در دیدار اخیر تیم کوک با ترامپ چه گذشت؟

به گزارش کلاه تهران، به تازگی دونالد ترامپ و تیم کوک با یکدیگر ملاقاتی داشته اند که در آن به تبادل نظر درباره مسائل بسیاری مهمی پرداختند. گرچه شاید این دو مدیر ارشد در حوزه های شغلی و حتی روحیاتشان با یکدیگر تفاوت های بسیاری داشته باشند، اما همواره سعی داشته اند از دیگری امتیازاتی بگیرند. ترامپ خواهان انتقال خط فراوری محصولات اپل به داخل خاک آمریکا است تا جنگ تجاری اش با چین را پیش ببرد و کوک نیز به دنبال این است که آیفون ها را از آسیب های احتمالی جنگ تجاری که ترامپ بین آمریکا و چین به راه انداخته مصون نگه دارد.

در دیدار اخیر تیم کوک با ترامپ چه گذشت؟

طبق اعلام رویترز، این دو نفر روز گذشته با یکدیگر ملاقات نموده اند. مدیر عامل اپل در این دیدار با ترامپ درباره خطر اعمال تعرفه 25 درصدی روی دسته جدیدی از محصولات وارداتی از چین مصاحبه کرد. این گروه جدید از محصولات که شامل آیفون های اپل نیز می گردد، محصولاتی هستند که از چین وارد ایالات متحده می شوند و باید مالیات پرداخت نمایند.

در حالی که رییس جمهور آمریکا در توییت های خود به این موضوع اشاره می نماید که چین باید تعرفه بپردازد، در عمل می بینم که این تعرفه ها در واقع مالیات هایی هستند که شرکت های آمریکایی مجبور به پرداخت آن می شوند. در نهایت برخی از این شرکت ها مجبور به افزایش بهای کالای خود می شوند که منجر به پرداخت پول بیشتری از سوی خریداران می گردد و یا برخی شرکت ها متحمل ضررهایی می شوند، مانند اپل که مجبور است برای آیفون ها و آیپدهایش 25 درصد تعرفه بپردازد ولی برای ثابت نگه داشتن قیمت نهایی این دستگاه ها مجبور است هزینه مالیات را خودش بپردازد. تحلیلگران با اشاره به آیفون XR به عنوان یکی از دستگاه های محبوب فعلی این شرکت اعلام نموده اند که اگر اپل بخواهد تعرفه پرداختی را نیز در نظر بگیرد، قیمت این مدل از آیفون تا 160 دلار افزایش پیدا می نماید.

البته در این دیدار درباره مسائل دیگری هم بحث شد. طبق اعلام سخنگوی کاخ سفید، ترامپ و کوک درباره مسائل مهمی مانند تجارت، سرمایه گذاری در ایالات متحده، مهاجرت و حریم خصوصی مصاحبه کردند. حریم خصوصی این روزها به بحثی داغ در واشنگتن تبدیل شده که شرکت های بزرگی مانند گوگل، اپل، فیس بوک و آمازون را تحت فشارهای قانونی قرار داده است. نمایندگان هر دو حزب آمریکا در مجلس و سنا درباره قانونی بحث نموده اند که شرکت های بزرگ فناوری را مجبور می نمایند تا به شرکت های مستقل کوچکتر تقسیم شوند. سیاست مداران آمریکایی دلیل این تصمیم خود را نگرانی از نحوه به کارگیری قدرت این شرکت ها بیان می نمایند. در همین حال، تیم کوک مدعی است که اپل نباید در رده این شرکت ها قرار بگیرد زیرا تنها سهمی معمولی از بازار گوشی های هوشمند را در اختیار دارد.

اما آقای مدیر عامل علاوه بر جلوگیری از افزایش قیمت آیفون ها و تقسیم شدن شرکتش به شرکت های کوچکتر، دلیل دیگری هم دارد تا دونالد ترامپ را متقاعد کند که از وخیم تر شدن وضعیت تجاری چین و آمریکا جلوگیری کند. طبق گزارش بلومبرگ، تحلیلگری (که نامش ذکر نشده است) اعلام نموده است در انتها این نبرد تجاری، افت سهام قابل ملاحظه ای را برای اپل پیش بینی می نماید. بسیاری از مدیران اپل با افزایش ارزش سهام این شرکت به وسیله پاداش های محدود کردن واحدهای سهام، مزایایی را دریافت می نمایند. این مزایا توسط هیئت مدیره اهدا می گردد و نام مدیران بزرگی از این شرکت، مانند فیل شیلر (مدیر ارشد بازاریابی)، ادی کیو (مدیر بخش نرم افزار و سرویس ها)، کریگ فدریگی (مهندس نرم افزار) و آنجلا آرندتس (مدیر سابق خرده فروشی) در فهرست دریافت نمایندگان پاداش بزرگ شرکت با توجه به وضعیت سهام آن در سال 2022 به چشم می خورد. اگر کوک بتواند رییس جمهور کشورش را متقاعد کند تا دست از لجاجت بردارد، می تواند به مدیران اپل در دریافت پاداش های چشمگیر یاری کند.

دنیل آیوز، تحلیلگر Wedbush Securities، معتقد است انتها جنگ تجاری آمریکا و چین منجر به افزایش 25 دلاری ارزش سهم اپل خواهد شد. کوپرتینویی ها هفته گذشته را با ارزش سهم 192/74 دلاری به انتها رساندند. اگر 25 دلار پیش بینی شده را به این مبلغ اضافه کنیم، ارزش هر سهم اپل برابر با 217/74 دلار خواهد شد که بار دیگر ارزش کلی اپل را به بیش از یک تریلیون دلار می رساند. در حال حاضر ارزش کلی اپل حدود 887 میلیارد دلار است، اما در ماه اوت سال گذشته این شرکت توانست به عنوان اولین کمپانی آمریکایی به ارزش یک تریلیون دلار دست یابد که در آن موقع ارزش هر سهمش معادل 207/05 دلار بود. ارزش کمپانی مدتی بعد به دلیل تغییراتی که در آن رخ داد افت شدیدی را تجربه کرد.

همچنین، تحلیلگر مذکور در یادداشتی اظهار داشت که انتها نبرد تجاری آمریکا و چین می تواند ابرهای تیره خطر را که اکنون بر ارزش سهام اپل سایه انداخته اند، کنار بزند. آیوز اضافه نمود که سرمایه گذاران افزایش اثر تنش تجاری بر ارزش سهام را مشاهده می نمایند. از سوی دیگر، اگر آمریکا جنگ تجاری را به مرحله بعد بکشاند، قاعده بازی برای اپل تغییر خواهد نمود؛ زیرا این شرکت تا سال آینده میلادی می تواند تنها بخش کوچکی از خط فراوری خود را به خارج از چین منتقل کند.

با وجود اینکه طراحی آیفون و آیپد در آمریکا انجام می گردد، این دستگاه ها در چین و توسط شرکت هایی مانند فاکس کان، پگاترون و ریستون فراوری می شوند. در حال حاضر فاکس کان تنها تعدادی آیفون را برای کاربران هندی در هندوستان فراوری می نماید و زمان زیادی ضروری است تا بتواند خط فراوری خود در این کشور را به سطحی برساند که توان فراوری این محصولات را برای عرضه جهانی داشته باشد.

منبع: Bloomberg

منبع: دیجیکالا مگ

به "در دیدار اخیر تیم کوک با ترامپ چه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در دیدار اخیر تیم کوک با ترامپ چه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید