اختراع محققان پژوهشگاه فضایی گواهی اعتبار گرفت

به گزارش کلاه تهران به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، تقاضای اعتبارسنجی و امتیازدهی اختراع طرح تهیه نانو کامپوزیت پلیمر الیاف کربن تقویت شده با نانو ساختارهای زیرکونیوم دی بورید و سیلیکون کاربید که توسط پژوهشگران پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی اجرا شده بود از سوی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران تایید شد.

اختراع محققان پژوهشگاه فضایی گواهی اعتبار گرفت

پیشرفت روزافزون فناوری فضایی، رشد تقاضا برای مواد پیشرفته با قابلیت تحمل دمای بیش از C˚2000 مثل موتور راکت ها و سیستم های حفاظت حرارتی برای وسایل فضایی را بالا برده است.

بنابراین، از یک سو مواد پایه کربنی به دلیل پایداری ابعاد، استحکام و مدول زیاد در دماهای بالا، راهنمایی حرارتی و مقاومت بالا در برابر شوک، ماشین کاری آسان و دانسیته پایین، گزینه های مناسبی برای استفاده در ساختارهایی با دمای بسیار بالا هستند و از سویی دیگر، ظهور بعضی محدودیت ها و مسائل در عملکرد این کامپوزیت های زغال گذار، از جمله ضعیف بودن ساختار زغال ایجاد شده و اکسایش در دمای بالاتر از C˚500، موجب گرایش پژوهشگران به ساخت سامانه های جدید حفاظت گرمایی شده است.

مواد فداشونده نقش بسیار مهمی در صنایع هوافضا دارند. این ترکیبات سامانه محافظ گرمایی ایجاد می نمایند که از سازه ها، سطوح آیرودینامیکی، محموله ها و فضا پیماها طی پرواز با سرعت فراصوت محافظت می نماید. با وجود مزایای کامپوزیت های بر پایه پلیمر/الیاف کربن (Cf polymer) نظیر وزن کم، مقاومت حرارتی بالا، مقاومت به شوک حرارتی خوب و زغال گذاری بالا، این کامپوزیت ها در دماهای بیش از C°500 در برابر اکسیداسیون آسیب پذیر هستند.

از این رو، به منظور برطرف این مسائل، پژوهشگران پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی، آغاز به مطالعه و آنالیز روی فراوری سیستم های عایق حرارتی بر پایه Cf polymer تقویت شده با سرامیک های فوق دما بالا کردند.

در نهایت از نانو ساختارهای سرامیکی (زیرکونیوم دی بورید و سیلیکون کاربید) در مورفولوژی های ذرات، ویسکر و نانوالیاف به عنوان فاز ثانویه، به منظور تقویت و بهبود خواص ترمومکانیکی کامپوزیت پلیمر/الیاف کربن در این اختراع استفاده شد.

در نتیجه، آنالیز ها نشان داد که خواص مکانیکی و فداشوندگی کامپوزیت های تقویت شده با نانوساختارهای فوق (Cf polymer/ZrB2/SiC) نسبت به کامپوزیت متداول C/Ph بهبود چشم گیری داشته است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "اختراع محققان پژوهشگاه فضایی گواهی اعتبار گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختراع محققان پژوهشگاه فضایی گواهی اعتبار گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید