امورتربیتی در پساکرونا

به گزارش کلاه تهران، مدیرکل اسبق امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش به تبیین چالش ها و الزامات امور تربیتی در دوران پساکرونا پرداخت و گفت: امور تربیتی باید در راهبردهای آینده خود به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و نیز مهارت و محتوای مورد احتیاج در بسترهای نوپدید توجه کند.

امورتربیتی در پساکرونا

محمدابراهیم محمدی در گفت وگو با کلاه تهران، دراین باره اظهار کرد: امروز همه آنچه می شنویم و نسبت به آن حساسیت و نگرانی داریم، آموزش در شرایط کرونایی است. همه کوشش ها و هزینه ها و برنامه ها معطوف به گذر از این شرایط است.

وی افزود: این گذر هرچند آسان و کم هزینه نبوده و نیست، اما حاکمیت و مردم را نسبت به تدابیر اندیشیده شده مجاب و متقاعد ساخته است.

مدیرکل اسبق امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آنچه امروز به بهانه هشتم اسفند، سالروز تاسیس امور تربیتی قابل طرح است و شاید بگردد در قالب یک مطالبه و پرسش طرح کرد این است که موضع ما در قبال تربیت در شرایط پسا کرونایی چه خواهد بود؟ گفت: تربیت دانش آموزان که در چند سال اخیر سخت ترین چالش ها را به خود دیده اند، هیچگاه به یک مسئله و دغدغه مهم برای مسئولان تبدیل نشد.

محمدی افزود: شاید دور نباشد اگر بگوییم تربیت در شرایط کرونایی از جهات مختلف آسیب های جدی دید و هزینه های روحی و روانی زیادی را بر خانواده ها و حاکمیت تحمیل کرد. مسائل تربیتی دیروز که به خاطر شرایط کرونایی به چالش کشیده شد، امروز باید به دقت مورد ارزیابی و تحلیل قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه برنامه هایی که تا دیروز خط قرمز برای تربیت محسوب می شد، امروز دیگر از حساسیت و اهمیت افتاده است مطرح نمود: شرایط پیش آمده هرچند برای همه فعالیت ها و برنامه ها چرخشی ساختارشکنانه ایجاد کرد، اما برای سیستم آموزشی، تحولی بی سابقه را در چرخش به فضا و شرایط تازه رقم زد و البته این چرخش برای امور تربیتی تابوشکنانه و بنیادین خواهد بود.

مدیرکل اسبق امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش افزود: هنوز اوضاع کرونایی سامان نگرفته تا این نهاد بداند ریل فعالیت خود را بر روی چه خط برنامه ای بنا نهد و چگونه خود را در شرایط تازه باز یابد و تعریف کند. آنچه هست، این است که در دوران پساکرونا اوضاع در آموزش و مهم تر از همه در حوزه های تربیتی با سبک و سنت پیشین تفاوت معنادار و عمیقی خواهد داشت.

محمدی با بیان اینکه این شرایط حداقل برای امور تربیتی تبدیل به یک چرخش در مهندسی تربیتی شده و موجب خواهد شد تا مدیران تربیتی کشور به مسئله تربیت که ام المسائل کشور است از زوایای مختلف بنگرند و برای دوره پساکرونایی، راهبردی نوین و نقشه راهی نو بیابند گفت: شرایط پیش آمده موجب شد تا آسیب پذیری آموزش و مهم تر از همه تربیت، بیشتر دیده گردد و خلأها و احتیاجهای تربیتی دانش آموزان ازنقطه نظر احتیاج و اقتضا، بیشتر به چشم بیاید.

وی ادامه داد: دوره کرونایی فرصت خوبی برای بازاندیشی در مأموریت های آینده و چاره اندیشی در کیفیت و چگونگی مهاجرت به شرایط تازه بود. این دو سال و اندی فرصت زمان خوبی بود تا متولیان امور پرورشی برای دوره پساکرونایی نقشه راهی به دست دهند و به راهبردهای نوین و کارآمدی برسند. این یک واقعیت است که امور تربیتی با نسخه قدیم نمی تواند به استقبال انبوه احتیاجها و انتظارات در شرایط تازه برود.

مدیرکل اسبق امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حال حاضر مطالبات با آنچه درگذشته بوده فاصله معناداری یافته است گفت: باید این پیشاهنگی را امور تربیتی در پاسخ به احتیاجها در خود پدید آورد. آنچه هست این است که برنامه های تربیتی دوران پساکرونایی باید با قبل از کرونا تفاوت معنادار و قابل انعطافی داشته باشد. ضروری است مدیران تربیتی در استراتژی تربیتی خود به بسته جامع تربیتی که تفاوت معنادار شکلی با گذشته دارد برسند و افق های آینده را با نگاهی به تغییرات در محتوا و مهارت رقم بزنند.

محمدی تاکید نمود که امور تربیتی باید در راهبردهای آینده خود به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و نیز مهارت و محتوای مورد احتیاج در بسترهای نوپدید توجه کند. برخلاف گذشته باید امور تربیتی آشتی معناداری با رسانه های هوشمند داشته و این امکان را یک فرصت و ظرفیت در تعاملات آینده به شمار بیاورد. بعلاوه ضروری است در ساختار و مأموریت ها برای ظرفیت های نوپدید تدبیر نموده و متناسب با واقعیت های معطوف به آینده چاره اندیشی کند.

وی افزود: فرصت پیش رو باید طلایی ترین زمان برای آینده اندیشی و تدوین برنامه های تحولی معطوف به آینده باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "امورتربیتی در پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امورتربیتی در پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید