دیپلماسی فرهنگی یک ضرورت است

به گزارش کلاه تهران، شهردار شیراز دیپلماسی فرهنگی و ارتباط بین شهرهای جهان را یک ضرورت و از سیاست های محوری شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز دانست.

دیپلماسی فرهنگی یک ضرورت است

به گزارش کلاه تهران، حیدر اسکندرپور چهارشنبه 8 آبان در جلسه علنی شورای شیراز، تاکید کرد: سیاست کلانشهرها در شرایط کنونی جهان و تضاد منافع بین کشورها، برقراری روابط خواهر خواندگی و توسعه ارتباطات فرهنگی است.

او اضافه کرد: می توان از ظرفیت دوستی بین شهرها جهت حفظ منافع شهروندان و تلطیف روابط بین کشورها استفاده کرد، بنابراین شهرداری شیراز نیز با این رویکرد اقدام به برگزاری هفته فرهنگی آلمان کرده است.

اسکندرپور گفت: هفته فرهنگی آلمان در شیراز طی روزهای نهم تا 13 آبان و با همکاری وزارتخانه های امور خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.

شهردار شیراز با اشاره به روابط تاریخی آلمان و ایران خاطرنشان کرد: دیوان غربی - شرقی گوته شاعر مشهور آلمانی که با الهام و ارادت از حافظ شیرازی سروده شده، ظرفیت فرهنگی مشترک آلمان و شیراز است و هفته فرهنگی آلمان در شیراز نیز با توجه ویژه به این شاعر و آثارش برگزار می شود.

اسکندرپور با بیان اینکه هفته فرهنگی آلمان در شیراز به مناسبت دویستمین سالگرد انتشار دیوان غربی - شرقی گوته برگزار می شود، اضافه کرد: از این رو در برنامه های این هفته فرهنگی توجه ویژه ای به گوته شاعر و ادیب آلمانی شده است و شاهد برگزاری برنامه هایی همچون برگزاری نمایشگاهی از آثار گوته، رونمایی از ترجمه اخیر دیوان غربی - شرقی، نمایش فیلم گوته و اجرای نمایش گفتگوی خیالی حافظ و گوته خواهیم بود.

او با اشاره به اینکه تاکنون از ظرفیت عظیم فرهنگی شهر شیراز و شاعرانی همچون حافظ و سعدی کمتر استفاده شده است، گفت: در هفته فرهنگی آلمان تلاش می کنیم که ظرفیت های فرهنگی ایران و آلمان را به نمایش بگذاریم و بتوانیم با شناساندن ظرفیت های شیراز، فرصت های جدیدی را برای برگزاری هفته فرهنگی این کلانشهر در سایر کشورها فراهم کنیم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز و دبیر هفته فرهنگی المان در شیراز نیز گفت: آیین رسمی گشایش این هفته فرهنگی پنجشنبه 9 آبان ماه در حافظیه با حضور مسئولین شهری، استانی، سفیر آلمان در ایران و سایر فرهنگوران برگزار می شود.

محمدرضا دهقانی اضافه کرد: طی این رویداد فرهنگی برنامه هایی همچون کنسرت موسیقی کلاسیک گروه کلنکه کوارتت، نمایشگاه سفری خیالی به مشرق زمین به همت دکتر گالاس، سخنرانی پروفسور بسه استاد تمام ادبیات آلمان در دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز، سخنرانی اشتفان وایدنر، مراسم شعر خوانی محمود حدادی از دیوان غربی - شرقی گوته و برگزاری نمایشگاه عکس یافته های باستان شناسان آلمانی برگزار می شود.

او توجه به سینما و برگزاری نشست ها تخصصی پیرامون فیلم را یکی از محورهای اساسی این هفته فرهنگی عنوان و اضافه کرد: در هفته فرهنگی آلمان شاهد برگزاری برنامه هایی همچون نمایش فیلم زندگی دیگران در سینما فرهنگ و نشست تخصصی فیلم با حضور کارگردان مطرح جهان و آلمان دونرسمارک و منتقدان سینما، نمایش فیلم دوریس دری در سینما فرهنگ و نشست کتابخوانی با حضور این کارگردان آلمانی و نمایش فیلم گوته ساخته فیلیپ اشتولتسل هستیم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز همه شهروندان را برای شرکت در برنامه های متنوع هفته فرهنگی آلمان در شیراز، دعوت کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دیپلماسی فرهنگی یک ضرورت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلماسی فرهنگی یک ضرورت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید