از غرب به شرق ایران با گشت و گذار در همدان، بروجرد، سنندج و شاهرود

به گزارش کلاه تهران، در سراسر ایران، گاهی دو منطقه در فاصله کمی از هم فرهنگ، رسوم، گویش و شرایط متفاوتی برای زندگی دارند که پا گذاشتن در هر شهر، آشنا شدن با فرهنگ و آداب متفاوتی پیش روی گردشگران است. طبیعت منحصر به فرد هر منطقه و فرهنگ مردمانش موضوعی است که این مناطق را دیدنی تر نموده است. مردمانی که از هر زبان، با هر رنگ لباس و هر شکل گویش، همدل و میهمان نوازند. در مطلب زیر مختصری اطلاعات از سفر به همدان، دیدنی های بروجرد، گشت و گذار در سنندج و دیدنی های شاهرود جمع آوری شده است.

از غرب به شرق ایران با گشت و گذار در همدان، بروجرد، سنندج و شاهرود

سفر به همدان؛ پایتخت تمدن ایران

در زمان مادها، شهری در ایران شکل گرفت که پایتخت تاریخ و تمدن ایران شد؛ همدان که در گذشته نام های متفاوتی مثل هگمتانه، آمدانه، اکباتان، آنادانا و... داشته اولین پایتخت حکومت مادها بوده است. جاذبه های طبیعی همدان و دیدنی های تاریخی این شهر کم نیستند که در ادامه مطلب به صورت خلاصه آنها را مرور نموده ایم.

جاهای دیدنی همدان

آرامگاه شاعران و دانشمندان سرشناسی مثل بوعلی سینا، از معروف ترین دیدنی های شهر همدان و از جاذبه های تاریخی همدان است. آرامگاه باباطاهر و آرامگاه رضی الدین آرتیمانی که یکی از عارفان دوران صفوی بوده است، خارج از شهر همدان و نزدیک آن واقع شده است. میدان امام همدان، از قدیمی ترین میدان های ایران است که به دلیل وسعت خیابان های منتهی به آن، نمای منحصر به فردی دارد. در بازدید از دیدنی های تاریخی شهر همدان، در گذر از خیابان شریعتی همدان می توان از موزه مردم شناسی حمام قلعه همدان دیدن کرد.

جاذبه های طبیعی شهر همدان مثل بازدید از غار علیصدر، باغ ایرانی، دره مرادبیگ همدان، دشت میشان در نزدیکی قله الوند و تخت نادر همدان که یکی از دشت های کوهستان الوند است از جاذبه های طبیعی شهر همدان و از مکان های دیدنی همدان هستند. در سفر به همدان و گشت و گذار میان مکان های دیدنی این شهر، بازدید از گنجنامه در 5 کیلومتری غرب شهر همدان، تجربه متفاوتی از سفر به همدان را رقم خواهد زد.

بروجرد شهر تاریخ و فرهنگ در لرستان

بروجرد شهری با آب و هوای متعادل و نیمه خشک است که پیشینه ای تاریخی دارد و سنگ لوحه های قدیمی نوشته شده به خط پهلوی در اطراف شهر، نشان از قدیمی بودن شهر بروجرد دارد. فرهنگ غنی و میهمان نوازی مردم بروجرد به تنهایی یکی از جاذبه های گردشگری بروجرد است.

دیدنی های بروجرد

خانه مصری عمارتی تاریخی در شهر بروجرد است که به دلیل کاشیکاری ها و آجرکارهای خاص آن به خانه مصری مشهور است. خانه تاریخی کمال الدین طباطبایی که به موزه اسناد مردم شناسی شهر بروجرد تبدیل شده و مسجد جامع بروجرد قدمتی به تاریخ اسلام دارد و قدیمی ترین مسجد در شرق کشور است که به دلیل معماری خاص و چشم نوازش مورد توجه گردشگران قرار می گیرد. در شمال غربی شهر بروجرد، پل قلعه خاتم در فاصله پنج کیلومتری این شهر واقع شده است که متعلق به دوران پهلوی است و به دلیل فضای دوست داشتنی و بکری که در آن واقع شده است، قدم زدن روی آن هر گردشگری را به وجد می آورد.

تپه قرق نیز از قدیمی ترین دیدنی های بروجرد است که در روستایی نزدیک به شهر بروجرد واقع شده است. در سفر به بروجرد برای گشت و گذار در مکانی خوش آب و هوا، کافی است به باغ فدک سر زد که بزرگترین پارک شهر بروجرد است. تپه جغا در قسمت غربی شهر بروجرد که به بام بروجرد معروف است، چشم گردشگران را میهمان چشم انداز زیبایی از شهر بروجرد می نماید.

سفر به سنندج؛ دسترسی به جاذبه های طبیعی رویایی

یکی از زیباترین نقاط مناسب سفر در فصل بهار، شهر سنندج در استان کردستان است که پر از جاذبه های تاریخی و طبیعی است که سفر به سنندج را برای گردشگران داخلی و خارجی متمایز می نماید.

دیدنی های سنندج

عمارت وکیل الملک که یکی از عمارت های قدیمی شهر سنندج است و در فهرست دیدنی های سنندج و جزو آثار تاریخی سنندج واقع شده است. عمارت آصف مربوط به دوران صفوی که موزه مردم شناسی شهر بروجرد در آن واقع شده است. عمارت خسرو آباد سنندج نیز اطراف چهار خیابان در این شهر را گرفته و به چهارباغ خسروآباد معروف است.

خارج از شهر سنندج، در فاصله کمی از شهر می توان به مجموعه های تفریحی و جاذبه های طبیعی سنندج دسترسی داشت. مجموعه تفریحی آبیدر در کوه آبیدر با باغ ها و چشمه های طبیعی با وجود سینمای روباز در مجموعه تفریحی آبیدر آن را میان گردشگران محبوب تر نموده است. پل قشلاق در فاصله سه کیلومتری سنندج از بناهای تاریخی دوره صفویان است و در فاصله 20 کیلومتری نیز دریاچه سد قشلاق سنندج در دسترس است.

سفر به شاهرود؛ بهشت گمشده ایران

شهر شاهرود سرزنده و سرسبز میان استان سمنان برخلاف تصوری که از شنیدن اسم شاهرود در ذهن مجسم می گردد، جذابیت های زیادی برای گردشگران دارد.

دیدنی های شاهرود

جنگل ابر اسمی شناخته شده ای برای همه گردشگران است. منطقه ای که در آن جنگل های هیرکانی 40 میلیون ساله زندگی می نمایند و تنها 45 کیلومتر از شمال شاهرود فاصله دارد. دسترسی به پارک ملی خارتوران که یکی از بزرگترین مناطق حفاظت شده است نیز از شهر شاهرود امکانپذیر است. چشمه مجن که آب آن گوگردی است، در فاصله 25 کیلومتری از شمال شاهرود و در میان دره های شاهوار واقع شده است. اینها تنها چند نمونه از جاذبه های طبیعی شاهرود هستند. کسانی که به تاریخ علاقه مندند در سفر به شاهرود از بازدید از اماکن تاریخی شاهرود بی نصیب نخواهند ماند. آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی که یکی از عرفای بزرگ قرن چهار و پنج هجری قمری است، خانه یغمایی ها که تنها خانه بادگیر شاهرود است و موزه شاهرود در خیابان فردوسی از دیدنی های شاهرود هستند. گشت و گذار در بازار تاریخی شاهرود با پنج ورودی و در دو راسته در سفر به شاهرود برای خرید سوغات و تهیه مایحتاج مناسب است.

منبع: همگردی

به "از غرب به شرق ایران با گشت و گذار در همدان، بروجرد، سنندج و شاهرود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از غرب به شرق ایران با گشت و گذار در همدان، بروجرد، سنندج و شاهرود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید