اندکی شفاف تر با دارو و درمان کرونا در شرایط فعلی کشور ، رونق کاسبی دلالان، جان مردم را می گیرد

به گزارش کلاه تهران، سلامت عادلانه را این روزها از هر زاویه ای که توضیح دهیم با ویروس منحوسی روبرو می شویم که به سرعت در حال پخش و نشر است. اما به دغدغه مهم تری برخواهیم خورد که نفسِ تنگ بیماران به آن نیازمند و دنیا برای آن می جنگد و آن چیزی نیست جز دارو.

اندکی شفاف تر با دارو و درمان کرونا در شرایط فعلی کشور ، رونق کاسبی دلالان، جان مردم را می گیرد

گروه اجتماعی کلاه تهران- زهرا زمانی فر؛ جهان از ابتدای شیوع بیماری در کوشش است تا به دارو و واکسن کرونای نوپدید دست یابد. اما دست ِ آخر به مؤثر ترین آن نیز اکتفا می نماید. دارو هایی که به صورت متعدد بر روی حیوانات آزمایش می شوند، اما آزمایش بالینی آن بر روی انسان ها با تعللی جدی روبرو می گردد. در حال حاضر، دارو هایی ازجمله رمدسیویر (Remdesivir) در داخل کشور فراوری و حدود 10 هزار دوز به وزارت بهداشت و درمان تحویل داده شده است. معاون درمان وزارت بهداشت نیز گفت کورتون (کورتیکواستروئید ها) یکی از موثرترین دارو ها برای بیماران بستری با علائم حاد کرونا است که در کشور به صورت فراوان و با هزینه کم در اختیار بیماران قرار می گیرد. اما با شیوع کرونا اظهار نظر های بسیاری از جانب مسئولان، نهاد ها و مراکز مختلف نیز صورت می گیرد که همین امر موجب افزایش تبلیغات در فضای مجازی و حقیقی می گردد تا مردم به دنبال دارویی خاص تر برای بیماران خود باشند. اتفاقی که نتیجه آن هزینه های چند برابری دارو های غیرمجاز و تاریخ مصرف گذشته است، که به صورت فراوان در ناصر خسرو و بازار سیاه دارو عرضه می گردد. اما در نهایت بی تأثیر بودن آن ها عمدتاً بی اعتمادی مردم نسبت به دارو های فراوری داخل و شرکت های دانش بنیان را به دنبال دارد. همچنین نایاب بودن دارو ها باعث می گردد زمزمه بازار گرم دلالان و بعضی عطاری های متخلف نیز به گوش برسد که رونق کاسبی آن ها، گاهی به قیمت جان بیماران تمام می گردد. مسئله ای که نیازمند پیگیری جدی از جانب سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و مسئولان مربوطه است تا فاجعه عظیمتری را به دنبال نداشته باشد.

اندکی شفاف تر با دارو و درمان کرونا

هنوزداروی قطعی و رسمی در کشور، برای درمان بیماری کرونا وجود ندارد. جمله ای که از ابتدای شیوع کرونا تا امروز بار ها تأکید و تکرار می گردد. آنالیز شفاف تر مسئله درمان، شیوه نامه ها و ضوابط سازمان غذا و دارو نشان می دهد، دارو های فراوریی و معرفی شده موجود در بازار، صرفا یاری نماینده در درمان کرونا هستند و تاثیر قطعی بر روی بیماران ندارد. از ابتدای شیوع کرونا نیز دارو های بسیاری معرفی شدند که در نهایت تعداد اندکی از آن ها یاری نماینده، خاصیت درمان و بهبود شرایط فعلی را داشتند.

شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو می گوید: دو داروی اکتمرا (توسیلیزومب) و رمدسیویر مؤثر در درمان هستند و امروز در چند مرحله، در بیمارستان های دانشگاهی که پذیرش بیماران کرونایی را انجام می دهند، توزیع می شوند. اما نکته قابل تأمل این است که رمدسیویر بر اساس یک پروتکل خاص مورد استفاده قرار می گیرد و برای بیماران که علائم حاد کرونا را دارند، تجویز می گردد. دارویی به اصطلاح بیمارستانی است و هیچ بیماری نمی توند آن را به صورت خود درمان و بدون مشورت پزشک مصرف کند. دارویی که مدت بستری را تا 3 و نیم روز کاهش می دهد، ولی تأثیری در میزان مرگ و میر ندارد.

با توجه به اینکه این رمدسیویر در کشور فراوری می گردد و به گفته مسئولان به اندازه کافی در اختیار بیماران و بیمارستان ها قرار می گیرد، اما هنوز بیمارانی هستند که از کمبود دارو گلایه می نمایند و شنیده ها حاکی از این است که تعدادی از پزشکان در بیمارستان ها، دستور تهیه این دارو را از بازار آزاد به بیماران می دهند که این امر نیازمند پیگیری جدی سازمان غذا و دارو و مراکز مربوطه است.

اما داروی اکتمرا یا توسیلیزومب که کارایی آن در بهبود نسبی بیماران کرونا تایید شده نیز به گفته مدیرکل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، در ایران فراوری و تا دو هفته آینده در بیمارستان ها توزیع می گردد. نکته بسیار مهم، اما این است که اکتمرا نیز مانند رمدسیویر برای بیماران بستری کرونا استفاده می گردد و توزیع داروخانه ای نخواهد داشت بلکه این دارو نیز برای بیماران حاد و بدحال کرونا در اختیار بیمارستان ها قرار می گیرد.

همچنین نوع تزریق زیرپوستی داروی اکتمرا که برای درمان روماتیسم کاربرد دارد، اکنون یکی از شرکت های دارویی ایران آن را فراوری می نماید، اما نوع تزریق وریدی آن برای بیماران کرونا کاربرد دارد که هنوز مجوز سازمان غذا و دارو برای ورود این دارو به بازار صادر نشده است، البته نمونه آزمایشگاهی این دارو فراوری شده و حتی هفته پیش این دارو با نام توسیلیزومب وارد فهرست دارویی کشور شد.

معاون درمان وزارت بهداشت بیان می نماید: کورتون (کورتیکواستروئید ها) نیز به عنوان مؤثرترین دارو در درمان بیماران بستری شده با علائم حاد کرونا بکار می ورد. دارویی که میزان مرگ ومیر را کاهش می دهد، اما این مسئله نیز به شرایط و علائم بیماران بستگی دارد. جهان و کمیته علمی وزارت بهداشت این دارو را پذیرفته و بسیار ارزان در اختیار بیماران قرار می دهد. اما باید توجه داشت که کورتون در پیشگیری کرونا هیچ تاثیری ندارد.

طبق تحقیقات انجام شده، دارو ضد انعقاد یا رقیق نماینده خون نیز می تواند باعث کاهش 50 درصدی خطر مرگ در بیماران کرونایی با علائم شدید گردد که این دارو با هزینه کم در ایران در دسترس است. همچنین استفاده از دارو اینترفرون و ضد ویروس در شرایط خاص تجویز، در داخل کشور فراوری می گردد و در دسترس همگان قرار می گیرد.

جان بابایی درخصوص درمان بیماران سرپایی نیز اضافه نمود: در بیماران سرپایی نیز استفاده از داروی کلروکین، ضد التهاب، برم هگزین، دیفن هیدرامین با تجویز و توصیه پزشک معالج نیز توصیه می گردد. در حال حاضر همه این دارو ها به اندازه کافی در کشور موجود و به گفته مسئولان شواهد لازم برای مؤثر بودن آن ها در خدمات سرپایی نیز وجود دارد.

قیمت حداقلی واکسن آنفولانزا، امکان افزایش قاچاق به کشور های همسایه

با رسیدن فصل سرما پیش بینی می گردد مراجعه افراد به مراکز درمانی با علائم آنفولانزا نیز افزایش یابد. تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه های پرخطر از جمله خانم های باردار، افراد مسن بالای 60 سال و افرادی که به دلیل ذاتی یا به دلیل درمان هایی که بر روی آن ها انجام می گردد مانند شیمی درمانی و ... که دچار نقص ایمنی می شوند، لازم است. این واکسن با دستور پزشک برای افراد در معرض خطر تجویز می گردد و در بعضی داروخانه های مورد تأیید وزارت بهداشت در دسترس بیماران قرار خواهد گرفت. برای دسترسی و تزریق این واکسن افراد باید با ارائه کارت ملی به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نمایند.

کیانوش جهانپور، موضوع دریافت کارت ملی برای تهیه واکسن آنفلوانزا را تأیید کرد و گفت: با توجه به قیمت پایین واکسن آنفلوانزا در کشور، امکان قاچاق آن به کشور های همسایه عراق و پاکستان وجود دارد.

وی اضافه نمود: واکسن آنفلوانزا با ارز دولتی وارد می گردد، از همین رو قیمت مصوب دارد و اینگونه نیست که با نرخ آزاد عرضه گردد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو، با اشاره به شروع توزیع واکسن آنفلوانزا از اواخر شهریور در داروخانه ها، گفت: واکسن آنفلوانزا برای مادران باردار رایگان خواهد بود که توزیع آن به وسیله شبکه بهداشت صورت می گیرد.

ظرفیت واکسن آنفولانزا چقدر خواهد بود؟

جهانیی با جمعیت 7 میلیارد و 800 میلیون نفر که کل ظرفیت فراوری واکسن آنفولانزا در آن 250 میلیون بوده است و این تعداد به 350 میلیون نیز افزایش می یابد، اما بعد از این تعداد افزایش واکسن حدود 5 تا 10 درصد خواهد بود.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز، درباره کم و کیف توزیع واکسن آنفلوآنزا در کشور گفت: واکسن آنفلوآنزا در اوایل مهرماه در دسترس قرار می گیرد. تا به امروز ایران 8 تا 10 میلیون دوز واکسن درخواست داشته، اما اینکه چه تعداد واکسن وارد کشور می گردد نیازمند گذر زمان است. طی روز های آینده اولین مرحله شامل یک میلیون دوز واکسن وارد کشور می گردد.

شرایط بازار گرم دلالان دارو در ناصر خسرو

کرونا کسب و کار ها را به رکود می کشاند، اما بازار سیاه دارو را رونقِ اساسی می بخشد. دارو هایی به اسم درمان کرونا شهرت می یابند، اما در ناصرخسرو تهران با قیمت هایی میلیونی و بیش از 50 میلیون تومان خرید و فروش می شوند. بازار سیاه دارو، محلی که داروی خودسرانه تجویز می گردد و رونق کاسبی دلالان، گاهی به قیمت جان بیماران تمام می گردد. مسئله دیگری که با افزایش واکسن آنفولانزا نیازمند پیگیری جدی از جانب مسئولان و مراکز مربوطه است تا فاجعه عظیمتری را به دنبال نداشته باشد.

حریرچی معاون وزیر بهداشت در این باره گفت: دارو و درمان بیماری کرونا به علت نوپدید بودن، نگرانی ها و وحشت هایی را ایجاد می نماید که علاوه بر این مسائل، زمینه ای را برای سودجویی افراد فراهم می سازد. این اتفاق به اشکال مختلفی صورت می گیرد، اما در ایران فراوری دارو همچنان زیر نظر سازمان غذا و دارو است و سعی می کنیم جنبه تجاری آن حداقلی باشد. به همین دلیل با آگاهی مردم، امکان سودجویی متخلفان به حداقل می رسد و اگر وجود داشته باشد بیشتر کار دلالان است تا اینکه عملکرد فراوری نمایندگان دارو و مراکزعلمی باشد.

تبلیغات در فضای مجازی و حقیقی، جان مردم را میگیرد!

زنگ خطر واقعی، اما جایی به صدا درآمد، که معاون اجتماعی پلیس فتا از دارو و درمان کرونا در فضای مجازی اطلاع داد که فروش دارو برای بیماران به صورت مجازی بود. عملی نامتعارف که با وجود اظهارات و تاکید مسئولان باز هم شکایات از جانب مردم به صورت فراوان است و همچنان این مسئله ادامه دارد.

اما پشتیبان بسیاری از دارو های فراوریی در کشور، شرکت های عظیم دارویی و شرکت های عظیم مالی هستند و نکته اساسی این است که همه بیماران به دلیل کرونا فوت نمی نمایند و بخشی از آن ها نیز به دلیل بیماری های متابولیکی از جمله قند خون، بیماری قلبی و عوارض، اختلالات دارو هایی نیز از جهان می فرایند. دارو های تقلبی و تاریخ مصرف گذشته که بسیاری از تبلیغات در فضای حقیقی و مجازی در این جهت و به شکل های مختلف صورت می گیرد. همچنین بعضی مقالات انتشار یافته در جهان، دارو های گوناگون را معرفی می نمایند که بعد از مدتی مشاهده می گردد تقلبی بوده و پشت آن استدلال های چندان قوی وجود ندارد. ممکن است این موارد تا مدتی ذهن مردم را مشغول کند که دارو ها اثر بخشی بالایی دارند و مردم اشتیاق تهیه آن را از بازار سیاه دارو به هر قیمتی داشته باشند، اما این موضوع دچار تناقض می گردد و تبعاتی دارد که مردم در این باره باید آگاهانه عمل نمایند.

آنچه درباره هزینه های درمان و ارز دارویی خواهید خواند....

اما در نهایت اگر همه مسائل دارو و درمان را در کشور پشت سر بگذاریم و تا زمان فراوری واکسن کرونا، با کم و کاستی ها سازش کنیم. با توجه به اقدامات از سوی مراکز بهداشت و درمان کشور، شنیده ها حاکی از آن است که هنوز هم مسئولان با تکیه بر علم دیگر کشور ها، به دنبال آسان ترین و کم هزینه ترین راه ممکن هستند تا به دارو و واکسن ویروس منحوس دست یابند. اما سوال مهم تری در میان است که با هزینه های گزاف دارو آیا کشور قادر به تهیه واکسن وارداتی با ارز دولتی به میزان کافی خواهد بود؟

شرکت های دانش بنیان و دارویی به چه میزان حمایت می شوند؟

شرایط بیمه ای واکسن و درمان کرونا چگونه است؟

و در نهایت مردم با هزینه ها می نمایند؟

سوال هایی که به فریادی از جانب مردم تبدیل می گردد که با گذشت مدت طولانی از شیوع کرونا همچنان به دنبال یافتن پاسخ آن هستند؟!

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اندکی شفاف تر با دارو و درمان کرونا در شرایط فعلی کشور ، رونق کاسبی دلالان، جان مردم را می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندکی شفاف تر با دارو و درمان کرونا در شرایط فعلی کشور ، رونق کاسبی دلالان، جان مردم را می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید