اجرای طرح های گردشگری روستاها در بوشهر در ایام نوروز

به گزارش کلاه تهران، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر با تاکید بر لزوم توجه به بخش گردشگری و اهمیت روستاها در این حوزه گفت: گردشگری به عنوان یکی از فرصت های توسعه و زمینه های تعیین متنوع سازی اقتصاد روستایی، آثار و پیامدهای گسترده ای را بر جای می گذارد.

اجرای طرح های گردشگری روستاها در بوشهر در ایام نوروز

به گزارش کلاه تهران، فاطمه دهقانی با اشاره به رشد گردشگری روستایی طی سالهای اخیر، اظهار کرد: تقویت مبانی و آشنایی با تجربیات مختلف در حوزه گردشگری ضروری بوده و می تواند پایه و شالوده ای برای توسعه روستایی استان باشد. افزایش سفر به نواحی روستایی، اتفاقی است که در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: با وجود نقشی که گردشگری در توسعه مالی مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی ایفا می نماید، توسعه ای همگام در مناطق روستایی استان صورت نپذیرفته است. ما به دنبال تغییرات در سطوح محلی جوامع روستایی جهت ایجاد بهبود شرایط مالی بوده ایم.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر، با برشمردن اهداف این طرح اعلام کرد: فراوری درآمد، ایجاد اشتغال، معرفی فرصت های سرمایه گذاری و هویت بخشی از جمله اهداف پروژه توسعه روستایی استان به شمار می رود که به شکل برگزاری نمایشگاه، آماده سازی خانه های روستایی برای اقامت گردشگران و نمایش فرهنگ روستایی و همچنین بهبود شرایط استفاده از جاذبه های گردشگری ناشناخته و کمتر شناخته شده روستایی انجام گرفته است.

دهقانی اضافه کرد: مساله اصلی برای ما، مدیریت مالی، اجتماعی و محیط زیستی روستاها در صورت حضور گردشگران است. حضور گردشگران در روستاها به علت فرار از شلوغی شهر، روستاها را به عنوان مقصدی مناسب برای مناطق شهری تبدیل نموده است.، اما آنچه به صورت عملی رخ داده، عدم استفاده و بهره برداری مالی روستا از خیل عظیم گردشگرانی است که خصوصا در تعطیلات نوروز به این مناطق سرازیر می گردند.

وی اظهار کرد: پروژه توسعه روستایی در نظر دارد تا با استفاده از پتانسیل های موجود در 24 روستای منتخب، الگوی مناسبی برای توسعه مالی در اختیار دهیاری ها و روستائیان قرار دهد.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر با اشاره به اجرای طرح های گردشگری روستاها در ایام نوروز گفت: پروژه گردشگری بوشهر؛ توریسم 2022 که از نیمه دوم سال 97 در استان بوشهر با همکاری معاونت عمرانی استانداری بوشهر و اداره کل میراث فرهنگی استان شروع شده، گام مهمی برای توسعه گردشگری در این استان است. بر همین اساس در گام اول اجرای این پروژه اقدامات زیربنایی در استان شروع شد و بر همین اساس سه شهر و 24 روستا و 2 منطقه عشایری به عنوان مقاصد گردشگری در نوروز 98 معرفی شده اند.

دهقانی با بیان اینکه مردم استان بوشهر همیشه به مهمان نوازی مشهور بوده اند، ادامه داد: قطعا با اجرای دقیق و باکیفیت این پروژه شاهد ورود گردشگران بیشتری به استان و مناطق روستایی و استفاده از جاذبه های گردشگری استان بوشهر خواهیم بود.

وی ادامه داد: احداث و توسعه زیرساخت های گردشگری در قالب 250 اقامتگاه و خانه مسافر و چادرهای عشایری ویژه همراه با امکانات متنوع تفریحی و رفاهی و به ویژه امکانات اقامتی درخور شان گردشگران برای اقامت شبانه روزی از مهم ترین اقداماتی بوده که طی چند ماه اخیر توسط دهیاران و مردم روستاهای هدف فراهم شده است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر تاکید نمود: چارچوب اصلی طرح بوشهر توریسم بر پایه اقداماتی چون استقرار بازارچه فروش محصولات صنایع دستی بومی و محلی با هدف زنده نگه داشتن میراث فرهنگی و هنری استان و ایجاد درآمد پایدار از محل توانمندی های روستائیان، ساماندهی گردشگری دریایی و پیش بینی برنامه های متنوع در این راستا، ایجاد اقامتگاههای بوم گردی روستایی و به تبع آن فرصت تجربه زندگی روستایی جهت علاقه مندان، برپایی چادرها و کمپ های ویژه اسکان گردشگران، برگزاری جشنواره ها، بازی ها و مسابقات بومی و محلی و... پایدار است.

وی عنوان کار را پروژه توسعه گردشگری استان بوشهر یا بوشهر توریسم خواند و اضافه کرد: معرفی جاذبه های گردشگری استان به وسیله سایت بوشهر توریسم 2022 و اپلیکیشن بوشهر توریسم و همچنین صفحه اینستاگرامی که برای این کار پیش بینی شده، انجام گرفته است. پایگاه www.bushehrtourism2022.com و www.bushehrtourism.ir برای معرفی جاذبه های گردشگری استان در نظر گرفته شده و در حال حاضر اطلاعات روستاها و کلیپ ها و عکس هایی از جاذبه های 24 روستای هدف همراه با لیست اقامتگاهها و آدرس و شماره تلفن آنها در این پایگاه قرار داده شده است.

دهقانی با اشاره به چشم انداز آینده این پروژه مطرح نمود: معرفی جاذبه ها و پتانسیل های گردشگری استان، توسعه زیرساخت های گردشگری، شناسایی و حمایت از فرصتهای سرمایه گذاری در بخش گردشگری و صنایع، ایجاد اشتغال و درآمد پایدار با استفاده از ظرفیت های روستایی و عشایری، احیاء و زنده نگهداشتن آداب و رسوم و فرهنگ روستایی، ایجاد شبکه های بازاریابی در جهت ارتباط مستمر و هدفمند مناطق گردشگری، جذب گردشگر و رونق همه جانبه، ایجاد نشاط و تحرک اجتماعی و مالی در مناطق روستایی و عشایری، بهره گیری از فرصت حضور گردشگران از کشورهای مختلف، جام جهانی فوتبال 2022 در کشور قطر و قرابت فرهنگی، تجاری و جغرافیایی ایران و به ویژه استان بوشهر با این کشور از دیگر اهداف بوشهر توریسم هستند.

وی توضیح داد: استان ما از فرهنگ ها، آداب و رسوم، جشن ها و پیشینه تاریخی غنی و خاصی برخوردار است، این فرهنگ ها و آداب و سنن می توانند جاذبه های خاص و قدرتمندی برای توسعه گردشگری داخلی و جذب گردشگران خارجی محسوب شوند. برای حفظ و زنده نگه داشتن این میراث کهن و معرفی این جاذبه ها توسعه گردشگری روستایی و بوم گردی یکی از بهترین و موثرترین راهکارها می باشد.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر اظهار کرد: از مشخصه های اصلی گردشگری روستایی و بوم گردی می توان به مواردی مانند وجود فضاهای گسترده و باز اشاره نمود که در پروژه بوشهر توریسم سعی شده است با استفاده از موجودیت های فعلی روستاها و با آشنایی روستاییان استان با موضوع گردشگری زمینه رونق روستاها را فراهم نموده و گردشگری و بوم گردی را به منبعی پایدار برای درآمدزایی روستاییان تبدیل کرد.

وی اضافه کرد: گردشگری روستایی با ایجاد درآمد برای محلی ها می تواند به حفظ و گسترش مشاغلی مانند خرده فروشی، حمل و نقل منطقه یاری کند. همچنین روستایی ها با فروش مستقیم محصولات خود که به وسیله برپایی نمایشگاهها در ایام نوروز در روستاهای هدف گردشگری پیش بینی شده می توانند درآمد بیشتری داشته باشند و علاوه بر آن با احساسی که از ارزشمند بودن اشتغال در صنایع دستی و فراوری محصولات بومی به روستاییان دست می دهد، هر چه بیشتر به حفظ میراث غنی خود ترغیب می شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اجرای طرح های گردشگری روستاها در بوشهر در ایام نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح های گردشگری روستاها در بوشهر در ایام نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید