فراوری نمایشگر او ال ای دی در اشکال مختلف ممکن شد

به گزارش کلاه تهران به نقل از نیواطلس، محققان مهندسی مواد از دانشگاه یونسی در کره جنوبی روشی برای چاپ 3بعدی نمایشگرهای او ال ای دی (OLED) ابداع نموده اند. با یاری این روش می توان پنل های OLED شفاف در هر شکلی ساخت. این بدان معناست که در آینده نزدیک شاهد ورود نمایشگرهای شفاف به بازار خواهیم بود .

فراوری نمایشگر او ال ای دی در اشکال مختلف ممکن شد

پژوهش این محققان در ژورنال Advanced Science منتشر شده است. آنها توسعه و ساخت نمایشگرهایی با اشکال مختلف را با فناوری سه بعدی انجام داده اند.

این روش با استفاده از سیستم پردازش دیجیتال نور (DLP) چارچوب های شفاف پلاستیکی را چاپ می نماید که در آنها فضای خالی برای نصب نمایشگر وجود دارد. در مرحله بعد از طریق یک پرینتر جوهرافشان الکترونیک با 5 محور می توان نمایشگر OLED متشکل از لایه های زیر چاپ کرد:

1- یک لایه از الکترودهای شفاف که شامل شبکه از نانوسیم های نقره است.

2- یک لایه تعریف کننده پیکسل که از پلی اورتان نورپز(photocurable polyurethane)ساخته شده است.

3- لایه ای برای انتقال دهنده سوراخ که برای این منظور از پلی(اتیلن دی اکسی تیوفن): سولفونات پلی استایرن استفاده می نماید.

4- یک لایه منتشر کننده نور

5-یک لایه انتقال دهنده الکترون

6- یک الکترود شفاف سطحی که از شبکه نانوسیم های نقره مشابه ساخته شده است.

چنین نمایشگری را می توان به هر شکلی چاپ کرد و آن را در قاب های شفاف یا مات قرار داد. به این ترتیب می توان نمایشگرهای واقعیت افزوده را به طور مستقیم روی لنزهای عینک آن چاپ کرد. درهمین راستا محققان با استفاده از این روش چند نمونه آزمایشی ساخته اند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "فراوری نمایشگر او ال ای دی در اشکال مختلف ممکن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری نمایشگر او ال ای دی در اشکال مختلف ممکن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید