و بی اعتمادی به همدیگر دست بکشیم و از قدرت های خارجی نخواهیم تا مسائل و مسائل داخلی ما را حل و فصل نمایند.

زمیر احمد عوان با اشاره به بهره مندی ایالات متحده از میادین نفتی سوریه تاکید می نماید: نیروهای خارجی از اختلافات ما به نفع خودشان بهره می برند. در واقع، بعضی از مسائل و مسائل به طرز شرورانه ای توسط آنها ایجاد شده تا از این طریق در امور منطقه دخالت نموده و از منابع طبیعی ما سوء استفاده نمایند. پیغام فعلی آمریکا در مورد ادامه حضور در سوریه برای محافظت از میادین نفتی، یک پیغام آشکار و روشن است. آزادسازی کویت و نابودی عراق، لیبی، سوریه به نفع چه کسی بوده است؟ چه کسی از این جنگها سود برده است؟ این جنگها به نفع چه کسی بود؟

این فعال صلح پاکستانی در پایان مطلب خود آورده است: اسلام به معنای صلح است، اسلام به ما صلح می آموزد. مسلمانان علیه هیچ کشور یا ملت دیگری نیستند. ما عاشق صلح هستیم و خواهان زندگی در کمال صلح و آرامش هستیم. اسلام مخالف هر گونه تجاوز یا تروریسم است. به ما به اشتباه برچسب تروریست زده شده است. ما مردمی میانه رو، اهل مدارا هستیم و خواهان زندگی در کمال آرامش و هماهنگی با سایر کشورها و ملتها هستیم. ما نباید منزوی شویم. به مسلمانان برچسب تروریست زده می گردد، در حالی که ما قربانی هستیم، این مساله کاملا غیرمنصفانه است. اعتماد کنید، ما گذشته باشکوهی داشتیم و شهرت و اعتبار از دست رفته خود را بازخواهیم یافت. اگر می خواهیم زندگی شرافتمندانه و محترمانه ای در دنیا داشته باشیم، باید خود را با آموزه های اسلام همسو کنیم. اسلام بهترین دین است و با انحراف از اسلام، ما گم شدیم، تحقیر شدیم و قربانی شدیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "محقق پاکستانی: وحدت ضروری ترین احتیاج در بین کشورهای اسلامی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محقق پاکستانی: وحدت ضروری ترین احتیاج در بین کشورهای اسلامی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید