اردوغان: ارسال30 هزار کامیون سلاح به کردها قابل اغماض نیست

به گزارش کلاه تهران، رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد: مساله پاکسازی شرق فرات از سازمان های تروریستی طی هفته های آینده حل خواهد شد.

اردوغان: ارسال30 هزار کامیون سلاح به کردها قابل اغماض نیست

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در جریان سخنرانی خود در نشست حزب عدالت و توسعه در استان اسکی شهر دوباره گفت: اگر اتحادیه اروپا به قول خود عمل نکند ترکیه هیچ راهی ندارد که درهای خود را باز کند. ما قبلا هم گفتیم که به تنهایی نمی توانیم بار این مشکل را که از ادلب شروع شده به دوش بکشیم.

وی اظهار کرد: ترکیه تاکنون حدود 40 میلیارد دلار برای آوارگان هزینه کرده در حالیکه حمایت های اتحادیه اروپا از ترکیه در این زمینه تنها 3،34 میلیارد دلار بوده است حال بگویید ترکیه چگونه می تواند بار چهار میلیون آواره را به تنهایی تقبل کند، ما در نظر داریم یک میلیون نفر را در منطقه امن بعد از پاکسازی سکونت دهیم. ترکیه در حال حاضر میزبان 3،6 میلیون آواره سوری است.

اردوغان همچنین شرح داد: در حال حاضر مساله پاکسازی شرق فرات از سازمان های تروریستی از اولویت های آنکارا و ظرف هفته های آینده مشخص می شود.

وی افزود: ایجاد منطقه امن در شرق فرات در دستور کار ماست من امیدوارم طی هفته های آینده این کار به خاتمه برسد. من بعد از 22 سپتامبر به آمریکا می روم و به احتمال زیاد پس از شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل دیداری جداگانه با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواهم داشت و درباره اقداماتی که باید در شرق فرات انجام شود رو در رو گفت وگو خواهم کرد. چراکه آنچه آنها انجام می دهند با آنچه می گویند تطابق ندارد، این مساله باید روشن شود.

او تاکید کرد، برای ترکیه قابل قبول نیست که آمریکا تروریست های یگان های مدافع خلق کرد و نیروهای سوریه دموکراتیک را آموزش دهد ما نمی توانیم در برابر ارسال 30 هزار سلاح و تجهیزات و کامیون های پر از مهمات توسط آمریکا به شمال سوریه و منطقه تحت کنترل کردها ساکت بمانیم. ترکیه تنها کشوری در منطقه است که با آنها می جنگد.

رئیس جمهوری ترکیه پیشتر نیز تهدید کرده بود، در صورت اینکه سربازان ترکیه طی هفته های آینده بر منطقه امن سیطره نیابند، آنکارا طرح ویژه خود در شمال سوریه را اجرا خواهد کرد.

ترکیه بارها نسبت به انجام حمله نظامی به نیروهای کرد در شرق فرات به رغم مخالفت واشنگتن با عملیات نظامی آنکارا هشدار داده بود.

ترکیه و آمریکا در هفتم اوت گذشته پس از انجام چندین رایزنی درخصوص ایجاد مرکز اداره منطقه امن در شمال سوریه به اتفاق نظر رسیدند.

از سوی دیگر، اردوغان ضمن تاکید بر تهدیداتش درخصوص باز کردن درهای آنکارا به روی پناهجویان در صوت عدم پایبندی اتحادیه اروپا به وعده هایش در راستای حمایت از آنکارا بیان نمود: ترکیه به تنهایی بار پناهجویان را به دوش می کشد.

ترکیه میزبان چهار میلیون آواره از کشورها و تابعیت های مختلف از جمله سوریه است و بسیاری از آنها در تلاشند از طریق دریای اژه از ترکیه به یونان عبور کنند تا به کشورهای اتحادیه اروپا برای پناهندگی در یک کشور اروپایی برسند. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "اردوغان: ارسال30 هزار کامیون سلاح به کردها قابل اغماض نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: ارسال30 هزار کامیون سلاح به کردها قابل اغماض نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید